Mazda viert 40e verjaardag rotatiemotor
(5/30/2007)
Vandaag precies 40 jaar geleden introduceerde Mazda zijn eerste auto
met rotatiemotor, de Mazda Cosmo Sport. Tussen die datum en eind april
2007 produceerde het Japanse automerk zoân 1.970.000 autoâs met
rotatiemotor en is thans het enige automerk ter wereld dat de
rotatiemotor nog in serieproductie heeft, in de Mazda RX-8.
President en bestuursvoorzitter van Mazda Motor Corporation, Hizakazu
Imaki, over dit heuglijke feit: âDe rotatiemotor staat symbool voor
Mazda. De motor kwam tot stand dankzij de tomeloze inzet van onze
voorgangers en onze bedrijfscultuur, die het aangaan van grote
uitdagingen stimuleert. We houden deze traditie met trots in stand en
zetten onderzoek naar en ontwikkeling van de rotatiemotor voort, in
overeenstemming met het plan voor duurzame ontwikkeling, dat we in
maart van dit jaar presenteerden. We hebben grote verwachtingen van
ons antwoord op de milieuproblematiek, de waterstofrotatiemotor, die
al in de praktijk zijn nut heeft bewezen. Mazda heeft de ambitie zijn
rotatiemotortechnologie verder te verfijnen en blijft dan ook
investeren in onderzoek en ontwikkeling.â
Eind jaren vijftig gaf een flink aantal autofabrikanten veel geld uit
aan de ontwikkeling van een rotatiemotor. De meesten gooiden echter de
handdoek in de ring omdat ze niet in staat bleken de grote technische
uitdagingen te overwinnen die met deze technologie gepaard gaan. Mazda
hield als enige vol, overwon deze obstakels en nam met succes de
rotatiemotor in massaproductie. Op 30 mei 1967 bracht Mazda de eerste
auto met rotatiemotor op de markt: de Cosmo Sport 110S. Hierna volgden
andere RE-modellen, (RE staat voor Rotary Engine), zoals de Familia
Rotary Coupé, de Savanna, de RX-7 en de Eunos Cosmo. In de loop der
jaren verbeterde Mazda de prestaties van de rotatiemotor wat betreft
verbruik en uitstoot en lieten de verkopen van modellen met
rotatiemotor een stijgende lijn zien.
Mazda is al sinds 1968, een jaar na de introductie van de Cosmo Sport,
met autoâs met rotatiemotor actief in de autosport. In 1991, schreef
de Mazda 787B geschiedenis in de ontwikkeling van de rotatiemotor door
als enige Japanse auto ooit de prestigieuze 24 uren van Le Mans te
winnen. Minder bekend in Europa, maar daarom niet minder belangrijk,
zijn de meer dan 100 overwinningen die Mazdaâs met rotatiemotor in de
toerwagenklasse in Japan en de Verenigde Staten behaalden.
De RX-8 sportwagen verscheen in april 2003. Deze unieke auto wordt
aangedreven door de nieuwste generatie Renesis rotatiemotor zonder
drukvulling (turbocompressor) en is compacter, krachtiger en âgroenerâ
dan zijn voorgangers. Het Britse technologietijdschrift Engine
Technology International kende in 2003 de Renesis-motor de felbegeerde
onderscheiding âInternational Engine of the Year 2003â toe. Mazdaâs
rotatiemotor werd daarbij door de jury tevens gekozen tot âBest New
Engine of 2003â en als beste krachtbron in de categorie van 2.5 liter
tot 3.0 liter. Dit laatste is opmerkelijk gezien het feit dat de Mazda
Renesis rotatiemotor een cilinderinhoud van slechts 1308 cc heeft. De
motor won dezelfde titel een jaar later opnieuw en werd daarna nog
vele malen onderscheiden.
Op dit moment houdt Mazda zich bezig met de verdere ontwikkeling van
de rotatiemotor op waterstof, een motor die geen uitstoot kent van
CO2, één van de broeikasgassen. De ontwikkeling van de RE op
waterstof begon in 1991 en heeft tot op heden geresulteerd in de RX-8
Hydrogen RE, in 2006 de eerste auto met waterstofrotatiemotor ter
wereld, die commercieel geleast kon worden. Op dit moment rijden er in
Japan zeven Mazdaâs RX-8 met waterstof rotatiemotor onder commercieel
leasecontract rond.
AutoRai