Gemeente Winterswijk



1 juni 2007

Verslagen informatiebijeenkomsten locatie Brede School

Op 21 mei en 23 mei 2007 zijn er informatiebijeenkomsten gehouden over de locatiekeuze van de Brede School in Winterswijk Oost. Tijdens deze bijeenkomsten is laten zien welke ruimte de te bouwen school in beslag neemt op twee locaties. Ook is aandacht geschonken aan de verkeersoplossingen. Belangstellenden kregen deze bijeenkomsten de gelegenheid vragen te stellen en wensen en bezwaren kenbaar te maken.

U kunt hieronder de verslagen lezen:

verslag bijeenkomst 21 mei

verslag bijeenkomst 23 mei

Informatieavond Brede School
over de locatie waar nu De Olm, De Vlier, Het Klaverblad en wijksteunpunt de Oosthoek gevestigd zijn
datum: 21 mei 2007
locatie: Zalencentrum Wamelink
Opening weth. Uffink
Dhr. Uffink, wethouder, opent om half 8 de bijeenkomst en heet de naar schatting 175 aanwezigen welkom. Hij schetst het karakter van de avond. Een avond onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders, met als doel het geven van voorlichting en informatie vanuit de gemeente en het luisteren naar de vragen en opvattingen van de genodigden en buurtbewoners over de voorgestelde locatie. Hij wijst erop dat de opgehangen foto's geen (steden)bouwkundige visie weergeven. Het doel van die foto's, gemaakt van de ook aanwezige maquette, is zo goed mogelijk zichtbaar maken dat de locatie Vlierstraat groot genoeg is het voorgestelde bouwvolume te herbergen. Dhr. Uffink hoopt dat voor de zomer de locatiekeuze door de raad kan plaatsvinden. Het programma is verder een PowerPoint presentatie door dhr. Rouw. Daarna is er de gelegenheid vragen te stellen, het is nadrukkelijk niet de bedoeling uitgebreid te gaan discussiëren over wat er wel en niet mogelijk is, er worden ook geen conclusies getrokken van gemeentelijke zijde. Van de avond wordt een verslag op hoofdlijnen gemaakt dat vooral dient als ondersteuning voor het te maken (ambtelijk) advies aan het college over de locatiekeuze. Dhr. Uffink beëindigt zijn inleiding met te wijzen op de matige tot slechte staat van de huidige scholen, die hij zowel bouw- als onderwijskundig niet meer in de huidige tijd passend noemt. Schoolbesturen en scholen hebben duidelijk gemaakt een warm voorstander te zijn van de bouw van een brede school op de nu voorgestelde locatie om zowel bouw- als onderwijskundig op de toekomst te zijn voorbereid. Presentatie
Dhr. Rouw, beleidsmedewerker gemeente Winterswijk en projectleider Brede School, presenteert vervolgens de hoofdlijnen. Hij schetst kort een beeld van het proces vanaf 2002. Voordat hij een toelichting per sheet geeft, benadrukt ook hij dat de foto's zoals die beschikbaar zijn geen bouwplannen weergeven, hij formuleert dat als volgt:" ... de plaatjes geven weer wat er qua volume kan, zoals dat er op de foto's uit ziet wordt het dus niet...Â’ Een flink aantal sheets geeft tezamen de inhoudelijke ontwikkeling aan, de samenwerkende partners, de keuzeprocessen op hoofdlijnen en laat cijfermatige gegevens zien ten aanzien van leerlingenaantallen in het voedingsgebied nu en in de toekomst (2020) en de verdeling er van over de scholen. Ook wordt cijfermatig aangegeven wat nodig is aan vierkante meters voor gebouwen, parkeervoorzieningen, speelpleinen, sportaccommodatie. Een sheet geeft de verkeerskundige uitgangspunten weer. De stedenbouwkundige richtlijnen zijn in drie sheets vervat. Tot slot bevat de presentatie foto's van de maquette waarop de huidige bebouwing is weergegeven en waarop in fantasievarianten het benodigde bouwvolume op de locatie is neergezet. De varianten zijn op schaal en inclusief kinderopvang, parkeerruimte en sportaccommodatie. Dan is het tijd voor de vragen
Omdat niet alle vragenstellers zich bekend hebben gemaakt worden hierin geen namen gebruikt. De eerste vragen zijn gesteld nog tijdens de presentatie vervolgens is een aantal vragen gesteld waarbij in willekeurige volgorde alle aspecten aan de orde zijn geweest. .. Zijn de schaalfoto's inclusief alle voorgenomen bebouwing, (kinderopvang, parkeren etc). Antwoord: ja.

