Currence voorziet noodzaak PIN ook na 2010 in overgang naar SEPA


iDEAL grootste Europese betaalsysteem in zijn soort

AMSTERDAM, 20070601 -- In haar vandaag gepubliceerde jaarverslag over 2006 `Transparant betalingsverkeer in het licht van Europa' stelt Currence dat de voordelen van de Europese betaalruimte (SEPA) op de korte termijn niet duidelijk zijn. Currence is bezorgd dat bij een te snelle overgang naar Europese betaalproducten, vooral bij PIN, het risico groot is dat het huidige lage Nederlandse kostenniveau toegroeit naar het hoge Europese niveau. Currence ziet dat liever andersom.

Een kosteneffectieve vervanging van PIN door Europese producten zal dan ook tijd vergen. Currence verwacht dat dit langer zal duren dan tot eind 2010. Dan moeten Europese producten in alle Eurolanden gangbaar zijn. In de visie van Currence moet de lengte van de overgangsperiode bepaald worden door de eindgebruikers. Die periode duurt dan totdat er voldoende Europese alternatieven zijn, die grote acceptatie hebben gevonden in de Nederlandse markt en die niet duurder zijn dan PIN. Om dit mogelijk te maken heeft Currence PIN aangepast aan de Europese eisen, waardoor PIN langer in de markt kan blijven dan tot eind 2010. Of dit ook daadwerkelijk zal gebeuren hangt af van de banken die PIN aan de eindgebruikers aanbieden. Zij zullen dit binnenkort in concurrentie doen met andere vergelijkbare, Europese, betaalproducten. Op de lange termijn ziet Currence wel veel potenti?le voordelen van SEPA.

In 2006 trad een 8,8% groeiversnelling in het PIN-gebruik op, vooral door de toegenomen omzet in detailhandel en aantrekkende conjunctuur. Ook worden steeds meer contante betalingen vervangen door betalingen met PIN. Supermarkten, benzinestations en modedetailhandel hadden de belangrijkste bijdrage aan de ruim 1,45 miljard PIN transacties. De sterkste groei in PIN transacties noteerden de horeca en de ambulante handel (waaronder op markten). In deze sectoren kwam PIN tot voor kort maar weinig voor, maar met de opkomst van het mobiele PIN apparaat is ook daar effici?nt en veilig betalen mogelijk. In de eerste maanden van 2007 nam de groei in de totale markt zelfs nog sterker toe (10%). Opvallend is dat ook steeds meer voor lage bedragen wordt gePINd.

De aandacht van Currence is komende jaren vooral gericht op het stimuleren van het PINnen voor lage bedragen(onder ? 20) omdat hier een groot potentieel ligt voor effici?nter betalen. De detailhandel wil hier ook aan meewerken.

Chipknip is jarenlang als alternatief gepositioneerd voor het (toen nog) duurdere PIN. Door de daling van telecommunicatiekosten en het wegvallen van verschillen in transactietarieven tussen PIN en Chipknip is dit kostenvoordeel grotendeels verdwenen. Slechts 11% van de Chipkniptransacties komt tot stand in winkels. Het overgrote deel gebeurt bij PARkeren, VENding en CAtering, waar Chipknip succesvol is. In dit PARVENCA segment is Chipknip al jaren sterk groeiend. Komende jaren zal Chipknip dan ook worden geherpositioneerd voor gebruik in het PARVENCA-segment.

Incasso/Machtigen steeg in 2006 met ruim 7,5% tot meer dan 1,1 miljard transacties, ruim 4,2 miljoen per dag. Het product is hiermee al jaren ongekend populair. Het is tevens de goedkoopste manier van betalen in Nederland, waarbij consumentenbelangen optimaal zijn gegarandeerd doordat algemene doorlopende machtigingen door de consument altijd kunnen worden teruggedraaid.

Een nieuw paradepaard in 2006 was het nieuwe internet betaalproduct iDEAL. Currence nam dit product over van de drie grootbanken. Het gebruik van iDEAL is sinds die tijd enorm toegenomen en is inmiddels uitgegroeid tot het grootste betaalsysteem in Europa in zijn soort.

`Transparant betalingsverkeer in het licht van Europa' is vanaf vandaag te downloaden vanaf de Currence website www.currence.nl. Een gedrukt exemplaar kunt u aanvragen bij Currence via info@currence.nl of telefonisch 020 305 19 85.

Currence is eigenaar van de collectieve betaalproducten PIN, Chipknip, Acceptgiro, Incasso/Machtigen en iDEAL en verschaft licenties en certificaten voor deze producten aan banken en toeleveranciers in het betalingsverkeer in Nederland. De missie van Currence is enerzijds het faciliteren van marktwerking en cre?ren van transparantie in het collectieve betalingsverkeer in Nederland; en anderzijds het behouden en verder ontwikkelen van de kwaliteit, veiligheid en efficiency van de collectieve betaalproducten.