Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 31 mei 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk DGP/WV/u07.00961 - Onderwerp
kamervraag

Geachte voorzitter,

Aanleiding
In oktober 2006 zijn er door de leden Van Winsen en Van Hijum (CDA) vragen gesteld over het gebruik van de spitsstroken A1 (Beekbergen-Deventer Oost). Bij de beantwoording van de vragen over het gebruik van spitsstroken1 heeft mijn ambtsvoorganger een onderzoek toegezegd naar de mogelijkheden van meer flexibele openingstijden van spitsstroken. Hierin wordt ook de voorlichting en informatie over de maatregelen onderzocht. In deze brief worden de resultaten van dit onderzoek genoemd en wordt ingegaan op communicatie over spitsstroken.

Conclusies voor verruiming openstelling
Uit onderzoek blijkt dat een verruiming van openingstijden van spitsstroken binnen de juridische kaders mogelijk is. Verruiming leidt mogelijk tot extra milieumaatregelen zoals (hogere) geluidschermen en/of stiller asfalt. Per project zal daarom een afweging worden gemaakt tussen eventuele extra investeringskosten en opbrengst aan milieumaatregelen.
Daartoe zal ik per project een aanvullend onderzoek doen, waarbij gerealiseerde spitsstroken, die nu al filevorming hebben vóór het moment van opening, het eerst aan bod komen. Voor projecten die in procedure zijn, wordt waar mogelijk de verruiming meteen meegenomen.


1 Kamerstuknummer 2006-2007 nr 212
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DGP/WV/u07.00961

Onderzoeksopzet
Voor alle gerealiseerde spitsstrooktrajecten is onderzocht of er een knelpunt bestaat met openingstijden. Tevens zijn deze mogelijkheden bekeken bij lopende studies en zijn de mogelijkheden voor een verruiming van de openingstijden getoetst aan de juridische en financiële mogelijkheden.

Achtergronden spitsstroken en criteria voor openstelling Spitsstrookvoorzieningen zijn ontworpen als benuttingsmaatregelen voor die gevallen dat het verkeersaanbod tijdelijk groter is dan de geboden capaciteit. Een permanente verbreding wordt niet toegepast omdat het capaciteitstekort tijdens een beperkt deel van de dag optreedt. De criteria die bepalen of een spitsstrook wordt opengesteld of wordt gesloten zijn verkeersintensiteit, vastgestelde sluitingstijden en weersomstandigheden.

Verkeersintensiteit
De verkeersintensiteit op een traject is het criterium om te bekijken of de spitsstrookvoorziening op dat traject opengesteld kan worden. Op een rijbaan met twee rijstroken wordt de spitsstrook opengesteld, wanneer er meer dan 3000 voertuigen per uur op het traject rijden; bij een situatie van drie rijstroken geldt het criterium van 4500 voertuigen per uur. De spitsvoorziening zal hierdoor nooit onnodig worden opengesteld. Bij 3000 voertuigen per uur bedraagt de I/C-verhouding (intensiteit/capaciteit) 0,7. Naar mate het verkeer boven de 3000 motorvoertuigen per uur komt stijgt ook de kans op files. Door de spitsstrook bij een I/C-verhouding van 0,7 open te stellen, wordt filevorming voorkomen. Hierdoor is er geen oponthoud voor de weggebruiker en ontstaan er geen luchtvervuilende files. In de praktijk blijkt dit criterium goed te werken.

Vaste sluitingstijd
Een beperking van de openingsmogelijkheid van spitsstroken zijn de vaste sluitingstijden. Voor vrijwel alle gerealiseerde spitsstroken is deze openstellingsbeperking opgenomen. Projecten die met name een verkeersprobleem in de avondspits oplossen, hebben meestal vaste sluitingstijden tussen 23:00 en 7:00 uur; voor projecten die een knelpunt hebben in de ochtendspits is dit meestal tussen 23:00 en 6:00 uur. De reden van sluitingstijden is dat er gedurende de nachtperiode extra geluidmaatregelen werden verwacht.
In de praktijk blijkt dat op een aantal trajecten de spits al vóór de vaste openingstijd begint. Bovendien is uit een recent gehouden gevoeligheidsanalyse bij een aantal projecten gebleken dat, de geluidbelasting in het worst-case scenario waarbij de spitsstrook 24 uur per dag geopend is, in het slechtste geval enkele tienden dB toeneemt, waardoor extra maatregelen voor geluid niet of beperkt nodig blijken te zijn.

Overige incidentele criteria
De spitsstroken worden continu bewaakt met camera's waarmee de veiligheid is gediend. De verkeersleiding grijpt direct in als een voertuig met pech op de vluchtstrook stil komt te staan. Met verdrijfpijlen wordt het verkeer op de spitsstrook
---

DGP/WV/u07.00961

door middel van verdrijfpijlen naar de reguliere rijstrook geleid. Bij slecht weer zoals zware sneeuwval of mist kunnen de camera's niet optimaal worden gebruikt en is het niet veilig genoeg om de spitsstrook open te stellen. De spitsstrook blijft dan gesloten ondanks een hoge verkeersintensiteit van meer dan 3000/4500 motorvoertuigen per uur.

