Noord-Holland in trek bij Chinezen en Amerikanen
30-5-2007
De meeste toeristen komen nog altijd uit Nederland, Duitsland, België
en Groot-Brittannië, maar steeds meer Spanjaarden, Italianen,
Amerikanen en Chinezen bezoeken Noord-Holland. Om de groei komende
jaren door te zetten, trekt de provincie 4,4 miljoen euro uit voor
marketing en promotie.
De afgelopen vier jaar heeft de provincie, in samenwerking met de
promotiepartners (onder andere de regionale VVV vestigingen) en de
toeristische sector, gewerkt aan een ruimere bekendheid van
Noord-Holland als toeristische bestemming. De promotie- en
marketinginspanningen beginnen hun vruchten af te werpen.
Noord-Holland deed het de afgelopen jaren beter dan de rest van
Nederland. Het aantal geregistreerde overnachtingen in de provincie
(exclusief Amsterdam)steeg van 9,3 miljoen in 2002 naar 10,6 miljoen
in 2006. Dat is meer dan de in 2002 beoogde stijging van 2,5% procent
per jaar.
Groeimarkten
Uit onderzoek blijkt dat de meeste toeristen afkomstig zijn uit
Nederland, Duitsland, België en Groot-Brittannië. Duidelijk opkomende
markten zijn Spanje, Italië, Amerika en China. Duitsers en
Nederlanders richten zich vooral op de kust en de steden en het zijn
veelal herhaalbezoekers in de doelgroep 50+. Nieuwe markten zoals
Spanje en Italië komen vooral voor cultuur en cultuurhistorie naar
Noord-Holland. De toeristen associëren onze provincie voornamelijk met
water en zee, de Noordzeekust, strand en duinen, de IJsselmeerkust,
cultuurhistorie en het Noord-Hollandse landschap (polders,
uitgestrektheid, wind en bollenvelden).
Economisch belang
Met een omzet van bijna 2 miljard euro en bijna 18.000 fulltime
werkplaatsen, is de toeristische sector een belangrijke bedrijfstak
voor de Noord-Hollandse economie. De provincie onderstreept dit belang
en trekt daarom de komende vier jaar 4,4 miljoen euro uit om de
gunstige concurrentiepositie ten opzichte van andere provincies te
behouden. De provincie wil dat het aantal overnachtingen van bezoekers
buiten de provincie eind 2010 is gestegen tot ruim 11 miljoen.
Meer vraag en beter aanbod
De groei moet onder meer gerealiseerd worden door meer promotie
richting de groeimarkten, zoals Spanje en Italië, middels campagnes en
beurzen. Ook wil de provincie toeristen stimuleren Noord-Holland niet
alleen in het hoogseizoen te bezoeken, maar ook in het voor- en
naseizoen.
De reeds bestaande consumentenwebsite www.noord-holland.com speelt bij
de promotie een belangrijke rol. Er is een kenniscentrum dat middels
advies, workshops en een eigen business to businesssite
(www.toerismenoordholland.nl) ondernemers en instellingen ondersteunt
bij het verbeteren van het toeristische aanbod. De branche wordt
aangemoedigd meer in te spelen op de veranderingen in de toeristische
sector, zoals de vraag naar wellness en zorgtoerisme. Ook door het
bieden van maatwerk valt er nog een hoop winst te boeken. Bijvoorbeeld
door een fly and drive arrangement, waarmee met een gehuurde auto
langs cultuurhistorische steden wordt gereden, speciaal voor de Franse
en Engelse toeristen.
Net als voorafgaande jaren heeft de provincie ook voor de komende vier
jaar bureau ATCB/Toerisme Noord-Holland aangetrokken om een
samenhangend promotiepakket te ontwikkelen en uit te voeren. Het
Strategisch Uitvoeringsprogramma Marketing en Promotie 2007 2010 is
hieronder als download beschikbaar.
Provincie Noord-Holland