Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Door: Fred Andrioli, Haagse redactie

Staatssecretaris wijst vraag van de taxibranche af om opnieuw over de wet te praten

Alleen voor het wachten van taxi's op verzoek van de klant wordt nog iets geregeld

Op 31 mei sprak de Vaste Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat met staatssecretaris Huizinga over de transparante taxitarieven. Mastwijk (CDA) zei niet een regeling te willen die niet werkt. Zijns inziens zijn enkele problemen nog niet opgelost en hij drong aan op een half jaar uitstel zodat er een transparant systeem kan komen gebaseerd op een tarief per kilometer, waarbij de fraudekans zo klein mogelijk is en dat werkbaar is voor de ondernemer. Roefs (PvdA) wilde niet tornen aan de principes van de wet maar stelde nog enkele vragen, o.a. over de kosten van wachttijden en hoe de staatssecretaris de regeling per 1 juli a.s. denkt te kunnen laten ingaan.
Roemer (SP) voelde ook wel voor uitstel van de ingangsdatum, alhoewel het voorstel goede kanten bevat, en pleitte voor nader overleg met de taxibranche.
Duyvendak (GL) herinnerde aan het debat op de vorige dag over de voor- en nadelen van marktwerking en zei dat de liberalisering van de taxibranche wel tot de grootste politieke vergissingen behoort. Hij pleitte, teer wille van de consument, voor het zo spoedig mogelijk laten ingaan van de nieuwe regeling.
Madlener (PVV) had er moeite mee om dit onderwerp te bespreken los van overige zaken de taxiwereld betreffend.
De Krom (VVD) had met verbazing kennisgenomen van de woorden van Mastwijk. Deze was z.i. van steunpilaar tot spijtoptant geworden. Vlak voor de finish zorgde Mastwijk naar zijn mening voor nieuwe onzekerheden door uitstel en nader overleg te bepleiten. Had dit soms iets te maken met het aantreden van een nieuwe bewindsvrouw voor dit dossier?
De Krom en Mastwijk debatteerden tijdens dit Algemeen Overleg nog enkele malen over de vraag van laatstgenoemde voor uitstel. Naar de mening van De Krom waren er geen nieuwe feiten aan het licht gekomen die uitstel rechtvaardigen.

In haar antwoord herinnerde de staatssecretaris eraan dat de Kamer unaniem het voornemen had gesteund om te komen tot een heldere tariefstructuur, gebaseerd op een instaptarief en een kilometertarief. Zij was dan ook teleurgesteld door het pleidooi van Mastwijk voor een uitstel.
Alleen over een tarief van het wachten, voor de aanvang van de rit, op verzoek van de klant wilde zij nog wel verder studeren. Hierover had zij ook met de Consumentenbond gesproken. Daarvoor zou 3 maanden nodig zijn, zodat de regeling integraal op 1 oktober 2007 kan ingaan. Gedurende die 3 maanden komen geen andere onderwerpen meer aan de orde. Zij gaat ook beslist niet meer in op het standpunt van de taxibranche dat de hele regeling opnieuw ter discussie zou moeten komen.
Mastwijk had ook nog wel "resterende vuiltjes" in die 3 maanden besproken willen zien met de taxiwereld en zei te overwegen de Kamer hierover om een uitspraak te vragen.
Duyvendak waarschuwde ervoor dat de zaak met het derde tarief (voor het wachten) er niet eenvoudiger op wordt voor de klant. Mede naar aanleiding hiervan zei de staatssecretaris dat alle tarieven op een afstand van 5 meter voor de klant leesbaar moeten zijn. De staatssecretaris zegde, op verzoek van De Krom, nog een brief toe met informatie over het wachttijdtarief.

Den Haag, 31 mei 2007