Zoetermeers ict-bedrijf Planteq opent vestiging in Second Life
30.05.2007 / 09:03 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Hvr communicatie
Hvr communicatie
Zoetermeers ict-bedrijf Planteq opent vestiging in Second Life
De virtuele wereld krijgt Zoetermeer steeds meer in zijn greep. Nadat de gemeente het
voortouw nam om in Second Life een stadhuis te openen, volgt het Zoetermeerse
automatiseringsbedrijf Planteq dat voorbeeld. Een helpdesk die vijf dagen per week open
is, biedt klanten extra ondersteuning. 'Wij willen ervaring opdoen in deze vorm van
dienstverlening zodat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn' zegt directeur
Holmer Roelvink.
Actief zijn in de virtuele wereld die Second Life heet? Die kans moet je niet aan je
voorbij laten gaan, vindt het Zoetermeerse bedrijf Planteq. Toen Zoetermeer enkele
maanden geleden als eerste gemeente van Nederland binnenstapte in Second Life was Planteq
direct enthousiast. 'Je hoort vaak sceptische geluiden dat Second Life maar een hype is of
een aardig spelletje en dat je als bedrijf er niets te zoeken hebt. Wij zien dat anders en
zijn ervan overtuigd dat binnen Second Life nieuwe mogelijkheden van klantgericht werken
en dienstverlening gaan ontstaan,' aldus mededirecteur Matthijs Verbraeck.
Opdoen van ervaring
Het gaat vooral om het opdoen van ervaring, vult Holmer Roelvink aan. 'We zijn een
gespecialiseerd en innovatief bedrijf dat graag voorop loopt in dienstverlening. Wij zien
onze deelname aan Second Life dan ook als een logische stap. De ontwikkelingen op Second
Life, of een variant daarvan, kunnen zomaar een grote vlucht gaan nemen. Je kunt het
vergelijken met webwinkels. Niemand had een paar jaar geleden kunnen denken dat die zo
populair zouden worden. Zo kunnen er op Second Life ook ontwikkelingen plaatsvinden die
zo belangrijk zijn dat je die als bedrijf niet kunt missen. Wij willen deze
ontwikkelingen op de voet volgen zodat we altijd up-to-date zijn.' Dat Second Life veel
meer dan een spelletje is, bewijst volgens hem ook dat grote bedrijven als ABN-AMRO en
uitzendbureau Randstad serieus werk maken van hun activiteiten in de virtuele wereld.
Bovendien verwacht Roelvink dat ook andere Zoetermeerse bedrijven het voorbeeld van
Planteq gaan volgen. Zo is de financiële dienstverlener FPN Groep het tweede bedrijf
uit de stad dat diensten gaat aanbieden op de wondere wereld die Second Life heet.
Planteq heeft van de gemeente Zoetermeer een stuk grond gehuurd - voor een bedrag van 300
harde euro's per jaar - om zijn kantoor op te bouwen. Directeur Roelvink is de gemeente
Zoetermeer, dat zich graag profileert als de ict-stad van Nederland, dankbaar dat zij als
eerste de stap heeft gezet in Second Life. 'Als zij dat niet had gedaan, waren we er nooit
aan begonnen. Het eiland Zoetermeer in Second Life is een uitstekende springplank voor
Zoetermeerse bedrijven. Als een bezoeker nu een kijkje komt nemen bij het virtuele
Zoetermeer komt hij automatisch ook bij ons terecht. Dus dat is ook goed voor onze
naamsbekendheid.'
Helpdesk echt open
Bezoekers kunnen op Second Life een kijkje nemen in het kantoor van Planteq dat in de
echte wereld op het bedrijventerrein Lansinghage is gevestigd. Een exacte kopie van het
gebouw, de aanwezige werkplekken en zelfs de koffieautomaat zijn aanwezig. Maar
belangrijker dan dat is de helpdesk waar klanten terecht kunnen met hun vragen. 'Vijf
dagen per week, van 9 tot 5, is onze helpdesk echt open,' zegt Holmer Roelvink met
gepaste trots. De helpdesk op Second Life is direct gekoppeld aan de helpdesk van Planteq
zodat een medewerker direct kan zien wie inlogt en welke vraag hij heeft. 'Je kunt het
eigenlijk zien als een extra service. Naast telefoon en email biedt Second Life via de
chatfunctie direct hulp aan. De interactie tussen helpdesk en klanten zal veel sneller
verlopen,' zegt Matthijs Verbraeck.
De doelgroep waar Planteq zich op richt, is het bedrijfsleven. Het bedrijf levert diensten
op het gebied van internet, systeembeheer, maatwerk en hardware. In eerste instantie is de
helpdesk van Second Life bedoeld voor de vaste klanten. Maar bedrijven die geen klant
zijn, kunnen er terecht. 'Ze krijgen dan een beeld van onze werkwijze en kunnen op basis
daarvan bepalen of ze klant willen worden.'
Zoetermeer, 30 mei 2007
.-.-.-.-.-.
Voor de redactie
Voor meer informatie is onze woordvoerder Hans van Ronkel beschikbaar.
Telefoon 079 3628917 of mobiel 06 53414429
Op onze website: www.planteq.com treft u meer informatie aan, waaronder beeldmateriaal
t.w. het virtuele kantoor van Planteq en de helpdesk binnen ons kantoor.
Planteq BV
Heliumstraat 36
2718 SL Zoetermeer