.. Een belangrijke vraag die meermalen en in verschillende varianten gesteld is, is de vraag naar de ontsluiting, al dan niet in relatie tot de algemene verkeerskundige aanpassingen en oplossingen en de verkeersveiligheid; Antwoord: Verkeerskundige oplossingen, waaronder de ontsluiting dan wel toegangswegen naar de scholen etc. kan nu niet anders dan in algemene termen worden benoemd. Pas als duidelijk is wat en hoe er gebouwd gaat worden kunnen die vragen beantwoord worden. Daarbij staan wél de verkeers-, veiligheids- en stedenbouwkundige uitgangspunten zoals die gelden, weergegeven in de sheets, voorop. De voorkeuren voor ontsluiting zijn gebaseerd op de algemene visie op verkeersveiligheid, besluiten daarover zijn er nog niet, te zijner tijd zal dan ook, met de bouwplannen 'in de hand' met extra in te schakelen expertise naar de beste oplossing gezocht worden. Bij deze beantwoording wordt uit de zaal gereageerd met twijfels of een veilige situatie met de genoemde aantallen leerlingen en de daarbijbehorende verkeersdrukte überhaupt haalbaar is. De buurt zal na de locatiekeuze uitgebreid betrokken worden bij de verdere invulling van de locatie. Dit zal gebeuren in een ateliervorm. Hierin worden verschillende opties besproken en de voor- en nadelen vastgesteld. .. Kunnen er wel schoolpleinen bij, gezien het beschikbare oppervlak van 17.000 m2 en het te bebouwen oppervlak van 13.000 m2 is er (dus) 4000m2 beschikbaar voor schoolpleinen en kleinschalig groen. Antwoord: in de 13.000 m2 is 2000 m2 opgenomen voor de schoolpleinen. Daarnaast blijft er 4.000 m2 vrij beschikbaar.

.. Via verschillende vragen wordt het thema overlast aan de orde gesteld. Daarbij wordt vooral gedoeld op parkeeroverlast en overlast vanwege de sportzaal. De parkeeroverlast wordt op voorhand bestreden door 100 parkeerplaatsen in te plannen, daarvan zijn er ruim 40 bovenop de norm die oorspronkelijk was aangehouden. Die extra parkeerruimte wordt gecreëerd ivm de grotere omvang van de sportzaal dan 'nodig'. Daarbij wordt benadrukt dat er nu in de huidige situatie alleen geparkeerd kan worden op plaatsen die eigenlijk voor buurtbewoners bedoeld zijn. Overlast vanwege sportactiviteiten wordt enerzijds beperkt door het op zo groot mogelijke afstand van (de) woningen situeren van de parkeervoorziening; omdat de Pelkwijk als sporthal blijft bestaan tot daarvoor een passende vervanging is gerealiseerd, en dat is niet de zaal bij de Brede School, zal er geen massale overlast vanwege grootschalige wedstrijden ed. ontstaan.

.. Is er nog wel een locatie te kiezen. De locatie de Vlier heeft duidelijk de voorkeur van schoolbesturen, SWW en de gemeente, die voorkeur is ook op goede argumenten

gebaseerd. Over de locatie is nog niet definitief besloten. (denk aan het raadsbesluit van 2006).

.. Wat gebeurt er met het LPG tankstation. Daarover is overleg gaande met de eigenaar, de verwachting is dat het LPG punt uiterlijk in 2010 verdwijnt.

.. Kan er een sportveld bij de school worden aangelegd. Nee, dat is niet mogelijk maar ook niet wenselijk, wel wordt gestreefd naar samenwerking met bestaande sportverenigingen in een naschools aanbod.

.. Wordt rekening gehouden met de ecologie, ook in bouwen en groenvoorziening. Daar waar mogelijk wordt dat gedaan, op beperkte schaal is groenaanleg mogelijk.

.. Hoe staat het met de bodemgesteldheid, moet er geheid worden. Daar moet nog onderzoek naar gedaan worden, heien is wellicht noodzakelijk, maar technisch heel goed mogelijk.

.. Wie heeft de grootste stem in de locatiekeuze. De locatiekeuze is een zaak van gelijkwaardigheid, er is geen doorslaggevende partij. De keuze is ook unaniem op onderwijsinhoudelijke gronden gemaakt.

