Mitsubishi Fuso viert 75e verjaardag van merknaam Fuso
(5/30/2007)
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) viert de 75e
verjaardag van de merknaam Fuso. Driekwart eeuw geleden werd de naam
voor het eerst gebruikt voor een bus, gebouwd door Mitsubishi Heavy
Industries' Kobe Shipyard and Machine Works. Ondertussen is Fuso
uitgegroeid tot een gerespecteerd merk in Azië en de rest van de
wereld. MFTBC zelf is onderdeel van de DaimlerChrysler Truck Group, de
grootste producent ter wereld van commerciële voertuigen.
Andreas Renschler, binnen het bestuur van DaimlerChrysler
verantwoordelijk voor de Truck Group: "MFTBC is onlosmakelijk
verbonden met de DaimlerChrysler Truck Group. In dit perspectief
bezien neemt Mitsubishi Fuso zijn plaats in naast onze vier andere
vooraanstaande truckmerken: Mercedes-Benz in Europa en Latijns-Amerika
en de merken Freightliner, Western Star en Sterling in de
NAFTA-regio.â
Renschler vervolgt: âMFTBC is binnen de Truck Group het centrum voor
hybride technologie en zal zich als zodanig richten op het verder
verbeteren van de efficiëntie en zuinigheid van onze toekomstige
hybride voertuigen.â
Het merk Fuso werd voor het eerst gebruikt in 1932, toen de naam
verscheen op de eerste, zogenaamde 'B46'-bus. Het woord 'Fuso' is
afgeleid van een oude Chinese naam voor een heilige boom, waarvan
wordt gezegd dat deze groeit in het oosten, waar de zon opkomt. Met
deze betekenis wordt overigens ook Japan zelf aangeduid.
Andere toonaangevende producten waren de KT1, een 4-tonner met
benzinemotor (1946), de T380, de eerste zware voorwielaangedreven
vrachtwagen (1959) in Japan en de Rosa, de eerste minibus van het land
(1960). In 1962 zag de eerste Canter het daglicht. Deze lichte
vrachtwagen was meteen een succes en is het bestverkochte voertuig in
de geschiedenis van de onderneming. Een uitstekende reputatie die de
Mitsubishi Fuso Canter tot op de dag van vandaag waarmaakt. Het
actuele modellenprogramma van de onderneming omvat een zeer breed
aanbod van lichte, middelzware en zware vrachtwagens en bussen voor
markten in Japan, Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en de rest van de
wereld.
Harald Boelster, President & CEO van MFTBC: "Mitsubishi Fuso kijkt met
trots terug op de afgelopen 75 jaar, waarbij we natuurlijk ook onze
klanten graag willen bedanken. Bij de viering van de verjaardag van de
merknaam staat echter de toekomst centraal.â Boelster vervolgt: "Ook
in de toekomst wil Fuso zijn verbondenheid met klanten, dealers,
importeurs, werknemers, aandeelhouders en de maatschappij blijven
tonen. Daarom zullen er gaandeweg steeds nieuwe en spannende
hoofdstukken worden toegevoegd aan de lange geschiedenis van Fuso.â
De afgelopen jaren presenteerde Mitsubishi Fuso innovatieve producten,
zoals de Canter Eco Hybrid, één van 's werelds schoonste lichte
vrachtwagens die nu leverbaar is in Japan, en de Aero Star Hybrid, een
geavanceerde hybride elektrische bus.
De komende jaren zal Mitsubishi Fuso veiligheid en milieuprestaties
verder optimaliseren, zonder te tornen aan de efficiëntie en
meerwaarde voor de klanten uit de gehele wereld. Een voorbeeld hiervan
is het studiemodel Fuso Concept. Met dit conceptmodel laat Mitsubishi
Fuso vooruitstrevende technologie voor zware vrachtwagens zien.
De komende twaalf maanden viert MFTBC de 75e verjaardag van de
merknaam Fuso tijdens verschillende evenementen en activiteiten.
Tijdens de Tokyo Motor Show 2007, die wordt gehouden van 26 oktober
tot en met 11 november, zal het jubileum centraal staan op de stand
van de fabrikant.
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), gevestigd in het
Japanse Kawasaki, is een van de grootste fabrikanten van
bedrijfswagens in Azië. In 2006 verkocht de onderneming in totaal
186.600 lichte, middelzware en zware vrachtwagens en bussen.
DaimlerChrysler AG heeft een belang van 85% in MFTBC. De overige
aandelen zijn in het bezit van verschillende ondernemingen binnen de
Mitsubishi Group. MFTBC behoort tot de DaimlerChrysler Truck Group.
BedrijfsautoRAI