Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors


1-6-2007; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Italië, circuit Mugello

'OPLETTEN EN D'R BIJ BLIJVEN' LEVERT JOEY LITJENS UNIEKE 5E PLAATS OP!

GRETIGHEID DANNY WEBB (NOG) NIET BELOOND OP NAT MUGELLO

De uitdrukking 'Opletten en d'r bij blijven' had DeGraaf Grand Prix-coureur letterlijk en figuurlijk goed in zijn oren geknoopt tijdens de eerste trainingsdag van de Italiaanse Grand Prix op het circuit van Mugello. Toen zich vlak voor de tijdtraining op vrijdagmiddag donkere wolken samenpakten boven de Toscaanse heuvels die het Ferrari-testcircuit omzomen, nam de ervaren teamleiders Hans Spaan en Jarno Janssen de enige juiste beslissing. Ze 'sommeerden' hun beide pupillen Joey Litjens en Danny Webb om ruim voor de start van de training zich direct bij de uitgang van de pitstraat op te stellen om te proberen om voordat de bui valt een paar snelle rondes te rijden. Zo gezegd zo gedaan, en beide Honda-rijders stonden met hun groen-witte machines startklaar toen het licht op groen ging. Voor Joey Litjens pakte de tactiek heel erg goed uit, want voordat pluvius echt de waterkranen openzette boven de 5,2 km lange GP-piste had de 17-jarige Limburger al een volle ronde vol gas op slicks gemaakt, waarmee hij zich fier op de 'voorlopige' 5e !!!!! startplaats heeft gekwalificeerd. Zijn in Mugello debuterende teammaatje Danny Webb was iets minder fortuinlijk. "Ik liet mijn machine afslaan en moest hem aanduwen. Dat duurde even en toen ik zwaar balend mijn Honda de sporen gaf trok ik met een nog koude band op de beginnende spetters mijn machine even onderuit. Het stelde niets voor, maar ik verloor wel veel tijd, waardoor ik niet echt een goede droge snelle ronde heb kunnen maken", aldus Webb (24e), die voor zich slechts 10 rijders binnen de 107% kwalificatie limiet zagen finishen. Van de 34 rijders staan er momenteel 10 gekwalificeerd voor de race, waaronder Joey Litjens op een even unieke als verrassende 5e plaats.

"Het is wel een beetje geluk dat we hadden, maar onze strategie was goed. Na een nog wat rustig gereden, maar evengoed 'doorgestampte' verkenningsronde, ging ik in de 2e ronde meteen voluit. Ik zat in een goede groep, kon een prima slipstream pakken op het extreem lange rechte eind hier en zie het resultaat. Een paar minuten later kwam niemand meer aan die tijden, omdat het begon te regenen en later te hozen. Ik ben nog 3 ronden met regenbanden de baan op geweest, maar zelfs op het lange rechte eind bleef water staan en spinde je achterband door", opent Litjens, die dit als een uitstekend motiverende opsteker ziet. "Ook vanmorgen in de 1e vrije training ging het al goed. Ik draaide toen met een 22e plaats al dik onder mijn rondetijd van vorig jaar. Dat stemde al tevreden, maar dit is gewoon kicken. Door niet goed op te letten heb ik er ook wel eens naast gestaan. Voor morgen voorspellen ze ook wisselvallig weer. Het kan zomaar regenen zaterdagmiddag tijdens de 2e en beslissende kwalificatie training. Dan hoef ik me voorlopig niet zenuwachtig om te maken", lacht Litjens

Danny Webb gaf achteraf aan iets te zenuwachtig te zijn geweest om de uitgeplozen tactiek even 'snel-snel' uit te voeren. "Vanmorgen draaide ik al lekker, hoewel ik Mugello een hele moeilijke baan vindt om goed te leren kennen. Mijn machine was niet helemaal goed afgesteld. In de snelle bochten dreef ik naar buiten en in de krappere chicanes stuiterde mijn voorwiel als een bezetene. Ik kwam even binnen, we veranderden iets, maar geen grote stappen. Het was zaak dat ik meters maakte bij mijn eerste kennismaking met Mugello. Voor de tijdtraining hebben we tal van afstellingen gewijzigd, maar dat konden we al met al niet testen. Ik wilde wel, maar mijn machine sloeg af toen ik de koppeling losliet bij 'groen'. Daarna wilde ik direct meters inhalen, maar gleed pardoes even heel onschuldig onderuit. Maar iedereen kwam voorbij en ik verloor te veel tijd. Joey deed het perfect en scoorde goed, ik jammer genoeg (nog) niet. Toen ik gevallen was zat mijn voetsteun, schakelpedaal en clipon scheef, dus een knappe tijd lukte al niet zo eenvoudig. Toen het te hard regende kwam ik binnen en wisselde mijn banden voor vol-regen. Ik reed op een gegeven moment als enige rijder in de baan, maar ook in het natte kan je een baan leren kennen. Morgen hoop ik natuurlijk op droog weer. Ik kan hier zeker sneller dan vanmorgen in de droge vrije training. Toen stond ik 'al' 29e met een onwillige machine", aldus Danny, die na de 125cc training de 2e vrije sessie voor de MotoGP-coureurs een kwartier uitgesteld zag worden door enorme onweersbuien.

Hugo van den Berg debuteert in Mugello en kwam in de droge vrije training tot een 28e plaats en in de natte pokertraining van vanmiddag tot een 29e positie, nog niet binnen de kwalificatie-limiet.

