Door: Fred Andrioli, Haagse redactie
Staatssecretaris wijst vraag van de taxibranche af om opnieuw over de
wet te praten
Alleen voor het wachten van taxi's op verzoek van de klant wordt nog
iets geregeld
Op 31 mei sprak de Vaste Tweede Kamercommissie voor Verkeer en
Waterstaat met staatssecretaris Huizinga over de transparante
taxitarieven. Mastwijk (CDA) zei niet een regeling te willen die niet
werkt. Zijns inziens zijn enkele problemen nog niet opgelost en hij
drong aan op een half jaar uitstel zodat er een transparant systeem
kan komen gebaseerd op een tarief per kilometer, waarbij de fraudekans
zo klein mogelijk is en dat werkbaar is voor de ondernemer.
Roefs (PvdA) wilde niet tornen aan de principes van de wet maar stelde
nog enkele vragen, o.a. over de kosten van wachttijden en hoe de
staatssecretaris de regeling per 1 juli a.s. denkt te kunnen laten
ingaan.
Roemer (SP) voelde ook wel voor uitstel van de ingangsdatum, alhoewel
het voorstel goede kanten bevat, en pleitte voor nader overleg met de
taxibranche.
Duyvendak (GL) herinnerde aan het debat op de vorige dag over de voor-
en nadelen van marktwerking en zei dat de liberalisering van de
taxibranche wel tot de grootste politieke vergissingen behoort. Hij
pleitte, teer wille van de consument, voor het zo spoedig mogelijk
laten ingaan van de nieuwe regeling.
Madlener (PVV) had er moeite mee om dit onderwerp te bespreken los van
overige zaken de taxiwereld betreffend.
De Krom (VVD) had met verbazing kennisgenomen van de woorden van
Mastwijk. Deze was z.i. van steunpilaar tot spijtoptant geworden. Vlak
voor de finish zorgde Mastwijk naar zijn mening voor nieuwe
onzekerheden door uitstel en nader overleg te bepleiten. Had dit soms
iets te maken met het aantreden van een nieuwe bewindsvrouw voor dit
dossier?
De Krom en Mastwijk debatteerden tijdens dit Algemeen Overleg nog
enkele malen over de vraag van laatstgenoemde voor uitstel. Naar de
mening van De Krom waren er geen nieuwe feiten aan het licht gekomen
die uitstel rechtvaardigen.
In haar antwoord herinnerde de staatssecretaris eraan dat de Kamer
unaniem het voornemen had gesteund om te komen tot een heldere
tariefstructuur, gebaseerd op een instaptarief en een kilometertarief.
Zij was dan ook teleurgesteld door het pleidooi van Mastwijk voor een
uitstel.
Alleen over een tarief van het wachten, voor de aanvang van de rit, op
verzoek van de klant wilde zij nog wel verder studeren. Hierover had
zij ook met de Consumentenbond gesproken. Daarvoor zou 3 maanden nodig
zijn, zodat de regeling integraal op 1 oktober 2007 kan ingaan.
Gedurende die 3 maanden komen geen andere onderwerpen meer aan de
orde. Zij gaat ook beslist niet meer in op het standpunt van de
taxibranche dat de hele regeling opnieuw ter discussie zou moeten
komen.
Mastwijk had ook nog wel "resterende vuiltjes" in die 3 maanden
besproken willen zien met de taxiwereld en zei te overwegen de Kamer
hierover om een uitspraak te vragen.
Duyvendak waarschuwde ervoor dat de zaak met het derde tarief (voor
het wachten) er niet eenvoudiger op wordt voor de klant. Mede naar
aanleiding hiervan zei de staatssecretaris dat alle tarieven op een
afstand van 5 meter voor de klant leesbaar moeten zijn.
De staatssecretaris zegde, op verzoek van De Krom, nog een brief toe
met informatie over het wachttijdtarief.
Den Haag, 31 mei 2007
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)