30-05-2007
Nieuwe visie op bereikbare stad
De bereikbaarheid en daarmee ook de leefbaarheid van de (binnen)stad
komt steeds meer onder druk. Een nog sterk groeiende automobiliteit en
de voorgestane grootschalige ontwikkelingen maken dat beeld nog
zichtbaarder. De gemeenteraad heeft het college opdracht gegeven de
(toekomstige) knelpunten te analyseren en met oplossingsrichtingen te
komen. Het college presenteert een ontwerp koersnota
"Hoofdinfrastructuur 's-Hertogenbosch" dat inzicht geeft in de
hoofdkeuzen, die gemaakt moeten worden op het gebied van de
hoofdinfrastructuur, wil er sprake kunnen zijn van een kwalitatief
hoogwaardige bereikbaarheid en leefbaarheid.
Samengevat betekent dit:
Ontvlechting hoofdroutes auto en hoofdroutes Openbaar Vervoer/fiets
In de Nota `Fietsplan in uitvoering' zijn zes sterroutes voor het
fietsverkeer vastgesteld. Op deze routes, die de wijken verbinden met
de binnenstad, dient de rol voor de fiets te worden versterkt en de
rol van het autoverkeer te worden teruggedrongen. Hoofdroutes voor het
autoverkeer en voor fiets en openbaar vervoer worden meer structureel
van elkaar gescheiden om fiets en openbaar vervoer meer ruimte te
geven en kansen voor verbetering van de ruimtelijke kwaliteit langs
deze routes te benutten.
De Ruit optimaal benutten
Met het realiseren van de Randweg en de parallelbanen aan de A2 in het
kader van de verbreding van de A2 naar 4x2 rijstroken beschikt de stad
over een volwaardige Ruit rond de stad. Deze moet optimaal worden
benut om doorgaande verkeersstromen buiten de stad om te geleiden en
verkeer van en naar de stad via de juiste toegang de stad te laten
benaderen. De ontwikkeling van de automobiliteit is zodanig dat de
aansluiting op de A2 van de Bruistensingel en de aansluiting van de
Graafsebaan op de A59 tezamen niet toereikend genoeg zijn om alle
ontwikkelingen te faciliteren. Een extra aansluiting van de stad op de
A2 is noodzakelijk. De gedachten gaan daarbij uit naar een locatie ter
hoogte van het spoor naar Nijmegen. Fysiek bestaat hier de
mogelijkheid voor een extra aansluiting. Langs de Stadionlaan en ook
in het toekomstige werkgebied Avenue2 komen veel functies met
bezoekers van buiten. Deze functies krijgen een helder adres aan de A2
door in een rechtstreekse aansluiting te voorzien. Daarmee wordt ook
de verkeersdruk op de aansluiting Bruistensingel-A2 en Graafsebaan-A59
verminderd. Samen met een nieuw te realiseren station Avenue2
(onderdeel van OV-netwerk Brabantstad) is het gebied optimaal
ontsloten.
Verkeer bundelen op doorstroomassen
De verkeersstromen tussen de verschillende stadsdelen en vanaf de Ruit
naar bestemmingen in de stad worden gebundeld op zogenoemde
doorstroomassen. Op deze wegen staat de doorstroming van het
autoverkeer centraal. Het aantal aansluitingen en kruisingen wordt
beperkt en er is geen verstoring door langsparkeren. Er worden drie
doorstroomassen voorgesteld:
1. De oost-westroute vanaf Rosmalen/Groote Wielen via de
Bruistensingel en de Zandzuigerstraat naar de Rietvelden.
2. De westelijke doorstroomas in de vorm van de (doorgetrokken)
Parallelweg naar de A59 3. De oostelijke doorstroomas via de Van
Grobbendoncklaan/Lagelandstraat, zich vertakkend in de Gestelseweg en
de Maastrichtseweg.
Heldere invalswegen naar het centrum
Steeds meer (auto)bezoekers komen van buiten de stad. Vanaf de Ruit en
de doorstroom-assen worden de invalswegen naar het centrum helder
benoemd. Parkeervoorzieningen, zowel op afstand (P+R) als meer nabij
of in de binnenstad worden aan deze invalswegen gekoppeld. Een systeem
van dynamische parkeerverwijzing zorgt voor goede
informatievoorziening aan de bezoekers, ook op topdagen.
Alleen centrumgebonden verkeer op "Binnenstadsring"
Tussen de 50 en 75% van het verkeer op het traject Zuidwal-Parklaan en
het traject Brugstraat-Koningsweg heeft geen relatie met de
binnenstad, maar legt wel een belangrijke claim op de fysieke ruimte.
Dat leidt frequent tot filevorming en stagnatie.De inrichting van de
wegen in en rond de binnenstad dient zodanig te zijn dat alleen
centrumgebonden verkeer er gebruik van maakt. Hiertoe moet het
doorgaande karakter van deze wegen worden onderbroken op de Zuidwal,
de Zuidwillemsvaart (ter hoogte van het GZG) en de Diezebrug.
Versterken verblijfsklimaat (kom) Rosmalen
Om de ruimtelijke ontwikkelingen, ook op langere termijn, op te
vangen, dient de Ring-structuur rond Rosmalen te worden afgemaakt als
zogenoemde doorstroomas. Voor Rosmalen zelf biedt het afmaken van de
Ringstructuur in de vorm van de oostelijke omleiding de ruimte om
doorgaand verkeer in het centrum te weren. De Deken van Roestellaan en
de Rodenborchweg kunnen hierdoor meer als invalsroute naar het centrum
gaan functioneren. In het centrum van Rosmalen ontstaat ruimte om het
eigen karakter te versterken en te komen tot een meer verkeersluwe
inrichting.
Procedure
De ontwerp koersnota wordt uitgelegd en besproken in vier
dialooggroepen: Bedrijfsleven (CM en BosH); Provincie Noord-Brabant en
RWS; Wijktafels/wijkraden; NS, Arriva, fietsersbond, reizigersoverleg,
Gehandicaptenplatform, BMF en Bossche Milieugroep, eind mei/begin
juni. Eind augustus/begin september vindt een afrondende discussie
plaats. Naast deze externe dialoogronde organiseert de gemeenteraad op
6 september 2007 een symposium over bereikbaarheid en een beleidsdebat
over het onderwerp "Bereikbaarheid" op 19 september. Om zo vervolgens
op 2 oktober met een uitspraak te komen over de ontwerp koersnota
"Hoofdinfrastructuur 's-Hertogenbosch". Het resultaat van de
dialoogronde gebruikt het college tezamen met de uitspraken van de
raad om met een besluitvormend stuk over de hoofdinfrastructuur begin
2008 naar de gemeenteraad te komen.
Gemeente 's-Hertogenbosch