abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
1 juni 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/U.07.01191 -
Onderwerp
Maatregelen verkeersveiligheid; voortgang beleid
Geachte voorzitter,
Met deze brief kom ik tegemoet aan het verzoek van de Vaste Commissie voor Verkeer en
Waterstaat u te informeren over de stand van zaken op het gebied van het
verkeersveiligheidbeleid. Dit onderwerp gaat mij zeer aan het hart. Het gaat hier immers
om het terugdringen van groot menselijk leed, waarbij ook nog eens een flink bedrag aan
maatschappelijke kosten1 kan worden bespaard.
Ik maak van de gelegenheid gebruik te melden dat u de komende maanden in elk geval
nog zult worden geïnformeerd over het strategisch plan verkeersveiligheid, de resultaten
van het onderzoek naar de gevolgen van het eventuele verhogen van de
maximumsnelheid voor caravans en de voorwaarden die zullen gelden voor de
ervaringsfase met langere en zwaardere vrachtautocombinaties.
Ontwikkeling verkeersveiligheid is succesvol maar we zijn er nog niet
Het aantal verkeersdoden vertoont al sinds begin jaren zeventig een dalende trend. De
daling in 2004 en 2005 was extra sterk en zoals ik u in mijn brief van 23 april 2007 heb
medegedeeld was het aantal ook in 2006 weer lager2. Nederland staat al jaren aan de top
van de meest verkeersveilige landen van de wereld.
1 In 2003 bedroegen de totale maatschappelijke kosten 12,3 mld. (Bron: AVV, juli 2006)
2 Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, 29 398, nr. 50
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/WV/U.07.01191
Samen met de decentrale overheden zijn er voor verkeersveiligheid doelstellingen
vastgesteld. In 2010 mogen er maximaal 750 doden en 17.000 ziekenhuisgewonden
vallen in het verkeer en in 2020 maximaal 580 doden en 12.250 ziekenhuisgewonden. In
overleg met de decentrale overheden wil ik bezien of 500 doden in 2020 ook haalbaar is.
Ondanks de gunstige ontwikkelingen in de daling van het aantal verkeersdoden vallen er
op dit moment nog steeds ruim twee doden per dag en dat zijn er nog steeds ruim twee
te veel, elke dag weer. En de daling van het aantal ziekenhuisgewonden blijft helaas
achter. Dit is een aandachtspunt voor nader onderzoek en beleid. We zijn er dus nog niet;
alle reden om door te gaan met verkeersveiligheidbeleid. Bijlage 1 geeft een overzicht van
de stand van zaken van lopende maatregelen op het gebied van verkeersveiligheid. Hierbij
wordt tevens ingegaan op de ontwikkeling in het aantal ziekenhuisgewonden en op de
wijze waarop wordt omgegaan met de bijzondere ontwikkelingen in de ongevalcijfers
2006, waarover ik u in mijn hiervoor genoemde brief berichtte.
De stijging van het aantal fietsers onder de verkeersdoden, vooral onder ouderen, is één
van de meest opvallende ontwikkelingen. In de recente beantwoording van de
kamervragen van de leden Van der Staaij en Duyvendak heb ik al aangegeven dat ik
fietsers in het verkeer als specifieke doelgroep nader onder de loep zal nemen en in
overleg met partners als de Fietsersbond tot concrete maatregelen wil komen. Zo
ondersteun ik het initiatief van de Fietsersbond die de mogelijkheden gaat verkennen voor
fietslessen voor kwetsbare verkeersdeelnemers (kinderen en ouderen), vooral van een
betere beheersing van de fiets en gevaarherkenning, om op die manier een bijdrage te
leveren aan de verkeersveiligheid voor deze groep.
Een andere in het oog springende ontwikkeling is het feit dat het aantal doden dat
omkomt bij enkelvoudige ongevallen al jarenlang hoog is en slechts beperkt daalt. Er zal
nader onderzoek moeten komen naar de oorzaken van dit type ongeval, zodat kan
worden gezocht naar gerichte maatregelen om dit type ongevallen te beperken.
Verder blijft de auto te water een prangend probleem. Eind vorig jaar heeft het ministerie
met partners een campagne gevoerd om de juiste manier van ontsnappen uit een auto te
water bekender te maken. Naast de juiste manier van ontsnappen is de mogelijk
levensreddende rol van de veiligheidshamer ook een belangrijk onderdeel van deze
campagne geweest. Daarom heb ik de branche ook opgeroepen deze hamers standaard
mee te leveren.
Forse inspanningen blijven nodig
Om de doelstellingen te kunnen realiseren en om de ambitie van permanente verbetering
te kunnen waarmaken, blijven forse inspanningen noodzakelijk. Niet alleen van het Rijk,
maar van alle partijen.
---
DGP/WV/U.07.01191
Er wordt momenteel gewerkt aan het opstellen van een strategische visie
verkeersveiligheid tot 2020. Hierbij gaat de aandacht met name uit naar de concretisering
van maatregelen die nodig zijn om de doelstellingen, vooral die voor 2020, te halen.
Duidelijk is reeds dat hiertoe de nodige inspanningen zullen moeten worden verricht en
dat keuzen moeten worden gemaakt. De grootste winst lijkt nog te halen bij categorieën
waar de daling van de ongevallen de dalende trend niet volgt. We zullen u in het najaar
meer uitgebreid informeren over de strategie verkeersveiligheid tot 2020.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat