Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Persbericht: Detaillisten veel last van opengebroken straten
Datum: 30/05/2007
Den Haag, 30 mei 2007
DETAILLISTEN VEEL LAST VAN OPENGEBROKEN STRATEN
Opengebroken en afgesloten straten veroorzaken veel overlast voor
ondernemers in de detailhandel. In 2006 heeft maar liefst 32% van de
ondernemers daarmee te maken gehad. De helft van hen geeft aan dat de
gemeente voldoende gedaan heeft om de winkel goed bereikbaar te
houden, de andere helft juist niet. De overlast heeft in maar liefst
43% van de gevallen geleid tot een lagere omzet. In de meeste gevallen
gaat het om een beperkt omzetverlies. Ruim een op de vijf ondernemers
met overlast van opengebroken of afgesloten straten noemt echter een
omzetverlies van meer dan 10%. Dat blijkt uit het ondernemerspanel van
het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), een representatief
kwartaalonderzoek onder ruim 700 ondernemers in de detailhandel.
Detaillisten positief over omzet
De ondernemers zijn wel positief over de verwachte omzet. Ruim 52% van
de Nederlandse detaillisten verwacht in het tweede kwartaal van 2007
meer omzet te halen dan in hetzelfde kwartaal van 2006. Het aantal
optimistische ondernemers is toegenomen ten opzichte van de eerdere
meting in januari 2007. Ongeveer een op de tien rekent op een lagere
omzet. De rest gaat uit van een even grote omzet.
Grotere bedrijven blijken overigens aanzienlijk vaker positief te zijn
over de omzetverwachting dan bedrijven met weinig of geen personeel.
Ook tussen branches is er een verschil. Ondernemers in de
non-foodsector verwachten vaker een omzetstijging dan ondernemers in
de foodsector. In de non-foodsector zijn ondernemers dit kwartaal ook
opvallend positiever dan in het eerste kwartaal van dit jaar.
Ondernemerspanel
Het HBD-ondernemerspanel wordt gevormd door 700 ondernemers die ieder
kwartaal telefonisch worden geïnterviewd. Doordat ieder kwartaal
vaste items aan de orde komen maakt de monitor het mogelijk een
ontwikkeling in de tijd aan te geven: de stemmingsindex. Daarnaast
komen ieder kwartaal wisselende themaâs aan bod zoals veiligheid,
sociale zekerheid en ruimtelijke ordening. Op deze wijze kan het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel inspelen op actuele ontwikkelingen in
de sector detailhandel.