In Rotterdam waren in 2006 opnieuw minder gewonden in het verkeer in
vergelijking met de jaren ervoor. Wel is het aantal dodelijke
slachtoffers gestegen, van 16 in 2005 naar 22 vorig jaar. Dit blijkt
uit de jaarlijkse verkeersongevallencijfers van Rotterdam. In de
aanpak van verkeersveiligheid richt Rotterdam zich de komende jaren
zowel op de fysieke infrastructuur als het gedrag van
verkeersdeelnemers.
Afgelopen jaar vielen er in het Rotterdamse verkeer 816 geregistreerde
verkeersgewonden, waarvan er 223 in het ziekenhuis werden opgenomen.
Een jaar eerder waren dat nog 1.020 gewonden en 269
ziekenhuisopnamen. Dat betekent een daling van respectievelijk 25 en
21 procent. De trend van minder gewonden in het verkeer van de laatste
jaren heeft zich hiermee in Rotterdam doorgezet.
Signaal
Naast de daling van het aantal gewonden, vallen tegelijkertijd meer
dodelijke verkeersslachtoffers in Rotterdam te betreuren. Hoewel het
aantal dodelijke slachtoffers lager ligt dan in de periode vóór
2004/05, is de stijging voor de gemeente Rotterdam een signaal om
onverminderd door te gaan met het werken aan de verkeersveiligheid in
de stad. Van de 21 ongevallen met dodelijke afloop in Rotterdam,
vonden er 6 plaats op het Rijkswegennet.
Aandacht voor 55+
Opvallend bij de ongevallen met voetgangers en fietsers, is het grote
aandeel van personen in de leeftijdscategorie 55+. Vier van de zes
dodelijke slachtoffers onder voetgangers en alle vier de dodelijke
slachtoffers onder fietsers waren verkeersdeelnemers van 55 jaar of
ouder. Ook onder het aantal ernstige slachtoffers bij ongevallen met
fietsers en voetgangers is de groep 55+ sterk vertegenwoordigd. De
gemeente Rotterdam gaat daarom onderzoeken hoe het komt dat deze groep
vaker betrokken is bij verkeersongevallen. Eind juli komt de gemeente
met voorstellen voor concrete acties of projecten gericht op deze
groep.
Aanpak verkeersveiligheid
In de aanpak van de verkeersveiligheid gaat Rotterdam ook de komende
jaren door met het werken aan een veilig verkeersinfrastructuur (o.a.
black spots). Daarnaast wordt nadrukkelijker gewerkt aan de koppeling
tussen educatie, gedrag, fysieke maatregelen en handhaving. Bijna alle
ongevallen of verkeersonveilige situaties hebben als medeoorzaak een
al dan niet bewust gemaakte menselijke fout. Om het verkeer veiliger
te maken wordt, naast fysieke ingrepen, ook geprobeerd het gedrag van
verkeersdeelnemers te beïnvloeden. Daarbij gaat het erom weggebruikers
bewust te maken van de gevaren in het verkeer zodat zij hun gedrag
daarop aanpassen. Zo wordt dit jaar onder meer op minimaal 20 scholen
de Verkeersslang gespeeld, wordt op 5 locaties een bewustwordingsactie
rond de zebra uitgevoerd en doet Rotterdam mee aan de pilot 'Rij
Wijzertest'. Ook begint Rotterdam in 2007 met de introductie van
verkeersleerkrachten op minimaal 6 basisscholen. Belangrijke
doelgroepen bij de aanpak van verkeersveiligheid zijn schoolgaande
kinderen, jonge automobilisten van 18 t/m 24 jaar en 55+-ers.
Doelstelling
Met de laatste cijfers ligt Rotterdam op koers met de doelstelling uit
de landelijke Nota Mobiliteit. De doelstelling is 30 procent minder
verkeersdoden en 7,5 procent minder ziekenhuisgewonden in 2010 ten
opzichte van het driejaarlijkse gemiddelde 2001, 2002 en 2003.
Aandacht voor verkeersveiligheid blijft nodig om een verdere daling
bewerkstelligen. De aanpak van verkeersveiligheid is onderdeel van het
Verkeers- en Vervoersplan Rotterdam 2003-2020.
Tabel 1, Verkeersongevalcijfers gemeente Rotterdam (bron
RijkswaterstaatAVV)
Jaar
Gewonden
Ziekenhuisgewonden
Doden
1997
1.854
367
28
1998
1.895
336
29
1999
1.886
343
34
2000
1.745
329
24
2001
1.390
279
27
2002
1.359
257
32
2003
1.237
238
23
2004
978
211
18
2005
1.020
269
16
2006
816
223
22
06 tov 05 rel
- 25%
- 21%
+ 27%
06 tov 05 abs
- 204
- 46
+ 6
Bron: Bestuursdienst, 01-06-2007
Gemeente Rotterdam