Liberalisering regels commerciële omroep 31 mei 2007
Het Commissariaat voor de Media heeft in het streven naar een meer
gelijkwaardige positie voor de spelers op de Nederlandse commerciële
televisiemarkt een aantal beleidsregels aangepast.
In de Beleidsregels ontheffing programmatitel voor de commerciële
omroep zijn de voorwaarden kenbaar gemaakt waaronder het vermelden of
tonen van een naam of beeldmerk van een sponsor in de titel van een
gesponsord programmaonderdeel is toegestaan. Uitgangspunt blijft dat
de scheiding tussen redactie en commercie gewaarborgd dient te
blijven. De omroepinstelling zal dat in een ontheffingsverzoek ook
moeten aantonen. Verder is het voortaan toegestaan producten en
diensten van de sponsor in beeld te brengen mits dat op neutrale wijze
gebeurt.
Om crossmediale samenwerking tussen bedrijven die mediacontent
produceren en verspreiden te faciliteren, is in de Beleidsregels
ontheffing zendernaam het (al langer gevoerde) beleid vastgelegd dat
de naam van bijvoorbeeld een tijdschrift verwerkt mag worden in de
naam van een commerciële zender. Het moet wel gaan om een eigen
uitgave van de omroep. Gevallen waarin aan een zender van een
reguliere omroep een naam van een uitgave van een derde gekoppeld
wordt, vallen niet onder deze regeling.
Door aanpassing van de Beleidsregels sponsoring commerciële omroep
(BSCO) is het voortaan toegestaan slogans te plaatsen op billboards
waarop de sponsors staan vermeld. De slogan mag uitsluitend de
(naams)bekendheid van de sponsor bevorderen en niet aansporen tot het
kopen van producten. Nieuw is dat de billboards met programmasponsors
voortaan rond voorbeschouwing, wedstrijdverslag en nabeschouwing van
sportwedstrijden mogen worden geplaatst. Deze worden als aparte
programmaonderdelen gezien.
De nieuwe regels zijn op deze site te vinden onder regelgeving >
beleid
Commissariaat voor de Media