.. Is deze plek wel de beste in het voedingsgebied, waarom telt de Rikker nu wel mee, gaan kinderen uit het Weurden etc. nog wel naar deze Brede School als die verder weg komt te liggen dan de huidige Kolibrie/PWA. Op grond van de huidige woonplekken van de kinderen en op grond van de prognoses, ook wat betreft kinderen die straks in de Rikker wonen is deze locatie met meest centraal. De wethouder schetst het 'vlindermodel', twee vleugels met de brede school in het midden. De Rikker telt mee omdat er in dit gebied reeds plannen zijn daar de komende 10 a 15 jaren 500 woningen te bouwen.

.. Waarom neemt de Vlier geen voorbeeld aan de Daltonschool in Borculo? Het antwoord daarop luidt omdat de Vlier zich binnen de Brede School wil ontwikkelen en niet a la Borculo wil groeien. De wethouder vult dat aan met de 'groeivrijheid' van Winterswijkse scholen; wij kennen geen maxima, maar dat kan wel leiden tot dure leegstand. Mevrouw van Soldt van Velsen, directie De Vlier, vult dat weer aan door aan te geven dat er 'groei en krimp ruimte' binnen de Brede School gepland is (drie lokalen).

.. Klopt het dat de Vlier niet meedoet bij een andere locatiekeuze. Mevrouw van Soldt van Velsen, directie De Vlier: ja, ons bestuur heeft dat zo besloten.

.. Waarom komen er geen twee brede scholen. Dat zou leiden tot versnippering van middelen, de extra's die nu gerealiseerd kunnen worden vervallen dan.

.. Wat doet bureau HEVO. Hevo begeleidt het proces, op dit ogenblik concreet door het ondersteunen en begeleiden van vier werkgroepen.

.. Wat is de rol van de Woonplaats, is het verdwijnen van woningen een optie, er is meer dan wij horen. De rol van de Woonplaats is mogelijk die van projectontwikkelaar, de pakketovereenkomst is nog niet 'opgetuigd' met inhoudelijke of bouwbesluiten. Het verdwijnen van woningen is op dit moment niet aan de orde. We zijn hier niet in Bulgarije waar we als overheid met de bulldozer aankomen. Als

een herontwikkeling van dat gebied serieus naar voren komt dan zijn bewoners de eersten die daarover geraadpleegd worden.

.. Er wordt dan nog weer ingegaan op de ontsluitingsproblematiek. Mevr. De Jong, verkeersdeskundige van de gemeente vergelijkt de twee gebieden Vlier en Pelkwijk, en dat leidt tot de slotsom dat die er qua ontsluitingswegen ongeveer gelijkwaardig uitzien.

.. Het volumeprobleem leidt tot de vraag waarom de gemeente niet vraagt wat de bewoners willen, willen die wel een Brede School. Dhr. Rouw geeft aan dat de bewoners nu toch te veel macht en eer toekennen aan de gemeente, het zijn de scholen en Stichting Welzijn die gekozen hebben voor een Brede School, de schoolbesturen kiezen voor samenwerking. De gemeente is niet vrij in het aanwijzen van locaties voor scholen, schoolbesturen zijn daarin sterk zelfstandig.

.. Gevraagd wordt of bekend is hoeveel kinderen met de auto gebracht worden. Dat is niet exact bekend. dhr. Wilterdink, directeur van De Kolibrie, geeft aan dat dat aanzienlijke aantallen zijn, zeker bij slecht weer. Hij geeft tevens aan dat er praktische oplossingen voor de verkeersproblemen bestaan. Zo hebben De Kolibrie en de PWA verschillende begin- en eind tijden, waarmee de oorspronkelijke overlast aanzienlijk verminderd is. Dhr Uffink vult dat nog weer aan met aan te geven dat door bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer oplossingen mogelijk zijn in relatief smalle straten. Diverse oplossingen zijn denkbaar en mogelijk.

.. De synergie die genoemd wordt, hoe realistisch is dat. Dhr Uffink geeft aan dat ook dat een zaak van de scholen is, zij betalen de rekening van allerhande zaken, schoonmaken, kopiëren etc. Ook de lagere kosten door samenwerking werken door naar de afzonderlijke scholen.Angst voor dure overlegconstructies is ongegrond, er komt geen fusie tussen de scholen. Maar toch wel een fusie van de twee openbare scholen, is dan de reactie. Dat klopt, maar ook dat is een keuze van het betreffende schoolbestuur, sinds 1 januari 2005 is de gemeente geen bestuur meer van het openbaar onderwijs. Zij hebben die keus overigens gemaakt omdat het raar is twee openbare scholen in één brede school te zetten op de schaal die we voor ogen hebben.

