Ingezonden persbericht


McAfee maakt nieuwe resultaten in onderzoek naar veiligheid zoekmachines bekend

Meer dan 276 miljoen zoekopdrachten per maand leiden naar riskante sites

Amsterdam, 4 juni 2007 - Eén jaar na publicatie van het oorspronkelijke onderzoek naar de veiligheid van zoekmachines op internet, brengt McAfee, Inc. (NYSE: MFE) vandaag een nieuwe, volledig bijgewerkte editie uit van The State of Search Engine Safety. De nieuwe uitgave laat ondermeer zien dat het algehele risico van het gebruik van zoekmachines met ongeveer één procentpunt is gedaald en dat gesponsorde zoekresultaten, waarvoor wordt betaald door adverteerders, nog steeds aanzienlijk meer gevaar opleveren dan niet-gesponsorde resultaten. In een globale schatting spreekt McAfee in de Verenigde Staten van ongeveer 276 miljoen zoekopdrachten per maand die leiden naar mogelijk riskante sites.

In het onderzoek is uitgegaan van de vijf meest populaire zoekmachines in Amerika: Google, Yahoo!, MSN, AOL en Ask - samen goed voor 93 procent van het totale gebruik. In elk van de vijf genoemde zoekmachines is gezocht op 2300 gangbare trefwoorden, ontleend aan lijsten als Google Zeitgeist, Yahoo! Buzz en andere bronnen. Voor elke zoekmachine zijn vervolgens de eerste 50 resultaten geanalyseerd en vergeleken met veiligheidsscores in de McAfee SiteAdvisor database, een verzameling van 8,2 miljoen websites met bijbehorende veiligheidsbeoordelingen volgens een kleurcodesysteem. Rood voor sites die adware, spyware en virussen verspreiden, zich schuldig maken aan exploitatie, spam-mail en excessief gebruik van pop-ups of sterke banden hebben met andere 'rode' sites en geel voor sites die met enige voorzichtigheid benaderd dienen te worden. De analyse van de gevonden zoekresultaten vond plaats in mei 2007. Eén van de auteurs van het onderzoek is Ben Edelman, gerenommeerd spyware-researcher en als adviseur verbonden aan het McAfee SiteAdvisor-programma.

Een greep uit de belangrijkste conclusies van het onderzoek:


· 4,0% van alle zoekresultaten verwijst naar riskante websites.


· AOL levert de veiligste resultaten, met 2,9% rode of gele sites waar dat in mei 2006 nog 5,3% was. Yahoo scoort het hoogst in rode of gele resultaten: 5,4%.


· Gesponsorde zoekresultaten bevatten 2,4 keer zoveel riskante sites als 'organische', niet-gesponsorde lijsten. In bijna 7% van de gevallen is bij gesponsorde resultaten sprake van verwijzingen naar rode of gele sites. In vergelijking met vorig jaar (8,5%) is dit een daling van risico die hoofdzakelijk te danken is aan maatregelen van Google ter verbetering van de veiligheid van betaalde zoekresultaten. (Het principe van gesponsorde zoekresultaten wordt door Google zelf gebruikt en het is ook voor een deel het systeem achter de advertenties op de zoeksites van AOL en Ask.)


· Termen in de categorie muziek en technologie blijven tot de meest risicovolle zoektermen behoren. "Digital music" levert met 19,1% het hoogste percentage verwijzingen naar riskante sites, gevolgd door "tech toys" en andere populaire trefwoorden als "chat" en "wallpaper."


· De namen van programma's en sites voor bestandsuitwisseling zijn ook prominent vertegenwoordigd onder de meest riskante zoektermen. Voorbeelden zijn "Bearshare" (45,9% riskante resultaten), "limewire" (37,1%), "kazaa" (34,9%) en "winmix" (32%).


· Frauduleuze sites komen nog altijd vaak voor in de zoekresultaten, bij gesponsorde resultaten in 3,2% van de gevallen. Meestal gaat het dan om sites waar wordt gehandeld in zogenaamd gratis software, waar beltonen kunnen worden gedownload onder misleidende betalingsvoorwaarden of sites waarop thuiswerk wordt aangeboden tegen ondoorzichtige condities.


· Zoektermen in de erotische sfeer leveren 17,5% meer verwijzingen op naar riskante sites dan een half jaar geleden, in december van 2006. Het totale aandeel riskante sites ligt bij dit soort zoekopdrachten nu op 9,4%, een stijging die veroorzaakt wordt door de enorme toename - van maar liefst 72,2 procent - in het percentage riskante 'adult' sites in gesponsorde zoekresultaten.

"We constateren dit jaar een lichte verbetering in de veiligheid van zoekmachines en dat op zich is natuurlijk positief," zegt Tim Dowling, vice president Consumer Growth Initiatives van McAfee SiteAdvisor. "Maar als je bedenkt dat vier van elke vijf bezoeken aan een website tot stand komt op grond van een zoekopdracht in een zoekmachine, dan zijn er elk jaar nog altijd honderden miljoenen zoekopdrachten met riskante resultaten. Een actieve zoekmachinegebruiker, iemand die per dag meer dan tien zoekopdrachten intypt, loopt grote kans elke dag op een onveilige site terecht te komen."

Het onderzoeksrapport bevat verder onder andere een uitvoerige analyse van organische en gesponsorde resultaten per zoekmachine, een analyse van trefwoordcategorieën uit Google Zeitgeist met de meest en minst riskante woordgroepen en een analyse van de veiligheid van individuele trefwoorden.

De volledige tekst van het onderzoek van McAfee naar de veiligheid van zoekmachines is te vinden op: http://www.siteadvisor.com/studies/search_safety_may2007

Over McAfee SiteAdvisor:

McAfee SiteAdvisor heeft vijf sterren gekregen van CNET Download.com. Daarnaast komt SiteAdvisor voor in de Time Magazine lijst van "50 Coolest Web Sites", de "Best of What's New" lijst van Popular Science en de "Top 20 Products of the Year" lijst van PC World Magazine. Het programma is door het U.S. Department of Commerce onderscheiden met een "Recognition of Excellence in Innovation" award. McAfee SiteAdvisor is al meer dan 50 miljoen keer gedownload. Het is gratis verkrijgbaar op www.mcafee.com.

Over McAfee, Inc.

McAfee, Inc., met hoofdkantoor in Santa Clara, California (V.S.) is marktleider op het gebied van Intrusion Prevention en Risk Management solutions. McAfee biedt innovatieve en bewezen solutions en services die systemen en netwerken wereldwijd beschermen. Met McAfee's ongeëvenaarde expertise op beveiligingsgebied kunnen particuliere klanten, ondernemingen, (semi)overheidsinstellingen en service providers aanvallen blokkeren, verstoringen vermijden en hun beveiligingsstatus voortdurend bewaken en verbeteren. Meer informatie vindt u op http://www.mcafee.com .

###

NOTE: McAfee, and SiteAdvisor are registered trademarks or trademarks of McAfee, Inc. and/or its affiliates in the US and/or other countries. McAfee Red in connection with security is distinctive of McAfee brand products. All other registered and unregistered trademarks herein are the sole property of their respective owners. © 2007 McAfee, Inc. All rights reserved.



Ingezonden persbericht