Gemeente Rotterdam

In Rotterdam waren in 2006 opnieuw minder gewonden in het verkeer in vergelijking met de jaren ervoor. Wel is het aantal dodelijke slachtoffers gestegen, van 16 in 2005 naar 22 vorig jaar. Dit blijkt uit de jaarlijkse verkeersongevallencijfers van Rotterdam. In de aanpak van verkeersveiligheid richt Rotterdam zich de komende jaren zowel op de fysieke infrastructuur als het gedrag van verkeersdeelnemers.

Afgelopen jaar vielen er in het Rotterdamse verkeer 816 geregistreerde verkeersgewonden, waarvan er 223 in het ziekenhuis werden opgenomen. Een jaar eerder waren dat nog 1.020 gewonden en 269 ziekenhuisopnamen. Dat betekent een daling van respectievelijk 25 en 21 procent. De trend van minder gewonden in het verkeer van de laatste jaren heeft zich hiermee in Rotterdam doorgezet.

Signaal
Naast de daling van het aantal gewonden, vallen tegelijkertijd meer dodelijke verkeersslachtoffers in Rotterdam te betreuren. Hoewel het aantal dodelijke slachtoffers lager ligt dan in de periode vóór 2004/05, is de stijging voor de gemeente Rotterdam een signaal om onverminderd door te gaan met het werken aan de verkeersveiligheid in de stad. Van de 21 ongevallen met dodelijke afloop in Rotterdam, vonden er 6 plaats op het Rijkswegennet.

Aandacht voor 55+
Opvallend bij de ongevallen met voetgangers en fietsers, is het grote aandeel van personen in de leeftijdscategorie 55+. Vier van de zes dodelijke slachtoffers onder voetgangers en alle vier de dodelijke slachtoffers onder fietsers waren verkeersdeelnemers van 55 jaar of ouder. Ook onder het aantal ernstige slachtoffers bij ongevallen met fietsers en voetgangers is de groep 55+ sterk vertegenwoordigd. De gemeente Rotterdam gaat daarom onderzoeken hoe het komt dat deze groep vaker betrokken is bij verkeersongevallen. Eind juli komt de gemeente met voorstellen voor concrete acties of projecten gericht op deze groep.

Aanpak verkeersveiligheid
In de aanpak van de verkeersveiligheid gaat Rotterdam ook de komende jaren door met het werken aan een veilig verkeersinfrastructuur (o.a. black spots). Daarnaast wordt nadrukkelijker gewerkt aan de koppeling tussen educatie, gedrag, fysieke maatregelen en handhaving. Bijna alle ongevallen of verkeersonveilige situaties hebben als medeoorzaak een al dan niet bewust gemaakte menselijke fout. Om het verkeer veiliger te maken wordt, naast fysieke ingrepen, ook geprobeerd het gedrag van verkeersdeelnemers te beïnvloeden. Daarbij gaat het erom weggebruikers bewust te maken van de gevaren in het verkeer zodat zij hun gedrag daarop aanpassen. Zo wordt dit jaar onder meer op minimaal 20 scholen de Verkeersslang gespeeld, wordt op 5 locaties een bewustwordingsactie rond de zebra uitgevoerd en doet Rotterdam mee aan de pilot 'Rij Wijzertest'. Ook begint Rotterdam in 2007 met de introductie van verkeersleerkrachten op minimaal 6 basisscholen. Belangrijke doelgroepen bij de aanpak van verkeersveiligheid zijn schoolgaande kinderen, jonge automobilisten van 18 t/m 24 jaar en 55+-ers.

Doelstelling
Met de laatste cijfers ligt Rotterdam op koers met de doelstelling uit de landelijke Nota Mobiliteit. De doelstelling is 30 procent minder verkeersdoden en 7,5 procent minder ziekenhuisgewonden in 2010 ten opzichte van het driejaarlijkse gemiddelde 2001, 2002 en 2003. Aandacht voor verkeersveiligheid blijft nodig om een verdere daling bewerkstelligen. De aanpak van verkeersveiligheid is onderdeel van het Verkeers- en Vervoersplan Rotterdam 2003-2020.

Tabel 1, Verkeersongevalcijfers gemeente Rotterdam (bron RijkswaterstaatAVV)

Jaar

Gewonden

Ziekenhuisgewonden

Doden

1997

1.854

367

28

1998

1.895

336

29

1999

1.886

343

34

2000

1.745

329

24

2001

1.390

279

27

2002

1.359

257

32

2003

1.237

238

23

2004

978

211

18

2005

1.020

269

16

2006

816

223

22

06 tov 05 rel


- 25%


- 21%

+ 27%

06 tov 05 abs


- 204


- 46

+ 6

Bron: Bestuursdienst, 01-06-2007