.. Het opkrikken van de wijk heeft volgens de vragen steller niets met de Brede School te maken. De wethouder geeft aan dat het een kwestie van samenhang is, sociale problemen in wijken kunnen (mede) worden aangepakt of worden voorkomen, de preventieve functie, door het voorhanden hebben van een school die functioneert als hart van de wij, als ontmoetingsplek en activiteitencentrum. Hij vergelijkt het met de rol die scholen hebben in buurtschappen, van levensbelang voor de leefbaarheid daar.

.. Vanuit de gemeente wordt gevraagd of er buurtbewoners zijn die kunnen of willen aangeven op welke wijze zij betrokken willen worden bij het verdere proces, bijvoorbeeld deelnemen in toekomstige bouwateliers of werkgroepen.

.. Een van de genodigden wijst dan op de website brede school winterswijk en de link naar de nota van de onderwijsraad, die nota waarschuwt (samengevat) voor te grote scholen, de voorgestelde synergie wordt niet altijd gerealiseerd.

.. De wethouder vraagt, na enige discussie over de stemmogelijkheden op die site, naar de mogelijke samenwerking op die site, kan die door de gemeente benut worden. De

maker van de site zegt in elk geval toe de stemproblemen op de site te zullen aanpakken. Zo nodig zal hij het stemproces weer op 'nul' zetten.

.. Op de vraag of de Brede School wel doorgaat als de Pelkwijk de locatie wordt is de reactie "goeie vraag', maar ik (de wethouder) heb daar geen antwoord op; als de raad overtuigd wordt van een andere voorkeur ontstaat er een heel nieuwe situatie, waarbij doorgaan in een smallere vorm een variant is, maar ook andere opties zijn dan open.

Als afsluiting biedt de wethouder namens de gemeente alle genodigden een drankje voor de nazit aan. Hij bedankt iedereen voor aanwezigheid en inbreng.

