Date : 31 May 2007
Sender Name: Delhaize Group
DELHAIZE DRAAGT ZORG VOOR DE GEZONDHEID VAN HAAR MEDEWERKERS
Meer dan 160 medewerkers ondersteund om te stoppen met roken
Delhaize België hecht veel belang aan gezondheid, niet alleen in de communicatie naar haar klanten maar ook bij het personeel. Er worden dan ook tal van acties opgezet om een gezonde levenswijze aan te moedigen. Een daarvan is een rookstopcampagne die vorig jaar werd gelanceerd naar aanleiding van het rookverbod op het werk. In het kader van de Wereld Antitabakdag, die vandaag plaatsvindt, kondigt Delhaize België trots aan dat maar liefst 164 medewerkers tot op heden gebruik hebben gemaakt van de ondersteunende maatregelen om te stoppen met roken. Deze actie past binnen een beleid waarbij tal van acties voor de gezondheid van het personeel worden ondernomen, waaronder cholesterolscreenings, griep- en tetanosvaccinaties, enz.
Werknemers helpen stoppen met roken: een succesverhaal
Sinds 1 januari 2006 is het rookverbod op het werk van kracht. Delhaize heeft hieraan een campagne gekoppeld die de medewerkers ertoe aanzet om de sigaret achterwege te laten. Delhaize voorziet daarom een volledige of gedeeltelijke terugbetaling van het remgeld van een huisartsbezoek en de door de huisarts voorgeschreven hulpmiddelen zoals nicotinevervangers. Op die manier krijgen werknemers van Delhaize die willen stoppen met roken een extra duwtje in de rug.
De rookstopcampagne loopt nog steeds en is een groot succes. Al 164 medewerkers hebben van de steunmaatregelen gebruik gemaakt om te stoppen met roken. Roger Smeets, directeur van de Delhaize-supermarkt in Neerpelt was een van hen: "Ik overwoog al een tijdje om te stoppen met roken. De nieuwe wet en het duwtje in de rug van Delhaize hebben mij eindelijk over de streep getrokken. En met succes. Ik heb sinds januari 2006 nog geen sigaret aangeraakt en ben daar heel tevreden mee."
De rookstopcampagne wordt gepromoot aan de hand van informatiebrochures, affiches, artikels in het personeelsmagazine, enz. Op die manier wil Delhaize zijn medewerkers aanzetten tot een gezondere levenswijze.
Cholesterolscreenings en gratis vaccinaties
Naast het aanzetten tot stoppen met roken, neemt Delhaize ook tal van andere initiatieven om de gezondheid van haar medewerkers te bevorderen. Zo kunnen medewerkers hun cholesterolgehalte laten meten en hun cardiovasculair risico laten bepalen. Op die manier worden de medewerkers gesensibiliseerd omtrent een gezondere levenswijze, inclusief eet-, bewegings- en rookgewoonten. Op minder dan een jaar tijd hebben al meer dan 3500 medewerkers een dergelijke screening laten uitvoeren.
Bovendien worden ook gratis griep- en tetanusvaccinaties voorzien. Jaarlijks maken zo'n 2000 à 2500 werknemers gebruik van het griepvaccin. Bijna 2000 werknemers hebben ondertussen een tetanusvaccinatie gekregen.
Tal van opleidingen rond welzijn op het werk
Op regelmatige basis worden opleidingen georganiseerd die focussen op welzijn op het werk en op lichamelijke belastingen. Zo hebben al bijna 4000 kassiersters een vorming gevolgd over werken aan de kassa, waarbij ze overbelastingsletsels leren voorkomen door ergonomische houdingen aan te leren. Voor werknemers uit de logistiek en winkels die regelmatig lasten tillen, zijn opleidingen voorzien die eveneens ergonomische houdingen aanleren om rug- en overbelastingsletsels te vermijden. Tot slot wordt ook opleiding voorzien rond stress en psychosociale belasting voor alle werknemers.
Zowat alle acties en campagnes gaan gepaard met
sensibiliseringsacties aan de hand van affiches, interne boodschappen, enz. Deze kunnen ergonomische houdingen uitbeelden of communiceren over de lopende acties.
Over Delhaize België
Eind maart 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 848 winkels, waarvan 814 in België, 31 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.717 winkels. De groep stelde 142.500 mensen te werk in 2006.
* Bron: AC Nielsen
Persinformatie
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be
URL: (None)
Picture: (None)
Attachments: (None)