BedrijfsautoRAI

Mitsubishi Fuso viert 75e verjaardag van merknaam Fuso

(5/30/2007)
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) viert de 75e verjaardag van de merknaam Fuso. Driekwart eeuw geleden werd de naam voor het eerst gebruikt voor een bus, gebouwd door Mitsubishi Heavy Industries' Kobe Shipyard and Machine Works. Ondertussen is Fuso uitgegroeid tot een gerespecteerd merk in Azië en de rest van de wereld. MFTBC zelf is onderdeel van de DaimlerChrysler Truck Group, de grootste producent ter wereld van commerciële voertuigen.

Andreas Renschler, binnen het bestuur van DaimlerChrysler verantwoordelijk voor de Truck Group: "MFTBC is onlosmakelijk verbonden met de DaimlerChrysler Truck Group. In dit perspectief bezien neemt Mitsubishi Fuso zijn plaats in naast onze vier andere vooraanstaande truckmerken: Mercedes-Benz in Europa en Latijns-Amerika en de merken Freightliner, Western Star en Sterling in de NAFTA-regio.â

Renschler vervolgt: âMFTBC is binnen de Truck Group het centrum voor hybride technologie en zal zich als zodanig richten op het verder verbeteren van de efficiëntie en zuinigheid van onze toekomstige hybride voertuigen.â

Het merk Fuso werd voor het eerst gebruikt in 1932, toen de naam verscheen op de eerste, zogenaamde 'B46'-bus. Het woord 'Fuso' is afgeleid van een oude Chinese naam voor een heilige boom, waarvan wordt gezegd dat deze groeit in het oosten, waar de zon opkomt. Met deze betekenis wordt overigens ook Japan zelf aangeduid.

Andere toonaangevende producten waren de KT1, een 4-tonner met benzinemotor (1946), de T380, de eerste zware voorwielaangedreven vrachtwagen (1959) in Japan en de Rosa, de eerste minibus van het land (1960). In 1962 zag de eerste Canter het daglicht. Deze lichte vrachtwagen was meteen een succes en is het bestverkochte voertuig in de geschiedenis van de onderneming. Een uitstekende reputatie die de Mitsubishi Fuso Canter tot op de dag van vandaag waarmaakt. Het actuele modellenprogramma van de onderneming omvat een zeer breed aanbod van lichte, middelzware en zware vrachtwagens en bussen voor markten in Japan, Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en de rest van de wereld.

Harald Boelster, President & CEO van MFTBC: "Mitsubishi Fuso kijkt met trots terug op de afgelopen 75 jaar, waarbij we natuurlijk ook onze klanten graag willen bedanken. Bij de viering van de verjaardag van de merknaam staat echter de toekomst centraal.â Boelster vervolgt: "Ook in de toekomst wil Fuso zijn verbondenheid met klanten, dealers, importeurs, werknemers, aandeelhouders en de maatschappij blijven tonen. Daarom zullen er gaandeweg steeds nieuwe en spannende hoofdstukken worden toegevoegd aan de lange geschiedenis van Fuso.â

De afgelopen jaren presenteerde Mitsubishi Fuso innovatieve producten, zoals de Canter Eco Hybrid, één van 's werelds schoonste lichte vrachtwagens die nu leverbaar is in Japan, en de Aero Star Hybrid, een geavanceerde hybride elektrische bus.

De komende jaren zal Mitsubishi Fuso veiligheid en milieuprestaties verder optimaliseren, zonder te tornen aan de efficiëntie en meerwaarde voor de klanten uit de gehele wereld. Een voorbeeld hiervan is het studiemodel Fuso Concept. Met dit conceptmodel laat Mitsubishi Fuso vooruitstrevende technologie voor zware vrachtwagens zien.

De komende twaalf maanden viert MFTBC de 75e verjaardag van de merknaam Fuso tijdens verschillende evenementen en activiteiten. Tijdens de Tokyo Motor Show 2007, die wordt gehouden van 26 oktober tot en met 11 november, zal het jubileum centraal staan op de stand van de fabrikant.

Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), gevestigd in het Japanse Kawasaki, is een van de grootste fabrikanten van bedrijfswagens in Azië. In 2006 verkocht de onderneming in totaal 186.600 lichte, middelzware en zware vrachtwagens en bussen. DaimlerChrysler AG heeft een belang van 85% in MFTBC. De overige aandelen zijn in het bezit van verschillende ondernemingen binnen de Mitsubishi Group. MFTBC behoort tot de DaimlerChrysler Truck Group.