Informatieavond Brede School
over de locatie waar nu de sporthal De Pelkwijk, De Kolibrie (voorheen Prof. Kohnstamm en De Ribes) en de Prins Willem Alexanderschool gevestigd zijn
datum: 23 mei 2007
locatie: Zalencentrum Wamelink
Opening weth. Uffink
Dhr Uffink, wethouder, opent om half 8 de bijeenkomst en heet de naar schatting 150 aanwezigen welkom. Hij schetst de aanleiding van de avond. Hij refereert aan de bijeenkomst op 10 april, waarna het college de opdracht kreeg zich nader te informeren. Dat is de 21ste voor de buurtbewoners rondom de locatie De Vlier gebeurd, en vandaag zijn de omwonenden van de Pelkwijk aan de beurt. Een avond onder verantwoordelijkheid van het college van burgermeester en wethouders, met als doel het geven van voorlichting en informatie vanuit de gemeente en het luisteren naar de vragen en opvattingen van de genodigden, buurtbewoners, over de voorgestelde locatie. Hij wijst erop dat de opgehangen foto's geen (steden)bouwkundige visie weergeven. Het doel van die foto's, gemaakt van de ook aanwezige maquette, is zo goed mogelijk zichtbaar maken dat de locatie Pelkwijk groot genoeg is het voorgestelde bouwvolume te herbergen. Dhr. Uffink hoopt dat voor de zomer de locatiekeuze door de raad kan plaatsvinden. Het programma is verder een PowerPoint presentatie door dhr. Rouw. Daarna is er de gelegenheid vragen te stellen, het is nadrukkelijk niet de bedoeling uitgebreid te gaan discussiëren over wat er wel en niet mogelijk is, er worden ook geen conclusies getrokken van gemeentelijke zijde. Van de avond wordt een verslag op hoofdlijnen gemaakt dat vooral dient als ondersteuning voor het te maken (ambtelijk) advies aan het college over de locatiekeuze. Dhr Uffink beëindigt zijn inleiding met te wijzen op de matige tot slechte staat van de huidige scholen, die hij zowel bouw- als onderwijskundig niet meer in de huidige tijd passend noemt. Schoolbesturen en scholen hebben duidelijk gemaakt een warm voorstander te zijn van de bouw van een brede school op de nu voorgestelde locatie om zowel bouw- als onderwijskundig op de toekomst te zijn voorbereid. Presentatie
Dhr. Rouw presenteert vervolgens de hoofdlijnen. Hij schetst kort een beeld van het proces vanaf 2002. Voor hij een toelichting per sheet geeft benadrukt ook hij dat de foto's zoals die beschikbaar zijn geen bouwplannen weergeven. Een flink aantal sheets geeft tezamen de inhoudelijke ontwikkeling aan, de samenwerkende partners, de keuzeprocessen op hoofdlijnen en laat cijfermatige gegevens zien ten aanzien van leerlingenaantallen in het voedingsgebied nu en in de toekomst (2020) en de verdeling er van over de scholen. Ook wordt cijfermatig aangegeven wat nodig is aan vierkante meters voor gebouwen, parkeervoorzieningen, speelpleinen, sportaccommodatie. Een sheet geeft de verkeerskundige uitgangspunten weer. De stedenbouwkundige richtlijnen zijn in drie sheets vervat. Tot slot bevat de presentatie foto's van de maquette waarop de huidige bebouwing is weergegeven en waarop in fantasievarianten het benodigde bouwvolume op de locatie is neergezet. De varianten zijn op schaal en inclusief kinderopvang, parkeerruimte en sportaccommodatie. Dan is het tijd voor de vragen
Omdat niet alle vragenstellers zich bekend hebben gemaakt worden daarin geen namen gebruikt. Ook is het zo dat vragenstellers bij veel vragen zonder microfoon spraken, die zijn niet altijd, vanwege niet-verstaanbaarheid, in het verslag opgenomen .. Een belangrijke vraag die meermalen en in verschillende varianten gesteld is is de vraag naar de ontsluiting, al dan niet in relatie tot de algemene verkeerskundige aanpassingen en oplossingen en de verkeersveiligheid. Antwoord: verkeerskundige oplossingen, waaronder de ontsluiting dan wel toegangswegen naar de scholen etc. kan nu niet anders dan in algemene termen worden benoemd. Pas als duidelijk is wat en hoe er gebouwd gaat worden kunnen die vragen beantwoord worden. Daarbij staan wél de verkeers-, veiligheids- en stedenbouwkundige uitgangspunten zoals die gelden, weergegeven in de sheets, voorop. De voorkeuren voor ontsluiting zijn gebaseerd op de algemene visie op verkeersveiligheid, besluiten daarover zijn er nog niet, te zijner tijd zal dan ook, met de bouwplannen 'in de hand' met extra in te schakelen expertise naar de beste oplossing gezocht worden. Ontsluiting via de Hakkelerkamp heeft de voorkeur, maar er zijn nog geen concrete plannen voor. De buurt zal na de locatiekeuze uitgebreid betrokken worden bij de verdere invulling van de locatie. Dit zal gebeuren in een ateliervorm. Hierin worden verschillende opties besproken en de voor- en nadelen vastgesteld. .. Via verschillende vragen wordt het thema overlast aan de orde gesteld. Daarbij wordt vooral gedoeld op parkeeroverlast en overlast vanwege de sportzaal. De parkeeroverlast wordt op voorhand bestreden door 100 parkeerplaatsen in te plannen, daarvan zijn er ruim 40 bovenop de norm die oorspronkelijk was aangehouden. Die extra parkeerruimte wordt gecreëerd ivm de grotere omvang van de sportzaal dan 'nodig'. .. Is er nog wel een locatie te kiezen. De locatie De Vlier heeft duidelijk de voorkeur van schoolbesturen, SWW en de gemeente, die voorkeur is ook op goede argumenten gebaseerd. Over de locatie is nog niet definitief besloten (denk aan het raadsbesluit van 2006)..

.. Wie heeft de grootste stem in de locatiekeuze. De locatiekeuze is een zaak van gelijkwaardigheid, er is geen doorslaggevende partij. De keuze is ook unaniem op onderwijsinhoudelijke gronden gemaakt.

.. Klopt het dat de Vlier niet meedoet bij een andere locatiekeuze. Ja, het bestuur heeft al in een vroeg stadium aangeven dat die keuze hard is. Spreken van chantage is daarom echter onterecht.

.. Waarom komen er geen twee brede scholen in dit gebied. Dat zou leiden tot versnippering van middelen, de extra's die nu gerealiseerd kunnen worden vervallen dan.

