KPMG
Economische voorspoed zet aandacht voor kostenreductie op laag pitje
4 juni 2007
De huidige economische voorspoed zet bij veel bedrijven de aandacht
voor kostenreductie op een laag pitje.
Nu het de bedrijven voor de wind gaat en de meerderheid een forse
omzetgroei weet te realiseren, ontbreekt bij veel ondernemingen de
noodzakelijke kritische blik op de kostenstructuur. Hoewel de meeste
bedrijven een kostenreductieprogramma kennen, leggen de ondernemingen
zich op dit moment zeer lage doelstellingen op. Uit internationaal
onderzoek van KPMG onder ruim 400 ondernemingen blijkt dat de
bedrijven momenteel doelstellingen hebben geformuleerd van niet meer
dan 2% per jaar. Bovendien blijken veel bedrijven moeite te hebben om
zelfs dit soort beperkte kostenbesparingen te realiseren. Slechts 8%
van de onderzochte bedrijven blijkt erin te slagen deze doelstelling
te realiseren of te overtreffen.
Het is duidelijk dat bij de meeste bedrijven de aandacht voor
kostenbeheersing verslapt nu omzetten en winsten in de lift zitten,
constateert William Koot, partner bij KPMG Business Advisory Services.
Koot: Bijna de helft van de ondernemingen blijkt niet in staat aan te
geven wat op het niveau van de businessunit de belangrijkste
veroorzakers zijn van zowel kosten als winsten. Duidelijk is wel dat
bijna 75% van de bedrijven weet dat vooral de personeelskosten de
komende drie jaar de belangrijkste kostenstijging zullen veroorzaken.
Deze kostenstijging wordt met name veroorzaakt door de toenemende
uitgave aan de salarissen en de kosten die de bedrijven moeten maken
om talent te werven en aan zich te binden.
Hoewel 80% van de onderzochte ondernemingen een efficiënte
kostenstructuur als een middel ziet voor langdurig
concurrentievoordeel, blijken de programmas om de kosten te reduceren
vaak teleur. In de praktijk realiseren de onderzochte bedrijven
slechts 59% van de verwachte besparingen. Ruim 40% van de
ondernemingen geeft bovendien aan dat omzetgroei de aandacht voor
kostenbeheersing heeft doen verslappen, ook al realiseert ruim 60%
zich dat kostenreductie buitengewone aandacht verdient. Koot: Een
logisch gevolg is dat de bedrijven zichzelf momenteel zeer lage
doelstellingen opleggen. Ook in perioden van groei is het echter
noodzakelijk dat bedrijven de kosten nauwlettend in de gaten houden.
Overigens blijkt het bij veel bedrijven onduidelijk wie de
verantwoordelijkheid heeft voor kostenbeheersing. Bij 60% van de
bedrijven is de CEO voor een groot deel verantwoordelijk en bij nog
eens 57% de CFO. Zorgelijk is het echter dat slechts 39% van de
bedrijven aangeeft dat alle managers een verantwoordelijkheid hebben
voor het managen van de kosten. En niet meer dan 40% stimuleert het
slagen van kostenreductie met een bonus.
Bij veel bedrijven blijkt kostenreductie nog altijd onder druk tot
stand te komen. Koot: Met name de toenemende concurrentie, de druk op
de prijzen en de noodzaak om groei te financieren vormen belangrijke
redenen. Ook de druk van investeerders, zoals private equity en
aandeelhouders vormt vaak aanleiding om een kostenreductieprogramma te
introduceren. Het ontbreekt de meerderheid dan ook aan een programma
dat volledig ingevoerd is in de cultuur van het bedrijf. Te vaak wordt
een traditionele aanpak gekozen en richten de kostenprogrammas zich op
werkproces, werkkapitaal, IT en inkoopbesparingen. Een meer integrale
aanpak, waarbij gelijktijdig gekeken wordt naar
belastingoptimalisatie, (des)investeringen en omzetvergroting is
echter noodzakelijk.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.