Persbericht gemeente Barendrecht
Inwoners Barendrecht geven eigen buurt wederom 7,5
BARENDRECHT (dinsdag 29 mei 2007) De gemeente Barendrecht krijgt voor haar totale functione-
ren voor het derde jaar achtereen een gemiddeld rapportcijfer van 6,6. Daarnaast zijn bewoners over
het algemeen tevreden over het wonen in de eigen buurt. Zij geven hieraan het rapportcijfer 7,5. Dit
zijn slechts enkele resultaten van de derde Barendrechtse Barometer. Half maart ontvingen 1.500
inwoners een vragenlijst met vragen over onder andere het functioneren van de gemeente en wonen
in Barendrecht. Ook dit jaar blijkt dat de Barendrechtse inwoners graag hun mening en oordeel ge-
ven. Bijna de helft namelijk 49% heeft de vragenlijst ingevuld en teruggestuurd. Naast vragen over
het algemene functioneren van de gemeente is in het onderzoek van dit jaar ook specifiek aandacht
besteed aan afvalinzameling en digitale dienstverlening.
Het gemiddelde rapportcijfer van 7,5 voor de eigen buurt is gelijk aan de voorgaande jaren. Hiermee zijn
inwoners ook dit jaar weer tevreden over hun directe woonomgeving. Nieuw dit jaar is een vraag over het
verbeteren van de wijk. Aan inwoners is gevraagd of zij bereid zijn hiervoor eigen tijd vrij te maken. Slechts
6% geeft aan zéker bereid te zijn om tijd vrij te maken. Een groter deel (40%) zou misschien tijd willen vrij-
maken. Echter meer dan de helft (54%) wil hier geen tijd voor vrijmaken. Dit aandeel ligt in Barendrecht-
centrum en Barendrecht-Carnisselande vrijwel gelijk. Inwoners willen vooral betrokken worden bij het opstel-
len van plannen als deze over de eigen buurt gaan. Als wordt gevraagd naar de punten die de gemeente als
eerste moet aanpakken, blijkt dat veiligheid in het komende jaar de belangrijkste prioriteit moet zijn. Op de
tweede plaats komt dit jaar het thema milieu, gevolgd door verkeer en vervoer.
Afvalinzameling
In de Barometer 2007 is onderzoek gedaan naar de tevredenheid over de wijze waarop in Barendrecht afval
wordt ingezameld. Aanleiding hiervoor is dat in Barendrecht sprake is van 20% ontwijkgedrag (afvaltoerisme)
en dat de landelijke doelstelling van 56% gescheiden afvalinzameling niet wordt gehaald. Uit de Barometer
2007 blijkt dat ruim 53% van de inwoners tevreden is over het huidige afvalsysteem. Daarentegen is ook
bijna de helft (45%) ontevreden. Afval kan worden verzameld in vuilniszakken, maar ook in kliko's of onder-
grondse containers. Inwoners hebben in de Barometer kunnen aangeven waar de voorkeur naar uitgaat.
Hieruit komt naar voren dat 37% kiest voor ondergrondse containers, 36% voor behoud van het huidige sys-
teem en 22% voor kliko's. Slechts 5% heeft geen duidelijke voorkeur. Op de vraag of mensen bereid zijn iets
meer te betalen voor een systeem met kliko's of ondergrondse containers antwoordt 71% nee en is 29% wel
bereid om hiervoor iets meer te betalen. Overigens kan de helft (48%) zich vinden in het voorstel om een
vast bedrag aan afvalstoffenheffing per jaar te rekenen afhankelijk van de grootte van een huishouden.
Hiermee komt dan een einde aan het gebruik van de blauwe vuilniszakken. 35% vindt dit geen goed plan en
17% weet het niet. Verder blijkt dat 70% van de inwoners geen belang hecht aan het blijven scheiden van
groente- en fruitafval, als uit onderzoek blijkt dat dit weinig helpt aan een beter milieu. Inwoners reageren
overigens enthousiast op het voorstel van de gemeente om in de wijken meer kleine milieuparkjes te maken
voor glas, papier en kleding. 70% denkt er zeker gebruik van te maken. Op de vraag aan inwoners of het wel
eens voorkomt dat zij om kosten te besparen afval aanbieden buiten de grenzen van de gemeente, ant-
woordt 18% dat zij dat inderdaad wel eens doet.
Digitale dienstverlening
Dit jaar bevatte de Barendrechtse Barometer naast afvalinzameling een specifiek onderdeel over de digitale
dienstverlening van de gemeente. Hieruit blijkt dat 85% van de inwoners toegang heeft tot internet. Dit per-
centage neemt af naarmate inwoners ouder zijn. Van de jongeren heeft 100% toegang en van de 65plussers
nog 55%. Van de mensen met internettoegang heeft een kwart wel eens van de digitale balie gebruik ge-
maakt. Het merendeel van de inwoners met internettoegang (66%) is onbekend met de mogelijkheid om via
de website aanvraagformulieren te downloaden en te printen. Slechts 6% heeft hier dan ook wel eens ge-
bruik van gemaakt. Gemiddeld genomen zijn inwoners, die hierover kunnen oordelen, tevreden over de
dienstverlening via de website www.barendrecht.nl. Naast het doorgeven van een verhuizing of het aanvra-
gen van een uittrekstel uit het bevolkingsregister, hebben inwoners met name interesse in het aanvragen
van een eigen verklaring of afvalpas. Van de totale groep inwoners heeft 57% belangstelling voor het ont-
vangen en e-mailberichten via de gemeente. Men is vooral geïnteresseerd in specifiek nieuws over de eigen
wijk/buurt.
Meer informatie
Geïnteresseerden in de uitslag van het onderzoek de Barendrechtse Barometer kunnen binnenkort op de
gemeentelijke website www.barendrecht.nl terecht voor alle resultaten en conclusies.
Noot voor de pers,
Gemeente Barendrecht