Single activiteitenclubs gaan onzekere toekomst tegemoet
OOSTERHOUT, 20070601 -- De populariteit van single activiteitenclubs is tanende en hun toekomst onzeker. Naast een dalend ledenaantal, worstelen ze ook nog eens met hun imago. Vooral de vaste lidmaatschapskosten én het vooroordeel dat er vaak dezelfde mensen meegaan werkt een negatieve beeldvorming in de hand. Daarnaast hebben ze er met de opkomst van online social communities fikse concurrentie bij gekregen. Dit blijkt uit een recent gehouden enquête door Online Magazine Singlessite waaraan bijna 500 singles deelnamen.
Contributie grootste drempel
Hoewel slechts 16 procent van de ondervraagden lid is van een activiteitenclub is de algehele beeldvorming glashelder. Bureaus die het moeten hebben van contributie leggen het duidelijk af tegen diegene waar men per evenement betaalt. Bijna 70 procent laat weten eerder deel te nemen aan een activiteit als ze geen lidmaatschap hoeven af te sluiten. Dat men tijdens de evenementen veelal dezelfde gezichten ziet wordt door 40 procent ook als nadelig ervaren.
Wisselend imago
Het imago van de single activiteitenclubs wisselt sterk. Van alle geënquêteerden vindt ruim een derde zelfs dat ze helemaal geen imago hebben. Een ietwat grotere groep is ronduit positief. Zij bestempelen de clubs als `modern' en `helemaal van deze tijd'. Opmerkelijk is dat actieve leden een positiever beeld hebben dan diegenen die nog nooit zijn mee geweest. De praktijk blijkt hier leuker dan vooraf gedacht. Aan de overige 23 procent is deze boodschap niet besteed. Zij vinden dergelijke activiteiten juist `oubollig' en echt iets voor `zielige alleenstaanden'.
Nieuwe initiatieven
Ook Kees Lam van activiteitenbureau Go-Out onderschrijft de teruglopende belangstelling. "Toen Go-Out 10 jaar geleden als een van de eerste bureaus single activiteiten ging organiseren ontstond er al snel een bloeiende organisatie. De laatste jaren zien we echter dat het ledenaantal stagneert. Daarom zijn we ook gestart met nieuwe initiatieven zoals CityMates. Stedentrips zijn momenteel erg gewild bij singles, en daar spelen we graag op in" aldus Lam.
Sociale singles
De reden om zich überhaupt aan te sluiten bij een activiteitenclub is naar eigen zeggen niet eens om een partner aan de haak te slaan. Ruim de helft geeft `leuke dingen ondernemen' op als voornaamste reden. Daarbij zijn outdoor activiteiten en borrelen veruit favoriet. Een goede tweede is `het sociale netwerk uitbreiden'. Maar ook hierin worden singles via internet inmiddels op hun wenken bediend. Met de opkomst van populaire social communities als Schoolbank en Hyves zal de toekomst het bestaansrecht van de activiteitenbureaus moeten uitwijzen.
Online Magazine Singlessite