Ingezonden persbericht


Positieve waardering voor Nederlandse horeca
Consument deelt dikke voldoende uit

Woerden, 1 juni 2007 - Ook in de eerste maanden van dit jaar geven Nederlanders aan alle horecasectoren als algemeen oordeel een dikke voldoende. Dit blijkt uit cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering die gisteren zijn gepubliceerd. Kijkend naar het percentage bezoekers is het consumentenbeeld in het eerste kwartaal van 2007 sterk vergelijkbaar met dat in de eerste drie maanden van 2006.

Net als in het vierde kwartaal van 2006 scoort het aspect veiligheid in alle sectoren het hoogst in de waardering. Het laatste horecabezoek werd gemiddeld met een ruime 7,5 gewaardeerd. In het onderzoek werden consumenten een aantal aspecten voorgelegd, zoals sfeer, kwaliteit, dienstverlening en service.

In de dranksector, fastfood, restaurants en hotels wordt de kwaliteit van drinken, eten en kamers hoog gewaardeerd met een gemiddeld cijfer van 7,7. De consument is ook positief over de dienstverlening en service (snel, attent en vriendelijk) en de hygiëne en verzorging. De veiligheid in de horeca (ruzies, ligging en diefstal) werd zelfs gewaardeerd met een gemiddeld cijfer 7,9.

In het eerste kwartaal van 2007 brachten Nederlanders in de leeftijd van 16 tot 64 jaar in totaal 165 miljoen bezoeken aan de horeca.

In het eerste kwartaal van 2007 heeft de horeca met een omzetgroei van 9% een goede start gemaakt. De zakelijke bestedingen door de aantrekkende economie zijn hiervan de belangrijkste oorzaak. De hotels kenden de grootste groei binnen de horeca, gevold door de fastfoodbedrijven en restaurants. Binnen de drankensector bleef de omzetgroei achter, met een positieve uitzondering voor de eetcafés en zaalbedrijven.

|                                                                    |
|Noot voor de redactie - 

Ingezonden persbericht