Inventarisatie projecten
Bij alle in gebruik genomen spitsstroken is gekeken of er congestie ontstaat op tijdstippen dat de spitsstrook door vaste sluitingstijden niet opengesteld kan worden. Het onderzoek constateert dat er op dit moment bij vijf2 spitsstrookprojecten een knelpunt optreedt. Er ontstaat regelmatig congestie voor het tijdstip waarop de strook opengesteld kan worden. Wanneer de strook uiteindelijk opengesteld kan worden, is de file (afhankelijk van de lengte) in ongeveer een kwartier opgelost. Het niet openen van spitsstroken op een moment dat er wel file op het traject is ontstaan, werkt misbruik van de spitsstrook in de hand. Voor de weggebruiker is het onbegrijpelijk dat de spitsstrook niet opengaat, wanneer er wel file is.

Maatregel
Om de spitsstrook ook in de toekomst doelmatig te laten blijven, is het noodzakelijk dat de spitsstrook altijd opengesteld kan worden bij een te grote verkeersdrukte. Door de vaste sluitingstijden ontstaat hiervoor een beperking. Wanneer de vaste sluitingstijden worden afgeschaft en de spitsstrook wordt opengesteld als de verkeersdrukte te groot is, kan gedurende 24 uur per dag flexibel worden omgegaan met wisselende spitstijden. Uiteraard betekent dit niet dat de spitsstrook elk moment van de dag lukraak wordt opengesteld. Hiervoor is wel de vereiste verkeersdrukte nodig.

Het veranderen van het criterium verkeersintensiteit is geen oplossing voor de geschetste problematiek. De praktijk wijst uit dat dit criterium de opening van spitsstroken niet beperkt. Op het moment dat het criterium in werking treedt is er nog net geen file. Doordat de spitsstrook op dat moment wordt opengesteld, ontstaat er ook geen file. Wanneer de drukte weer afneemt en het aantal voertuigen per uur weer onder het criterium is, wordt de spitsstrook weer gesloten en ontstaat er geen file op de overige stroken van het traject.

Ik zie wel mogelijkheden om de spitsstroken 24 uur per dag openingsmogelijkheid te geven en de vaste sluitingstijden op te heffen. Om zorgvuldige besluitvorming te garanderen en zowel de belangen van de weggebruiker als de belangen van de omgeving mee te nemen, is per traject een onderzoek naar de effecten nodig. Dit onderzoek zal zich met name op het aspect geluid richten. Door het verminderen van

2 A50 Arnhem ­ Beekbergen
A1 Beekbergen ­ Deventer Oost
A27 Gorinchem ­ Noordeloos
A28 Zwolle
A28 Den Dolder ­ De Uithof

---

DGP/WV/u07.00961

file zal de luchtkwaliteit verbeteren. Voor reeds gerealiseerde projecten wordt ook onderzocht of er eventueel aanvullende/compenserende maatregelen nodig zijn die vervolgens worden uitgevoerd. Omdat deze onderzoeken tijd kosten, worden de meest prioritaire knelpunten als eerste onderzocht, waar onder de spitsstrook A1 Beekbergen ­ Deventer Oost (Noordbaan).
Voor lopende studies voor spitsstroken zal ik de mogelijkheden voor een 24-uurs openstellingsmogelijkheid meteen meenemen. Voor studies die al aan het einde van de procedure zijn, zal ik op een later tijdstip een verkeersbesluit nemen. Dit voorkomt vertraging van de studies in een afrondend stadium.

Financiële en juridische kaders
Met een verkeersbesluit is het mogelijk om de vaste sluitingstijden op een bepaald traject ongedaan te maken. Hiervoor wordt een juridische procedure doorlopen, inclusief inspraaktermijnen, beroepsmogelijkheden en onderzoek naar milieueffecten (lucht/geluid). De doorlooptijd wordt geschat op 9 tot 18 maanden per project. De meerkosten voor eventueel benodigde maatregelen zijn op voorhand niet in te schatten, omdat niet bekend is óf en welke maatregelen nodig zijn. Per project zal een afweging worden gemaakt tussen eventuele extra investeringskosten en opbrengst aan milieumaatregelen. In de reguliere voortgangsrapportage over de tracéwet- en spoedwetprojecten wordt u over deze ontwikkeling nadien geïnformeerd.

Communicatie over spitsstroken
Het principe van het gebruik van de spitsstrook is opgenomen in de rijopleiding van het Centaal Bureau Rijvaardigheid. Er is een grote publiekscampagne geweest toen de eerste spitsstroken in 2004 gebruik werden genomen. Uit recent gehouden belevingsonderzoeken is het gebruik van spitsstroken geëvalueerd. Hieruit blijkt dat 94% van de weggebruikers bekend is met het fenomeen 'spitsstroken'. De spitsstrook wordt steeds normaler in het wegbeeld in Nederland. Voor tweederde van de weggebruikers is altijd duidelijk wanneer een spitsstrook gebruikt mag worden en wanneer niet. Het kennisniveau van de weggebruiker over het gebruik van spitsstroken is redelijk. Om dit kennisniveau verder te verbeteren en omdat er het afgelopen jaar vijf spitsstroken op andere trajecten zijn bijgekomen is het nu een goed moment om de weggebruiker opnieuw te attenderen op de spitsstrook. In combinatie met de publiekscampagne in het kader van het programma filevermindering zal zowel in TV- en radiospotjes als op de website www.vanAnaarBeter.nl aandacht worden besteed aan het gebruik van de spitsstrook. Onbegrip bij de weggebruiker wordt hiermee tegemoetgekomen. De start van de campagne is gepland rond juni 2007.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---