Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


BIJWERKEN NIEUWE TAXITARIEVEN IS BEGONNEN

KNV Taxi handhaaft rechtzaak

KNV Taxi is teleurgesteld over de uitkomst van het debat in de Tweede Kamer over de nieuwe taxitarieven. Staatssecretaris Huizinga stelt de definitieve invoeringsdatum uit tot 1 oktober 2007. In die tijd wordt aan de regeling toegevoegd dat er een wachttarief voorafgaand aan de rit in rekening kan worden gebracht. KNV Taxi ziet dit als een lapmiddel voor een op zich onjuiste regeling. Andere te verwachten problemen worden in deze periode niet aangepakt. De branche vreest een lange periode van 'herstelwerkzaamheden' van de kant van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bij gebrek aan een goede regeling.

KNV Taxi stelt dat de nieuwe tariefstructuur niet bijdraagt aan de doelstelling van het ministerie om de positie van de reiziger te versterken en de kwaliteit van de taxi te verbeteren. De taxibranche heeft aangeboden om plannen te ontwikkelen die wèl bijdragen aan de verbetering van het straattaxivervoer en het versterken van de positie van de reiziger. De serviceverlening ? vooral bij ritten vanaf een standplaats ? kan en moet veel beter. KNV Taxi onderschrijft ook het belang van transparante tarieven en wil samen met consumenten en reizigersorganisaties in korte tijd overgaan naar volledige prijstransparantie voorafgaand, tijdens en na de rit.

Staatssecretaris Huizinga heeft in het overleg met de Tweede Kamer aangegeven niet op andere punten te willen ingaan dan het wachttarief voorafgaand aan de rit. KNV Taxi is van mening dat daardoor andere problemen die de nieuwe tariefstructuur voortbrengt, niet worden opgelost. Een wachttarief tijdens de rit is nog steeds niet mogelijk, er zijn technische problemen en de fraudegevoeligheid van het nieuwe systeem blijft bestaan.

Daarnaast is de taxisector van mening dat juist de kwaliteitstaxi's het meeste lijden onder de negatieve effecten, waardoor de minder goede taxi's overblijven. Tijdens de spits in drukke gebieden zullen nog maar weinig taxi's hun diensten aanbieden. Het omzetverlies zal gedeeltelijk worden verhaald op de passagiers die in de daluren van de taxi gebruik maken.

KNV Taxi handhaaft de rechtzaak tegen de Staat der Nederlanden waarin wordt geëist dat de nieuwe tariefstructuur wordt afgeschaft.

Den Haag, 31 mei 2007

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Voor nadere informatie (