Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
1-6-2007; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Italië, circuit Mugello
'OPLETTEN EN D'R BIJ BLIJVEN' LEVERT JOEY LITJENS UNIEKE 5E PLAATS OP!
GRETIGHEID DANNY WEBB (NOG) NIET BELOOND OP NAT MUGELLO
De uitdrukking 'Opletten en d'r bij blijven' had DeGraaf Grand Prix-coureur letterlijk en figuurlijk goed in zijn oren geknoopt tijdens de eerste trainingsdag van de Italiaanse Grand Prix op het circuit van Mugello. Toen zich vlak voor de tijdtraining op vrijdagmiddag donkere wolken samenpakten boven de Toscaanse heuvels die het Ferrari-testcircuit omzomen, nam de ervaren teamleiders Hans Spaan en Jarno Janssen de enige juiste beslissing. Ze 'sommeerden' hun beide pupillen Joey Litjens en Danny Webb om ruim voor de start van de training zich direct bij de uitgang van de pitstraat op te stellen om te proberen om voordat de bui valt een paar snelle rondes te rijden. Zo gezegd zo gedaan, en beide Honda-rijders stonden met hun groen-witte machines startklaar toen het licht op groen ging. Voor Joey Litjens pakte de tactiek heel erg goed uit, want voordat pluvius echt de waterkranen openzette boven de 5,2 km lange GP-piste had de 17-jarige Limburger al een volle ronde vol gas op slicks gemaakt, waarmee hij zich fier op de 'voorlopige' 5e !!!!! startplaats heeft gekwalificeerd. Zijn in Mugello debuterende teammaatje Danny Webb was iets minder fortuinlijk. "Ik liet mijn machine afslaan en moest hem aanduwen. Dat duurde even en toen ik zwaar balend mijn Honda de sporen gaf trok ik met een nog koude band op de beginnende spetters mijn machine even onderuit. Het stelde niets voor, maar ik verloor wel veel tijd, waardoor ik niet echt een goede droge snelle ronde heb kunnen maken", aldus Webb (24e), die voor zich slechts 10 rijders binnen de 107% kwalificatie limiet zagen finishen. Van de 34 rijders staan er momenteel 10 gekwalificeerd voor de race, waaronder Joey Litjens op een even unieke als verrassende 5e plaats.
"Het is wel een beetje geluk dat we hadden, maar onze strategie was goed. Na een nog wat rustig gereden, maar evengoed 'doorgestampte' verkenningsronde, ging ik in de 2e ronde meteen voluit. Ik zat in een goede groep, kon een prima slipstream pakken op het extreem lange rechte eind hier en zie het resultaat. Een paar minuten later kwam niemand meer aan die tijden, omdat het begon te regenen en later te hozen. Ik ben nog 3 ronden met regenbanden de baan op geweest, maar zelfs op het lange rechte eind bleef water staan en spinde je achterband door", opent Litjens, die dit als een uitstekend motiverende opsteker ziet. "Ook vanmorgen in de 1e vrije training ging het al goed. Ik draaide toen met een 22e plaats al dik onder mijn rondetijd van vorig jaar. Dat stemde al tevreden, maar dit is gewoon kicken. Door niet goed op te letten heb ik er ook wel eens naast gestaan. Voor morgen voorspellen ze ook wisselvallig weer. Het kan zomaar regenen zaterdagmiddag tijdens de 2e en beslissende kwalificatie training. Dan hoef ik me voorlopig niet zenuwachtig om te maken", lacht Litjens
Danny Webb gaf achteraf aan iets te zenuwachtig te zijn geweest om de uitgeplozen tactiek even 'snel-snel' uit te voeren. "Vanmorgen draaide ik al lekker, hoewel ik Mugello een hele moeilijke baan vindt om goed te leren kennen. Mijn machine was niet helemaal goed afgesteld. In de snelle bochten dreef ik naar buiten en in de krappere chicanes stuiterde mijn voorwiel als een bezetene. Ik kwam even binnen, we veranderden iets, maar geen grote stappen. Het was zaak dat ik meters maakte bij mijn eerste kennismaking met Mugello. Voor de tijdtraining hebben we tal van afstellingen gewijzigd, maar dat konden we al met al niet testen. Ik wilde wel, maar mijn machine sloeg af toen ik de koppeling losliet bij 'groen'. Daarna wilde ik direct meters inhalen, maar gleed pardoes even heel onschuldig onderuit. Maar iedereen kwam voorbij en ik verloor te veel tijd. Joey deed het perfect en scoorde goed, ik jammer genoeg (nog) niet. Toen ik gevallen was zat mijn voetsteun, schakelpedaal en clipon scheef, dus een knappe tijd lukte al niet zo eenvoudig. Toen het te hard regende kwam ik binnen en wisselde mijn banden voor vol-regen. Ik reed op een gegeven moment als enige rijder in de baan, maar ook in het natte kan je een baan leren kennen. Morgen hoop ik natuurlijk op droog weer. Ik kan hier zeker sneller dan vanmorgen in de droge vrije training. Toen stond ik 'al' 29e met een onwillige machine", aldus Danny, die na de 125cc training de 2e vrije sessie voor de MotoGP-coureurs een kwartier uitgesteld zag worden door enorme onweersbuien.
Hugo van den Berg debuteert in Mugello en kwam in de droge vrije training tot een 28e plaats en in de natte pokertraining van vanmiddag tot een 29e positie, nog niet binnen de kwalificatie-limiet.