.. Op de vraag of de Brede School wel doorgaat als de Pelkwijk de locatie wordt is de reactie "goeie vraag', maar ik (de wethouder) heb daar geen antwoord op; als de raad overtuigd wordt van een andere voorkeur ontstaat er een heel nieuwe situatie,

waarbij doorgaan in een smallere vorm een variant is, maar ook andere opties zijn dan open.

.. Hoe hoog is ongeveer 2 bouwlagen. Antwoord: Ca. 7 meter

.. Wat gebeurt er met het terrein als de Brede School daar niet komt. Daar zijn nog geen concrete plannen voor, maar woningbouw is een zeer realistische optie, immers daarmee kan de gemeente andere zaken financieren.

.. Hoeveel woningen kun je op de Pelkwijk bouwen als daar geen school komt. Afhankelijk van de hoogte toch gauw enige honderden.

.. Hoe kijken 'jullie' aan tegen grote scholen. De vraag is wat groot is, veelal slaat dat op MBO scholen met vele duizenden leerlingen, een BS school met 800 leerlingen is in een stedelijk gebied niet uitzonderlijk groot.

.. Waarom is er de voorkeur voor Olm Vlier.
o centraal in het gebied
o vlier doet dan mee
o wijkfunctie op de goede plek
o hardste nodig ivm sociale structuur/problematiek

.. Staat in de toekomst niet de Kolibrie centraal ipv de Vlier? Alleen als op het gebied Pelkwijk woningen gebouwd zouden worden, maar dan komt de school dus niet daar.

.. Kan het zo zijn dat kinderen uit de Rikker veel meer voor Waliën kiezen. Dat kan, maar de ervaring leert dat ouders vaker voor een nieuwe school kiezen, en als die veel te bieden heeft verwachten we dat ook hier het geval, zal zijn.

.. De Pelkwijklocatie is zo groot dat daar in een bouwlaag gebouwd zou kunnen worden, Klopt maar dat is veel duurder, en zo geeft de wethouder aan "u betaalt dat ".

.. Wat is belangrijker, onderwijs of geld, Dat is een onmogelijke vraag, het een is er niet zonder het ander, dat is een zaak van prijs/kwaliteitsverhouding

.. Heeft u brede scholen bezocht Ja, een stuk of 6 a 7 en ze zijn allemaal anders

.. Waarom schrijft de gemeente niet af op scholen. Dat is niet juist, want dat doet de gemeente wel.

.. is er wel een raadsbesluit over de locatie Vlierstraat. Ja van juli 2006.

.. Hoeveel lawaai gaat al het verkeer geven er is nu al veel lawaai. Gaat u bij nieuwbouw goed om met lawaai, milieu en dergelijke zaken? Daar moet in de plannen zeker rekening mee worden gehouden dat is een belangrijk punt.

.. Wat is de status van de pakketovereenkomst. Daarover is nog geen raadsbesluit, dus geen status.

.. Nav een vraag gaat de wethouder in op de door de gemeente gewenste betrokkenheid van buurtbewoners bij de te maken plannen, hij geeft daarbij aan dat buurtbewoners een belangrijke rol kunnen spelen in de te organiseren

ontwerpateliers.Daarnaast schetst hij de rol van de raad, die beslist, daarvoor geven en zoeken we nu informatie.

Als afsluiting biedt de wethouder namens de gemeente alle genodigden een drankje voor de nazit aan. Hij wijst nog eens op de commissievergadering waarin burgers kunnen inspreken, en bedankt tenslotte iedereen voor aanwezigheid en inbreng. Behalve de vragen is er ook een aantal 'statements' afgegeven die al dan niet waardevolle argumenten in zich bergen, een opsomming: .. Als je de zuidelijke grens (van het voedingsgebied) anders ligt komt de Pelkwijk veel centraler te liggen. .. De prognose zegt dat leerlingen naar de Brede School en niet naar het Waliën gaan, dat kan ook anders zijn. .. Moeten wij onze kinderen, wil de gemeente onze kinderen in een achterstandswijk dumpen? .. De voorkeur slaat door naar de Pelkwijk, als de wethouder die stelling voorlegt omdat hij twijfelt of dat zo is krijgt hij applaus. .. U doet geen marktonderzoek, de raad zou een referendum moeten houden (applaus). .. Er is een onafhankelijke locatiekeuze nodig, geen gedwongen keuze, geen achterklap en onderbuikgedoe. .. De buurt (Olm eo) wil best een Brede School, maar er moeten meer opties mogelijk zijn.