100e race voor SEAT-coureur Tom Coronel
(6/4/2007)
SEAT-coureur Tom Coronel reed op zondag 3 juni op het stratencircuit
in het Zuid Franse Pau zijn 100e race in het internationale
toerwagenkampioenschap van de FIA. Daarmee is hij verreweg de meest
ervaren Nederlander in het WTCC, zoals de klasse meestal wordt
aangeduid.
Van 2001 tot en met 2004 kwam Coronel uit in het Europees
toerwagen-kampioenschap, dat met ingang van 2005 uitgroeide tot een
officieel wereldkampioenschap. In zijn honderdste race in de klasse
eindigde Coronel met zijn oranje-zwarte SEAT Leon als negende. In de
tweede race van het weekend in de Franse stad viel hij voortijdig uit
als gevolg van een lekke linker voorband. De best geklasseerde
SEAT-rijder in de eerste race was de Fransman Yvan Muller, die tweede
werd. De Portugese oud-Formule 1-coureur Tiago Monteiro eindigde met
zijn SEAT Leon in beide races in Pau als derde.
Coronel heeft het duidelijk goed naar zijn zin in het prestigieuze
internationale kampioenschap, waarin naast erkende
toerwagenspecialisten ook bijvoorbeeld oud-Formule 1-coureurs als Alex
Zanardi, Nicola Larini en Gabriele Tarquini aan de start komen. âHet
is een prachtige klasse. De strijd is goed, we rijden over de hele
wereld, ik kom op plaatsen waar ik normaal gesproken niet zo snel
terecht zou komen. Dat is toch fantastisch?â Dat het raceweekend op
het 2,67 kilometer korte stratencircuit in Pau niet het resultaat
bracht dat Coronel er wellicht van verwacht had, is vanzelfsprekend
teleurstellend, maar hij is er de man niet naar om daar te lang bij
stil te blijven staan.
In de kwalificatie reed hij met de SEAT Leon van SEAT Holland naar de
twaalfde tijd. Omdat twee coureurs tien plaatsen in de startopstelling
naar achteren werden geplaatst als straf voor incidenten tijdens het
vorige raceweekend in Valencia, mocht Coronel voor de eerste race als
tiende vertrekken. âMet die positie ben ik niet helemaal tevreden,
vooral omdat het bij mijn eerste poging zo goed ging. Later bleek
echter dat ik een defect aan de voorwielophanging opgelopen had toen
ik een keer de bandenstapel had geraakt. Iets wat op dit smalle
circuit natuurlijk gauw gebeurt,â zei Coronel na afloop van de
tijdtraining.
In de eerste race komt Coronel na een aanrijding in de beginfase als
negende aan de finish. âIk reed achter Jordi Gené en kon hem redelijk
goed volgen, maar ik vond geen mogelijkheid om hem in te halen,â
meldde hij na de race. âVeel meer zat er niet in.â In de tweede race
ging de beginfase wel goed, al klaagde Coronel wel over het feit dat
er direct na de start wel heel ruig gereden werd. âIk heb een paar
flinke klappen op de achterkant van mijn auto gehad,â zei hij. âDaarna
had ik wel een mooie strijd met Jörg Müller, die me constant onder
druk zette, maar ik kon hem een hele tijd achter me houden. Dat was
lekker!â Uiteindelijk moest hij na 13 ronden de strijd staken toen de
linker voorband van zijn SEAT Leon lek geraakt was. Coronel parkeerde
zijn SEAT in de pits. âJammer, maar dat kan gebeuren, met zoveel
brokstukken her en der op de baan,â verklaarde hij.
De volgende races van het FIA WTCC worden over twee weken verreden op
het circuit van Brno in Tsjechië. âEen mooi circuit met veel bergop-
en bergafpassages en lange rechte stukkenâ, zegt Coronel. âDaar kijk
ik alweer naar uit!â
Volgende races: 17 juni, Brno (TSJ)
Alle informatie over SEAT en Tom Coronel in het WTCC is te vinden op:
www.rtlgpwtcc.nl en www.seat.nl/sport. Uitslagen en standen zijn te
vinden op: www.fiawtcc.com
AutoRai