Persberichten Heuvelrug, 08.45 uur
Utrecht, 30-05-2007
Zwaar onder invloed
VEENENDAAL-Op dinsdagavond werd een dronken bromfietser van de weg
geplukt. Omstreeks 18.30 uur kregen agenten de melding dat een
30-jarige man op een bromfiets probeerde te rijden over de
Wageningselaan. De man viel meerdere keren van zijn bromfiets en keek
wat versuft voor zich uit. Agenten spraken hem aan en roken een sterke
alcohollucht. De man was niet meer in staat goed te blazen en van hem
werd een bloefproef afgenomen. Onderzoek moet uitwijzen of de man
inderdaad te veel heeft gedronken.
Snelheidscontroles handhavingsproject
DRIEBERGEN-RIJSENBURG Vanaf begin maart 2007 voert de politie
intensieve verkeerscontroles uit op de Engweg, Hogesteeg en Akkerweg.
Reacties van omwonenden geven aan dat zij tevreden zijn met deze
inzet.
Resultaten
Uit tussentijdse metingen, blijkt dat de snelheid op de Akkerweg en
Engweg enigszins is gedaald sinds de controles worden uitgevoerd. Het
percentage overtreders op de Hogesteeg is constant: deze stond en
staat op 6%. Op de Akkerweg reed 13% in november 2006 sneller dan de
toegestane 50 km/h. In een meetweek in mei dit jaar blijkt dit
percentage te zijn gedaald tot 10,6%. De Engweg liet eind vorig jaar
een overtredingenpercentage zien van 23%, in mei is dit teruggebracht
tot 21,7%.
De afgelopen weken zijn bijna 445 voertuigen gecontroleerd. Hiervan
overtraden 14 passanten de snelheidsgrens van de toegestane 50 km/h.
Dit komt neer op een percentage van 3,1%. De hoogstgemeten snelheid
was 67 km/h.
Het aantal overtredingen blijkt dus nogal mee te vallen. Toch hebben
onwonenden eerder aangegeven zich onveilig te voelen in het verkeer.
De reden hiervan blijkt te zijn dat passanten vooral uit fietsers
bestaan die zich regelmatig onveilig voelen vanwege de indeling van de
weg. Door veel variaties in de breedte van de weg komen ze in de knel
met gemotoriseerd verkeer. Het onveiligheidsgevoel wordt
waarschijnlijk nog meer vergroot door het ontbreken van fietspaden en
de lichtwisseling doordat op bepaalde plekken veel bomen langs de kant
van de weg staan.
Reden handhavingsproject
Uit de ongevallencijfers blijkt dat in de praktijk weinig ongevallen
gebeuren op de Engweg en omgeving. Toch ervaren omwonenden de
verkeerssituatie als onveilig. Omdat de gemeente deze ervaringen
serieus neemt, zijn er afspraken gemaakt met de politie en het
openbaar ministerie over controles. De politie heeft een speciaal team
beschikbaar om in dit soort situaties te starten met intensieve
verkeerscontroles. Na elke vier weken van handhaving wordt een periode
van nameting ingelast om te bekijken wat de effecten van de
verkeerscontroles zijn. Na ongeveer vijf maanden evalueren de
betrokken partijen het project. Op basis daarvan wordt besloten over
eventuele aanpassingen aan de weg.