01-06-2007
Staatssecretaris De Jager heft extra belasting onder mom van
milieubeleid
De maatregelen die Staatssecretaris De Jager van Financiën vandaag in
De Telegraaf voorstelt, zullen vrijwel geen reductie van de
CO2-uitstoot door nieuwe personenauto's opleveren. Wat zijn
maatregelen wel opleveren, is 150 miljoen euro extra
belastinginkomsten van de Nederlandse autokopers. BOVAG en RAI
Vereniging kwalificeren de voorstellen als zwaar onvoldoende en niet
goed doordacht. Beide organisaties hebben eigen voorstellen die veel
effectiever zijn, maar kennelijk is het de staatssecretaris te doen om
het binnenhalen van extra belastinggeld en niet om effectief
klimaatbeleid. Een gemiste kans.
De voorstellen
De verlaging van de bijtelling voor leaserijders die kiezen voor een
auto die minder dan 110 gr/km CO2 uitstoot zal nauwelijks effect
hebben. In deze categorie vallen vooral kleine auto's die door
particulieren worden gereden: Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo,
Daihatsu Cuore om enkele voorbeelden te geven. De meeste leaseauto's
zijn in Nederland een stuk groter dan de genoemde auto's.
De extra BPM-heffing op de meest onzuinige autos is een dwaze
maatregel. We hebben het dan over de grootste categorie SUV's en luxe
limousines met een prijskaartje van 70.000 euro en meer. In Nederland
gaat het op jaarbasis om 25.000 auto's. De verwachting is niet dat de
liefhebbers van deze auto's deze modellen nu ineens niet gaan kopen.
Van de extra bonus op de aller-zuinigste autos verwachten BOVAG en RAI
Vereniging geen positief milieueffect.
BOVAG en RAI Vereniging willen opnieuw met de staatssecretaris om de
tafel om de plannen voor het stimuleren van duurzamer autokeuze
opnieuw te bespreken en te verbeteren.
Bron: BOVAG persbericht
Datum: 01-06-2007
BOVAG