De MotoGP coureurs kwamen op de natte baan van Mugello in hun 2e vrije training op vrijdagmiddag niet onder de tijden van de 1e sessie die droog was. Pedrosa, Rossi, Hopkins en Stoner maakten in die eerste sessie de dienst uit, maar opvallend was dat op de natte baan de volgorde was: Stoner, Hopkins (nat Le mans winnaar) Chris Vermeulen en Rossi de volgorde was. Kenny Roberts kreeg in het KR-Honda team steun van zijn broer Kurtis
RTL GP volgende uitzendingen:
RTL GP: MotoGP Italië, 02-06 om 13:45, RTL 7
RTL GP: MotoGP Italië, 03-06 om 12:45, RTL 7
RTL GP: Diverse items 03-06 om 22:50, RTL 7
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Bancaja Aspar
2'15.309
221.6
2
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA Kopron Team Scot
2'16.053
224.4
3
Lukas PESEK
CZE
DERBI Valsir Seedorf Derbi
2'19.780
221.3
4
Gabor TALMACSI
HUN
APRILIA Bancaja Aspar
2'20.448
214.5
5
Joey LITJENS
NED
HONDA De Graaf Grand Prix
2'22.421
223.0
6
Pol ESPARGARO
SPA
APRILIA Belson Campetella Aprilia
2'23.354
215.5
7
Simone CORSI
ITA
APRILIA Skilled Racing Team
2'23.364
216.9
8
Michael RANSEDER
AUT
DERBI Ajo Motorsport
2'23.873
225.4
9
Dino LOMBARDI
ITA
HONDA Kopron Team Scot
2'23.956
221.0
10
Simone SANCIONI
ITA
APRILIA RCGM Team
2'24.391
216.3
Not
qualified (Out 107%)
2'24.780
Robert MURESAN
ROU
DERBI Ajo Motorsport
2'24.877
220.6
Alexis MASBOU
FRA
HONDA FFM Honda GP 125
2'25.685
220.7
Steve BONSEY
USA
KTM Red Bull KTM 125
2'26.582
221.7
R. KRUMMENACHER
SWI
KTM Red Bull KTM 125
2'26.593
223.6
Bradley SMITH
GBR
HONDA Repsol Honda 125cc
2'26.616
227.0
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Polaris World
2'27.140
221.0
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Valsir Seedorf Derbi
2'29.385
219.6
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
KTM Red Bull KTM 125
2'29.564
221.2
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Team Sicilia
2'29.905
222.1
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Polaris World
2'31.130
218.8
Tobias SIEGERT
GER
APRILIA Adac Nordbayern E.V.
2'31.739
209.3
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Bancaja Aspar
2'31.918
214.6
Roberto TAMBURINI
ITA
APRILIA Team Sicilia
2'33.235
210.9
24
Daniel WEBB
GBR
HONDA De Graaf Grand Prix
2'33.342
215.3
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA WTR No Alcol Team
2'33.597
215.9
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Multimedia Racing
2'36.858
214.6
Sandro CORTESE
GER
APRILIA Emmi - Caffe Latte Aprilia
2'38.407
225.6
Roberto LACALENDOLA
ITA
APRILIA M.C. Terzo Bandini
2'41.390
200.3
29
Hugo vd BERG
NED
APRILIA Blusens Aprilia
2'42.967
210.2
Dominique AEGERTER
SWI
APRILIA Multimedia Racing
2'43.784
221.3
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Blusens Aprilia
2'48.977
217.9
Federico SANDI
ITA
APRILIA Skilled Racing Team
2'49.698
218.6
Simone GROTZKYJ
ITA
APRILIA Multimedia Racing
2'59.805
220.1
Stefano BIANCO
ITA
APRILIA WTR No Alcol Team
nr
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Voor de volledige 250cc trainingsuitslag surft u naar
MotoGP (tot 800cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
D.PEDROSA
SPA
Repsol Honda Team HONDA
1'50.743
2
V.ROSSI
ITA
Fiat Yamaha Team YAMAHA
1'50.901
3
J.HOPKINS
USA
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
1'51.022
4
C.STONER
AUS
Ducati Marlboro Team DUCATI
1'51.356
5
C.CHECA
SPA
Honda LCR HONDA
1'51.414
6
T.ELIAS
SPA
Honda Gresini HONDA
1'51.553
7
A.BARROS
BRA
Pramac d'Antin DUCATI
1'51.621
8
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team HONDA
1'51.720
9
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team DUCATI
1'51.803
10
M.TAMADA
JPN
Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA
1'51.823
11
A.HOFMANN
GER
Pramac d'Antin DUCATI
1'51.982
12
M.MELANDRI
ITA
Honda Gresini HONDA
1'52.057
13
C.VERMEULEN
AUS
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
1'52.125
14
S.NAKANO
JPN
Konica Minolta Honda HONDA
1'52.361
15
R.DE PUNIET
FRA
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
1'52.396
16
C.EDWARDS
USA
Fiat Yamaha Team YAMAHA
1'52.630
17
S.GUINTOLI
FRA
Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA
1'52.726
18
O.JACQUE
FRA
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
1'53.411
19
K.ROBERTS JR
USA
Team Roberts KR212V
1'53.541
20
Ku.ROBERTS
USA
Team Roberts KR212V
1'55.286
************