Gemeente 's-Hertogenbosch

30-05-2007
Nieuwe visie op bereikbare stad
De bereikbaarheid en daarmee ook de leefbaarheid van de (binnen)stad komt steeds meer onder druk. Een nog sterk groeiende automobiliteit en de voorgestane grootschalige ontwikkelingen maken dat beeld nog zichtbaarder. De gemeenteraad heeft het college opdracht gegeven de (toekomstige) knelpunten te analyseren en met oplossingsrichtingen te komen. Het college presenteert een ontwerp koersnota "Hoofdinfrastructuur 's-Hertogenbosch" dat inzicht geeft in de hoofdkeuzen, die gemaakt moeten worden op het gebied van de hoofdinfrastructuur, wil er sprake kunnen zijn van een kwalitatief hoogwaardige bereikbaarheid en leefbaarheid.
Samengevat betekent dit:

Ontvlechting hoofdroutes auto en hoofdroutes Openbaar Vervoer/fiets In de Nota `Fietsplan in uitvoering' zijn zes sterroutes voor het fietsverkeer vastgesteld. Op deze routes, die de wijken verbinden met de binnenstad, dient de rol voor de fiets te worden versterkt en de rol van het autoverkeer te worden teruggedrongen. Hoofdroutes voor het autoverkeer en voor fiets en openbaar vervoer worden meer structureel van elkaar gescheiden om fiets en openbaar vervoer meer ruimte te geven en kansen voor verbetering van de ruimtelijke kwaliteit langs deze routes te benutten.

De Ruit optimaal benutten
Met het realiseren van de Randweg en de parallelbanen aan de A2 in het kader van de verbreding van de A2 naar 4x2 rijstroken beschikt de stad over een volwaardige Ruit rond de stad. Deze moet optimaal worden benut om doorgaande verkeersstromen buiten de stad om te geleiden en verkeer van en naar de stad via de juiste toegang de stad te laten benaderen. De ontwikkeling van de automobiliteit is zodanig dat de aansluiting op de A2 van de Bruistensingel en de aansluiting van de Graafsebaan op de A59 tezamen niet toereikend genoeg zijn om alle ontwikkelingen te faciliteren. Een extra aansluiting van de stad op de A2 is noodzakelijk. De gedachten gaan daarbij uit naar een locatie ter hoogte van het spoor naar Nijmegen. Fysiek bestaat hier de mogelijkheid voor een extra aansluiting. Langs de Stadionlaan en ook in het toekomstige werkgebied Avenue2 komen veel functies met bezoekers van buiten. Deze functies krijgen een helder adres aan de A2 door in een rechtstreekse aansluiting te voorzien. Daarmee wordt ook de verkeersdruk op de aansluiting Bruistensingel-A2 en Graafsebaan-A59 verminderd. Samen met een nieuw te realiseren station Avenue2 (onderdeel van OV-netwerk Brabantstad) is het gebied optimaal ontsloten.

Verkeer bundelen op doorstroomassen
De verkeersstromen tussen de verschillende stadsdelen en vanaf de Ruit naar bestemmingen in de stad worden gebundeld op zogenoemde doorstroomassen. Op deze wegen staat de doorstroming van het autoverkeer centraal. Het aantal aansluitingen en kruisingen wordt beperkt en er is geen verstoring door langsparkeren. Er worden drie doorstroomassen voorgesteld:

1. De oost-westroute vanaf Rosmalen/Groote Wielen via de Bruistensingel en de Zandzuigerstraat naar de Rietvelden.
2. De westelijke doorstroomas in de vorm van de (doorgetrokken) Parallelweg naar de A59 3. De oostelijke doorstroomas via de Van Grobbendoncklaan/Lagelandstraat, zich vertakkend in de Gestelseweg en de Maastrichtseweg.

Heldere invalswegen naar het centrum
Steeds meer (auto)bezoekers komen van buiten de stad. Vanaf de Ruit en de doorstroom-assen worden de invalswegen naar het centrum helder benoemd. Parkeervoorzieningen, zowel op afstand (P+R) als meer nabij of in de binnenstad worden aan deze invalswegen gekoppeld. Een systeem van dynamische parkeerverwijzing zorgt voor goede informatievoorziening aan de bezoekers, ook op topdagen.

Alleen centrumgebonden verkeer op "Binnenstadsring" Tussen de 50 en 75% van het verkeer op het traject Zuidwal-Parklaan en het traject Brugstraat-Koningsweg heeft geen relatie met de binnenstad, maar legt wel een belangrijke claim op de fysieke ruimte. Dat leidt frequent tot filevorming en stagnatie.De inrichting van de wegen in en rond de binnenstad dient zodanig te zijn dat alleen centrumgebonden verkeer er gebruik van maakt. Hiertoe moet het doorgaande karakter van deze wegen worden onderbroken op de Zuidwal, de Zuidwillemsvaart (ter hoogte van het GZG) en de Diezebrug.

Versterken verblijfsklimaat (kom) Rosmalen
Om de ruimtelijke ontwikkelingen, ook op langere termijn, op te vangen, dient de Ring-structuur rond Rosmalen te worden afgemaakt als zogenoemde doorstroomas. Voor Rosmalen zelf biedt het afmaken van de Ringstructuur in de vorm van de oostelijke omleiding de ruimte om doorgaand verkeer in het centrum te weren. De Deken van Roestellaan en de Rodenborchweg kunnen hierdoor meer als invalsroute naar het centrum gaan functioneren. In het centrum van Rosmalen ontstaat ruimte om het eigen karakter te versterken en te komen tot een meer verkeersluwe inrichting.

Procedure
De ontwerp koersnota wordt uitgelegd en besproken in vier dialooggroepen: Bedrijfsleven (CM en BosH); Provincie Noord-Brabant en RWS; Wijktafels/wijkraden; NS, Arriva, fietsersbond, reizigersoverleg, Gehandicaptenplatform, BMF en Bossche Milieugroep, eind mei/begin juni. Eind augustus/begin september vindt een afrondende discussie plaats. Naast deze externe dialoogronde organiseert de gemeenteraad op 6 september 2007 een symposium over bereikbaarheid en een beleidsdebat over het onderwerp "Bereikbaarheid" op 19 september. Om zo vervolgens op 2 oktober met een uitspraak te komen over de ontwerp koersnota "Hoofdinfrastructuur 's-Hertogenbosch". Het resultaat van de dialoogronde gebruikt het college tezamen met de uitspraken van de raad om met een besluitvormend stuk over de hoofdinfrastructuur begin 2008 naar de gemeenteraad te komen.