De MotoGP coureurs kwamen op de natte baan van Mugello in hun 2e vrije training op vrijdagmiddag niet onder de tijden van de 1e sessie die droog was. Pedrosa, Rossi, Hopkins en Stoner maakten in die eerste sessie de dienst uit, maar opvallend was dat op de natte baan de volgorde was: Stoner, Hopkins (nat Le mans winnaar) Chris Vermeulen en Rossi de volgorde was. Kenny Roberts kreeg in het KR-Honda team steun van zijn broer Kurtis

RTL GP volgende uitzendingen:

RTL GP: MotoGP ­ Italië, 02-06 om 13:45, RTL 7

RTL GP: MotoGP ­ Italië, 03-06 om 12:45, RTL 7

RTL GP: Diverse items 03-06 om 22:50, RTL 7

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Bancaja Aspar


2'15.309

221.6


2

Mike DI MEGLIO

FRA

HONDA Kopron Team Scot


2'16.053

224.4


3

Lukas PESEK

CZE

DERBI Valsir Seedorf Derbi


2'19.780

221.3

4

Gabor TALMACSI

HUN

APRILIA Bancaja Aspar

2'20.448

214.5

5

Joey LITJENS

NED

HONDA De Graaf Grand Prix

2'22.421

223.0

6

Pol ESPARGARO

SPA

APRILIA Belson Campetella Aprilia

2'23.354

215.5

7

Simone CORSI

ITA

APRILIA Skilled Racing Team

2'23.364

216.9

8

Michael RANSEDER

AUT

DERBI Ajo Motorsport

2'23.873

225.4

9

Dino LOMBARDI

ITA

HONDA Kopron Team Scot

2'23.956

221.0

10

Simone SANCIONI

ITA

APRILIA RCGM Team

2'24.391

216.3

Not

qualified (Out 107%)

2'24.780

Robert MURESAN

ROU

DERBI Ajo Motorsport

2'24.877

220.6

Alexis MASBOU

FRA

HONDA FFM Honda GP 125

2'25.685

220.7

Steve BONSEY

USA

KTM Red Bull KTM 125

2'26.582

221.7

R. KRUMMENACHER

SWI

KTM Red Bull KTM 125

2'26.593

223.6

Bradley SMITH

GBR

HONDA Repsol Honda 125cc

2'26.616

227.0

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Polaris World

2'27.140

221.0

Nicolas TEROL

SPA

DERBI Valsir Seedorf Derbi

2'29.385

219.6

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

KTM Red Bull KTM 125

2'29.564

221.2

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Team Sicilia

2'29.905

222.1

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Polaris World

2'31.130

218.8

Tobias SIEGERT

GER

APRILIA Adac Nordbayern E.V.

2'31.739

209.3

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Bancaja Aspar

2'31.918

214.6

Roberto TAMBURINI

ITA

APRILIA Team Sicilia

2'33.235

210.9

24

Daniel WEBB

GBR

HONDA De Graaf Grand Prix

2'33.342

215.3

Andrea IANNONE

ITA

APRILIA WTR No Alcol Team

2'33.597

215.9

Raffaele DE ROSA

ITA

APRILIA Multimedia Racing

2'36.858

214.6

Sandro CORTESE

GER

APRILIA Emmi - Caffe Latte Aprilia

2'38.407

225.6

Roberto LACALENDOLA

ITA

APRILIA M.C. Terzo Bandini

2'41.390

200.3

29

Hugo vd BERG

NED

APRILIA Blusens Aprilia

2'42.967

210.2

Dominique AEGERTER

SWI

APRILIA Multimedia Racing

2'43.784

221.3

Pablo NIETO

SPA

APRILIA Blusens Aprilia

2'48.977

217.9

Federico SANDI

ITA

APRILIA Skilled Racing Team

2'49.698

218.6

Simone GROTZKYJ

ITA

APRILIA Multimedia Racing

2'59.805

220.1

Stefano BIANCO

ITA

APRILIA WTR No Alcol Team

nr

250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Voor de volledige 250cc trainingsuitslag surft u naar www.motogp.com onder de button RESULTS

MotoGP (tot 800cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

D.PEDROSA

SPA

Repsol Honda Team HONDA


1'50.743


2

V.ROSSI

ITA

Fiat Yamaha Team YAMAHA


1'50.901


3

J.HOPKINS

USA

Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI


1'51.022


4

C.STONER

AUS

Ducati Marlboro Team DUCATI


1'51.356


5

C.CHECA

SPA

Honda LCR HONDA


1'51.414


6

T.ELIAS

SPA

Honda Gresini HONDA


1'51.553


7

A.BARROS

BRA

Pramac d'Antin DUCATI


1'51.621


8

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team HONDA


1'51.720


9

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team DUCATI


1'51.803


10

M.TAMADA

JPN

Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA


1'51.823


11

A.HOFMANN

GER

Pramac d'Antin DUCATI


1'51.982


12

M.MELANDRI

ITA

Honda Gresini HONDA


1'52.057


13

C.VERMEULEN

AUS

Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI


1'52.125


14

S.NAKANO

JPN

Konica Minolta Honda HONDA


1'52.361


15

R.DE PUNIET

FRA

Kawasaki Racing Team KAWASAKI


1'52.396


16

C.EDWARDS

USA

Fiat Yamaha Team YAMAHA


1'52.630


17

S.GUINTOLI

FRA

Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA


1'52.726


18

O.JACQUE

FRA

Kawasaki Racing Team KAWASAKI


1'53.411


19

K.ROBERTS JR

USA

Team Roberts KR212V


1'53.541


20

Ku.ROBERTS

USA

Team Roberts KR212V


1'55.286

************