Stadsdeel Amsterdam-Noord

Zaterdag 2 juni bouwhekken Noord/Zuidlijn open voor publiek

Zaterdag 2 juni kan het publiek een kijkje komen nemen op de bouwplaatsen van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Van noord tot zuid gaan de bouwhekken open om het publiek in staat te stellen om nu eens aan de andere kant te zien hoe het er aan toegaat op een bouwplaats.

De Open Dag wordt georganiseerd door de aannemers van de Noord/Zuidlijn, de vereniging van bouw- en infrabedrijven Bouwend Nederland en de gemeente Amsterdam. De bouw van de nieuwe metrolijn in Amsterdam begon in 2003. Vier jaar later wordt er langs het gehele traject door meerdere aannemers of combinaties van aannemers volop gewerkt. Op tal van plekken zijn al belangrijke mijlpalen in de bouw bereikt.

Steeds meer is klaar. Steeds meer is te zien. Normaliter zijn de bouwplaatsen voor het publiek hermetisch afgesloten en kan men alleen middels bouwborden, de media, de website of het informatiecentrum kennisnemen van de voortgang van de werkzaamheden. Met de Open Dag willen de organisatoren tegemoet komen aan een vaak terugkerende vraag van het publiek om eens achter de bouwhekken te mogen kijken.

Noord
In stadsdeel Noord worden de bezoekers door drie aannemers ontvangen: Ballast Nedam Infra Noord West, MNO Vervat en Heiimans.

Ballast Nedam Infra Noord West/Johan van Hasseltweg (het voormalige Meeuwenei)
Medewerkers van Ballast Nedam verzorgen een rondleiding op de bouwplaats. Belangstellenden kunnen onder professionele begeleiding deelnemen aan een workshop zandsculptures maken . Op de bouwplaats worden fotos getoond.

MNO Vervat /Tunnel langs het Noordhollandsch Kanaal Startpunt van de rondleiding is de Wagenaarbrug. De bezoekers komen via een trap aan de noordzijde van de brug op het bouwterrein. Daar begint een wandeling die in de richting van het IJ loopt. Op het bouwterrein is levende muziek. De bezoekers verlaten het bouwterrein bij de Meeuwenlaan.

Heijmans /Sixhaven
In het bouwdok naast de Sixhaven bouwt aannemer Heijmans de tunnelelementen die onder het Centraal Station en het IJ worden afgezonken. De bezoekers worden ontvangen bij de Sixhaven en krijgen een rondleiding in het bouwdok.

Centrum
In het centrum worden de bezoekers verwelkomd door vijf aannemers: MNO Vervat, Strukton/van Oord ACZ, Heijmans en Max Bögl.

MNO Vervat/ auto-onderdoorgang De Ruijterkade/Busstation CS MNO/Vervat bouwt de tunnel onder de de Ruijterkade en het busstation. De bezoekers worden rondgeleid over de bouwplaats.

Strukton Betonbouw /Van Oord ACZ/metrostation Centraal Station Aannemerscombinatie Strukton Betonbouw/van Oord ACZ bouwt het metrostation onder het Centraal Station. De rondleiding begint in de middentunnel van het station en biedt de bezoekers de mogelijkheid een blik te werpen op de bouwplaats onder het station.

Heijmans /caisson 1
Aannemer Heijmans bouwt de drie caissons die voor het Centraal Station komen te liggen.Twee zijn inmiddels gereed. De rondleiding leidt de bezoekers langs het grootste (naast het Victoria Hotel). Vanuit dit caisson starten eind 2008 de boormachines die de tunnels van de Noord/Zuidlijn graven.

Max Bögl Rokin / Vijzelgracht / Ceintuurbaan
Max Bögl is de aannemer die de drie stations in de binnenstad bouwt: Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan.

Rokin
Op Rokin is de aannemer op 2 juni volop aan het werk. Nabij de machine die bezig is met het maken van een ondergronds groutstempel wordt een plateau gemaakt zodat de bezoekers deze werkzaamheden van dichtbij kunnen bekijken.

Vijzelgracht
Bezoekers gaan via het bouwterrein waar informatiestands staan de zuidelijke verdeelhal in. Daar is op een groot scherm een film te zien die een goed beeld geeft van de wijze waarop de muren van de nieuwe metrostations zijn gemaakt. Via een trap komen de bezoekers op de Weteringschans.

Ceintuurbaan
De ruwbouw van het station onder de Ferdinand Bolstraat is klaar. De aannemer is inmiddels begonnen met het uitgraven van het station. Op het eerste blok (bij de Albert Cuypstraat) wordt schoon zand gestrooid waar kinderen hun eigen tunnels kunnen graven.

Zuid
In het zuidelijk gedeelte van de Noord/Zuidlijn is aannemer Van Hattum en Blankenvoort de bouwer van station Europaplein. De rondleiding vindt plaats buiten de bouwkuip, omdat deze geheel gevuld is met water. Aan de noordkant van het bouwterrein bevindt zich de toegang tot een 90 meter lange kant en klare tunnel. Bezoekers kunnen daar doorheen lopen. Per keer kunnen 10 personen naar beneden afdalen.

Meer informatie?

De Open Dag Noord/Zuidlijn begint om 10.00 uur en duurt tot 16.00 uur. Nadere informatie is te verkrijgen in Stationsplein 7, het informatiecentrum van de Noord/Zuidlijn en het Stationseiland of op www.noordzuidlijn.amsterdam.nl.

Kijk ook op de projectpagina van Amsterdam-Noord en de folder Om PDF-bestanden te kunnen openen heeft u Adobe Reader nodig van de open dag voor meer informatie.