Zaterdag 2 juni bouwhekken Noord/Zuidlijn open voor publiek
Zaterdag 2 juni kan het publiek een kijkje komen nemen op de
bouwplaatsen van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Van noord tot zuid
gaan de bouwhekken open om het publiek in staat te stellen om nu eens
aan de andere kant te zien hoe het er aan toegaat op een bouwplaats.
De Open Dag wordt georganiseerd door de aannemers van de
Noord/Zuidlijn, de vereniging van bouw- en infrabedrijven Bouwend
Nederland en de gemeente Amsterdam. De bouw van de nieuwe metrolijn in
Amsterdam begon in 2003. Vier jaar later wordt er langs het gehele
traject door meerdere aannemers of combinaties van aannemers volop
gewerkt. Op tal van plekken zijn al belangrijke mijlpalen in de bouw
bereikt.
Steeds meer is klaar. Steeds meer is te zien. Normaliter zijn de
bouwplaatsen voor het publiek hermetisch afgesloten en kan men alleen
middels bouwborden, de media, de website of het informatiecentrum
kennisnemen van de voortgang van de werkzaamheden. Met de Open Dag
willen de organisatoren tegemoet komen aan een vaak terugkerende vraag
van het publiek om eens achter de bouwhekken te mogen kijken.
Noord
In stadsdeel Noord worden de bezoekers door drie aannemers ontvangen:
Ballast Nedam Infra Noord West, MNO Vervat en Heiimans.
Ballast Nedam Infra Noord West/Johan van Hasseltweg (het voormalige
Meeuwenei)
Medewerkers van Ballast Nedam verzorgen een rondleiding op de
bouwplaats. Belangstellenden kunnen onder professionele begeleiding
deelnemen aan een workshop zandsculptures maken . Op de bouwplaats
worden fotos getoond.
MNO Vervat /Tunnel langs het Noordhollandsch Kanaal
Startpunt van de rondleiding is de Wagenaarbrug. De bezoekers komen
via een trap aan de noordzijde van de brug op het bouwterrein. Daar
begint een wandeling die in de richting van het IJ loopt. Op het
bouwterrein is levende muziek. De bezoekers verlaten het bouwterrein
bij de Meeuwenlaan.
Heijmans /Sixhaven
In het bouwdok naast de Sixhaven bouwt aannemer Heijmans de
tunnelelementen die onder het Centraal Station en het IJ worden
afgezonken. De bezoekers worden ontvangen bij de Sixhaven en krijgen
een rondleiding in het bouwdok.
Centrum
In het centrum worden de bezoekers verwelkomd door vijf aannemers: MNO
Vervat, Strukton/van Oord ACZ, Heijmans en Max Bögl.
MNO Vervat/ auto-onderdoorgang De Ruijterkade/Busstation CS
MNO/Vervat bouwt de tunnel onder de de Ruijterkade en het busstation.
De bezoekers worden rondgeleid over de bouwplaats.
Strukton Betonbouw /Van Oord ACZ/metrostation Centraal Station
Aannemerscombinatie Strukton Betonbouw/van Oord ACZ bouwt het
metrostation onder het Centraal Station. De rondleiding begint in de
middentunnel van het station en biedt de bezoekers de mogelijkheid een
blik te werpen op de bouwplaats onder het station.
Heijmans /caisson 1
Aannemer Heijmans bouwt de drie caissons die voor het Centraal Station
komen te liggen.Twee zijn inmiddels gereed. De rondleiding leidt de
bezoekers langs het grootste (naast het Victoria Hotel). Vanuit dit
caisson starten eind 2008 de boormachines die de tunnels van de
Noord/Zuidlijn graven.
Max Bögl Rokin / Vijzelgracht / Ceintuurbaan
Max Bögl is de aannemer die de drie stations in de binnenstad bouwt:
Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan.
Rokin
Op Rokin is de aannemer op 2 juni volop aan het werk. Nabij de machine
die bezig is met het maken van een ondergronds groutstempel wordt een
plateau gemaakt zodat de bezoekers deze werkzaamheden van dichtbij
kunnen bekijken.
Vijzelgracht
Bezoekers gaan via het bouwterrein waar informatiestands staan de
zuidelijke verdeelhal in. Daar is op een groot scherm een film te zien
die een goed beeld geeft van de wijze waarop de muren van de nieuwe
metrostations zijn gemaakt. Via een trap komen de bezoekers op de
Weteringschans.
Ceintuurbaan
De ruwbouw van het station onder de Ferdinand Bolstraat is klaar. De
aannemer is inmiddels begonnen met het uitgraven van het station. Op
het eerste blok (bij de Albert Cuypstraat) wordt schoon zand gestrooid
waar kinderen hun eigen tunnels kunnen graven.
Zuid
In het zuidelijk gedeelte van de Noord/Zuidlijn is aannemer Van Hattum
en Blankenvoort de bouwer van station Europaplein. De rondleiding
vindt plaats buiten de bouwkuip, omdat deze geheel gevuld is met
water. Aan de noordkant van het bouwterrein bevindt zich de toegang
tot een 90 meter lange kant en klare tunnel. Bezoekers kunnen daar
doorheen lopen. Per keer kunnen 10 personen naar beneden afdalen.
Meer informatie?
De Open Dag Noord/Zuidlijn begint om 10.00 uur en duurt tot 16.00 uur.
Nadere informatie is te verkrijgen in Stationsplein 7, het
informatiecentrum van de Noord/Zuidlijn en het Stationseiland of op
www.noordzuidlijn.amsterdam.nl.
Kijk ook op de projectpagina van Amsterdam-Noord en de folder Om
PDF-bestanden te kunnen openen heeft u Adobe Reader nodig van de open
dag voor meer informatie.
Stadsdeel Amsterdam-Noord