Hoogezand-Sappemeer benut mogelijkheden aantrekkende economie -
persbericht 037 - 29 mei 2007
Acties Sociale Zaken moet meer klanten aan werk helpen
De afdeling Sociale Zaken van de gemeente Hoogezand-Sappemeer gaat
extra acties uitvoeren die ertoe moeten leiden dat klanten hoger op de
reïntegratieladder komen en waar mogelijk uitstromen naar
(gesubsidieerd) werk. Dit zal een daling van het klantenbestand tot
gevolg hebben. Het aantal uitkeringsgerechtigden is het afgelopen jaar
weer licht gestegen door een grotere instroom en een lagere uitstroom
van klanten dan voorzien.
De gemeente heeft vorig jaar al de lijn uitgezet om een groter aantal
klanten van Sociale Zaken naar werk toe te leiden. Toch is in het
eerste kwartaal van 2007 sprake van een stijging met 25 klanten in
plaats van de geplande daling met zon 40 klanten. Totaal heeft Sociale
zaken op dit moment 1087 klanten. De gemeente kan mede dankzij de
aantrekkende economie werkzoekenden meer kans bieden op uitstroom naar
werk. Daarmee verbetert de positie van de mensen die hun mogelijkheden
nu onvoldoende kunnen benutten doordat ze geen baan hebben.
Een analyse bij 250 klanten van Sociale Zaken laat zien dat ongeveer
100 direct bemiddelbaar zijn en aan het werk geholpen kunnen worden.
Voortvloeiend uit deze bestandanalyse gaan ongeveer 100 klanten van
Sociale Zaken in eerste instantie voor 1 jaar aan het werk bij
uitzendbureaus. Sociale Zaken gaat verder met de analyse van het
klantenbestand en deze gefaseerd uitvoeren, zodat alle klanten
beoordeeld worden op hun mogelijkheden en tevens dan direct bemiddeld
kunnen worden.
Klanten met een (arbeids)beperking worden extra ondersteund en met het
UWV zijn afspraken om deze doelgroep meer onder de aandacht te brengen
bij werkgevers. Sociale Zaken biedt de werkgevers mogelijkheden aan om
hier tijdelijk financieel in ondersteund te worden.
Ook de begeleiding van werkzoekenden die uitgevallen zijn door ziekte
wordt sterk geïntensiveerd door medewerkers van Sociale Zaken met
behulp van een extern bureau.
Verder gaat Sociale Zaken onderzoeken of de klanten gebruik maken van
voorzieningen waarop zij recht hebben (zoals WIA, Wajong, etc.) en hen
intensiever begeleiden bij het aanvragen hiervan. Ook met de
uitkeringsinstantie wordt hierover gesproken zodat zij beter hun
doelgroepen kunnen bereiken.
En er zijn veel mensen op de wachtlijst voor een WSW-dienstverband.
Een aantal van deze klanten gaan nog dit jaar aan het werk met een
gesubsidieerde arbeidsplaats bij Trio-bedrijven.
Gemeente Hoogezand-Sappemeer