AutoRai

Alain Menu scoort tweede overwinning van het seizoen voor Chevrolet

(6/4/2007)
Chevrolet kijkt opnieuw terug op een fantastische dag in het World Touring Car Championship, waarin Alain Menu vandaag in Pau in Race 1 de tweede overwinning van dit seizoen voor het team scoorde. De Zwitserse coureur en de Chevrolet Nubira waren absoluut onverslaanbaar tijdens de ochtendrace.

Menu, die vanaf pole position startte, leidde de race van start tot finish, gaf de concurrentie geen enkele kans en noteerde en passant de snelste raceronde. In de tweede race finishte hij als achtste, wat ook zijn startpositie was.

Rob Huff keek eindelijk terug op een probleemloos weekend en reed twee sterke races, met twee 4e posities als resultaat. Nicola Larini had het op zondag lastiger. Vanwege de 45 kilogram succesballast die hij moest meetorsen kon hij zijn vierde positie tijdens de eerste race niet vasthouden. Vervolgens raakte hij een stoeprand van het nauwe stratencircuit, waardoor zijn linker voorwiel afbrak. Daardoor was hij voor Race 2 bij voorbaat kansloos, waarin hij toch nog als 11e over de streep kwam.

Al met al een uitstekend weekend voor Chevrolet en een prachtig feest voor de honderden Chevrolet-gasten die er tijdens het weekend voor zorgden dat het paddock en de tribunes blauwgekleurd waren.

Alain Menu (1e/8e): âAlles liep vandaag volgens plan en ik ben blij dat het volledige team opnieuw een overwinning kan vieren na het harde en uitstekende werk. Tijdens de rollende start van Race 1 begon het gevecht met Yvan Muller al een beetje. Uiteraard probeerde hij me in te halen door me een beetje te snijden, waardoor we elkaar zelfs raakten, maar ik slaagde erin het voordeel te behouden in de eerste bocht. Vervolgens was het voor mij een kwestie van zo snel mogelijk wegrijden in de eerste fase van de race en fouten in het tweede deel te vermijden. Zo liep het ook precies, waardoor ik opnieuw een overwinning op mijn conto kon bijschrijven. Tijdens Race 2 had ik een mooi en fair gevecht met Yvan Muller, maar ik kon geen gaatje vinden om hem te passeren. In de laatste ronde moest ik me wat inhouden om de motor te sparen, omdat de watertemperatuur hoog opliep, waardoor ik een plek verloor.â

Rob Huff (4e/4e): âRace 1 verliep voor mij redelijk rustig, bijna saai. Ik lag achter Nicola en probeerde hem af te dekken. Richting het midden van de race begon hij problemen te krijgen en langzamer te rijden, waardoor we de aansluiting met de kop kwijt raakten. Toen Nicola eenmaal uitgevallen was, kon ik het tempo weer opvoeren en een aantal strakke rondetijden neerzetten. Maar het was te laat om nog in de buurt van de derde positie te kunnen komen. Gedurende Race 2 probeerde ik de hele race Monteiro in te halen, maar slaagde daar helaas niet in. Het was een mooi gevecht en ik ben blij met mijn twee 4e posities. Mijn kampioenschap is nu pas echt begonnen.â

Nicola Larini (DNF/11e): âTijdens de eerste race probeerde ik mijn 4e plek vast te houden, om zo belangrijke punten te scoren. Maar vanwege het effect van de ballast werd het alsmaar moeilijker om mijn racesnelheid op peil te houden. Ik begon ook problemen met mijn banden en remmen te krijgen. Vervolgens maakte ik in de chicane vóór het rechte stuk een fout en raakte daardoor de rechter stoep-rand. Vervolgens stuiterde de auto naar de andere kant, waar ik een harde botsing met de linker stoeprand niet kon vermijden, waardoor het linker voorwiel afbrak. Startend vanuit het achterveld kon ik in Race
2 dan ook geen vuist maken. Het is jammer dat ik vandaag geen punten voor het kampioenschap heb gescoord, maar ik kijk er naar uit om dat in de volgende race recht te zetten.â

Eric Nève: âJe zou bijna denken dat we er gewend aan raken om races te winnen. Maar zo werkt het uiteraard niet. De vreugde is altijd ontzettend groot, omdat de hoeveelheid werk en spanning achter iedere overwinning enorm zijn. Het is een uitstekend weekend geweest met sterke prestaties. Vanaf morgen zullen we ons focussen op de volgende race. Nu iedereen aanzienlijk veel succesballast in de auto krijgt, wordt het belangrijk hoe je daarmee omgaat.â