Campagne roept katteneigenaren op hun dier te chippen
31.05.2007 / 10:06 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Dierenbescherming
Dierenbescherming
http://www.dierenbescherming.nl
Den Haag, 31 mei 2007 - 'Maak van je kat geen asielzoeker! Chip je dier'. Dat is de slogan
van een voorlichtingscampagne die in juni wordt gehouden door een groot aantal
samenwerkende organisaties. Vorig jaar luidde de Dierenbescherming de noodklok over het
enorme aantal katten dat in het asiel belandt zonder te zijn gechipt. Hierdoor kan
slechts een klein deel met de eigenaar worden herenigd. Naar schatting is nog geen kwart
van de Nederlandse katten voorzien van een chip.
Ook nu blijkt uit de deze week bekend geworden cijfers van de Nederlandse asielen over
2006 dat van de 33.697 opgevangen zwerfkatten slechts 13% ofwel 4.476 dieren konden
worden teruggebracht bij hun eigenaar. In totaal werden 47.235 katten door de Nederlandse
asielen opgevangen. Uiteindelijk ging 83% van de katten die niet teruggeplaatst konden
worden bij de oorspronkelijke eigenaar of waarvan afstand werd gedaan, naar een nieuwe
baas. Dat is één procent meer dan in 2005.
Uit een door Marktonderzoekbureau Blauw Research in opdracht van de organisatie van de
'chipmaand' in april gehouden onderzoek blijkt dat maar liefst 80% van de Nederlandse
kattenbezitters om uiteenlopende redenen niet van plan is zijn dier op korte termijn te
laten chippen. Deze zorgwekkende ontwikkeling is voor elf organisaties en bedrijven reden
gezamenlijk de schouders onder een voorlichtingscampagne te zetten. Naast de Nederlandse
Databank Gezelschapsdieren (NDG) werken het Landelijk Informatie Centrum
Gezelschapsdieren (LICG), de Dierenbescherming, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij
voor Diergeneeskunde (KNMvD), het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
(LNV), de koepelorganisatie voor de huisdierenbranche Dibevo, de Stichting voor vermiste
en gevonden huisdieren Amivedi Nederland, Proteq Dier & Zorg verzekering,
chipfabrikant Virbac, diergeneesmiddelen producent CEVA en diervoedingsfabrikant Royal
Canin samen in de voorlichtingscampagne.
Onder meer via radiospotjes, de website www.chipjedier.nl, posters op NS-stations en
flyers wil de organisatie bereiken dat er meer bewustzijn ontstaat bij de Nederlandse
kattenbazen over het belang van het chippen en registeren van huiskatten. Bijna eenderde
van de kattenbezitters geeft aan niet te laten chippen omdat de kat toch nooit
buitenkomt. Wanneer het dier dan onverhoopt toch ontsnapt, blijkt het lastig de kat te
herenigen met de eigenaar. Nog eens 15% is ervan overtuigd dat zijn kat nooit wegloopt.
Bijna tien procent van de ondervraagden denkt dat het inbrengen van een chip pijnlijk is
voor het dier of zelfs lichamelijke schade kan veroorzaken. Nog eens tien procent vindt
dat een chip niet in een kattenlichaam thuishoort. Dierenartsen verzekeren echter dat het
plaatsen van de chip geen pijn doet. Met een injectienaald wordt de microchip ter grootte
van een rijstkorrel in de huid van de kat gebracht. Het dier heeft er absoluut geen last
van en kan de chip niet verliezen. Ook verhalen over chips die door het lichaam van een
huisdier gaan zwerven behoren tot het rijk der fabelen.
Als een chip is geplaatst, is het van belang het unieke nummer van het huisdier en de
eigenaar te laten registeren bij een centrale databank. Een bekende is de Nederlandse
Databank Gezelschapdieren, maar er zijn er meer.
(einde bericht)