Ingezonden persbericht
Grontmij verkozen tot huisadviseur project A2 Maastricht
Eén integraal en duurzaam plan voor stad en snelweg
Het plan voor de A2 is een integraal plan voor stad en snelweg. Een plan dat de doorstroming op de A2 en bereikbaarheid van Maastricht verbetert. Maar waarin ook aandacht is voor de bevordering van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid, het opheffen van barrières in de stad en het creëren van kansen voor stedelijke ontwikkeling. Onderdeel van het plan is ook een nieuwe ontsluiting van de Beatrixhaven vanaf de A2/A79.
Het Rijk, de provincie Limburg en de gemeenten Maastricht en Meerssen werken sinds 2003 samen in één organisatie: de projectorganisatie A2 Maastricht. Het Projectbureau heeft recentelijk Grontmij gekozen als huisadviseur om hen de komende 10 jaar, tot en met de oplevering, te ondersteunen. Grontmij gaat adviesdiensten leveren en onderzoeken uitvoeren op het gebied van infrastructuur, vastgoed (stedenbouwkundige onderdelen) en milieu. Verder staat Grontmij de A2-projectorganisatie bij met uitvoering van de aanbestedingsprocedure waarin de bouwcombinatie gekozen zal worden die het plan zal uitvoeren. Ook de begeleiding van de uitvoering in de periode 2010-2016 is onderdeel van de opdracht.
De uitvoering van het project wordt op een unieke manier aanbesteed. Om te beginnen is het ontwerp en de aanleg van de weg, tunnel en gebiedsinrichting in één contract geïntegreerd met vastgoed ontwikkeling. Verder worden er in een zeer vroeg stadium al combinaties gevraagd om plannen te ontwikkelen, terwijl de planologische inpassing nog loopt. Ten slotte wordt er volgens de concurrentiegerichte dialoog aanbesteed, waarbij er ruimte is voor de markt om zelf oplossingen te creëren. Het is in feite een aanbestedingswedstrijd waarbij op basis van het programma van eisen, plangebied, budget en vastgoedmogelijkheden, de markt is gevraagd zélf de beste totaaloplossing te ontwerpen voor een integraal stadsontwerp. In een aantal rondes wordt het ontwerp geoptimaliseerd waarbij ook de bewoners en andere belanghebbenden worden betrokken. Met het plan is zo'n één miljard euro gemoeid.
"Dit project met haar unieke kenmerken is voor ons zeer interessant. Het project past goed bij de multidisciplinaire adviesdiensten van Grontmij. Op het gebied van Urban Development zijn we bij vergelijkbare integrale, binnenstedelijke projecten betrokken als de Oosterweel-verbinding in Antwerpen, het Kopenhagen-Ringsted railproject, het havenproject Aarhus in Denemarken, de Spoorzone Delft en de Tweede Coentunnel. De komende tien jaar zullen we de projectorganisatie met raad en daad terzijde staan om het project tot een succes te maken", aldus Hans van der Poel, contractmanager bij Grontmij.
De Bilt, 1 juni 2007
Nadere informatie:
Grontmij Nederland BV
De Holle Bilt 22
Postbus 203
3730 AE DE Bilt
Vragen naar:
Ditmar van Diggelen, communicatie adviseur
T +31 30 220 7720
Hans van der Poel, contractmanager
T +31 030 220 7604
Grontmij, opgericht in 1915, is een multidisciplinair advies- en ingenieursbureau. Met ruim 7.000 professionals actief op het gebied van bouw, infrastructuur, milieu, water, energie en industrie. Wij willen de beste lokale dienstverlener zijn in Noordwest-Europa en meerwaarde leveren op het hele traject van advies, ontwerp, engineering, contracting en management van multidisciplinaire projecten.
Wij ontwerpen en realiseren plannen voor de toekomst door mensen en partijen in regio's bij elkaar te brengen en met elkaar te verbinden. Wij doen dat met respect voor de omgeving, voor onze klanten en voor elkaar. Grontmij heeft een notering aan de Effectenbeurs van Euronext Amsterdam.
---- --