Bouwen met Maximale Doorstroming
Toespraak | 24-05-2007 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Nederland moet door. Dus steken we veel energie in het onderhoud van
onze wegen. Een beetje tegenstrijdig is dat wel, want tijdens dat
onderhoud staat de de weggebruiker regelmatig wat langer in de file.
Het is een beetje zoals in het bekende spreekwoord: Wie mooi wil zijn,
moet pijn lijden. Maar laten we die pijn dan wel zo veel mogelijk
verzachten. Bouwen met Maximale Doorstroming. Zo moet het. En volgens
mij zijn we al een behoorlijk eind op weg.
Mijn voorganger heeft met de Tweede Kamer afgesproken in te grijpen
als meer dan tien procent van de files wordt veroorzaakt door
onderhoudswerkzaamheden. Dat is tot nu toe niet nodig gebleken. Want
de files door onderhoudswerkzaamheden zijn niet toegenomen, maar juist
afgenomen. Vorig jaar ging het om slechts vier procent, tegen vijf
procent een jaar eerder. Toch kan het altijd beter en daarom ben ik
blij dat ik vandaag officieel uw manifest in ontvangst mag nemen. Ik
zal het aandachtig lezen en u kunt erop rekenen dat ik uw
aanbevelingen zeer serieus neem. Ik heb er al even in mogen bladeren.
U stelt dat zowel de weggebruiker als de bereikbaarheid centraal
moeten staan. Daar ben ik het helemaal mee eens. Volgens mij past uw
invalshoek prima bij de koers die Rijkswaterstaat sinds twee jaar
volgt.
Ik hoop dat we het voor elkaar krijgen dat er in de toekomst nog
minder overlast van werkzaamheden is. Dat zal een hele kluif worden,
want er wordt flink aan de weg getimmerd en er staan ook nog heel wat
projecten op stapel. We zullen goed moeten blijven communiceren met de
weggebruiker. En wat ook heel belangrijk is, is dat we zo optimaal
mogelijk samenwerken met alle partijen die bij het onderhoud betrokken
zijn. Werk aan de weg is al lang geen eenvoudig klusje meer dat je
even uitbesteedt aan de eerste de beste aannemer. Het is nu een
samenspel, waarin alles tot in detail moet zijn afgestemd. Eén valse
noot leidt al snel tot gigantische file. En dat willen we nu juist net
voorkomen. Want nog afgezien van de hinder en irritatie die files met
zich meebrengen voor de weggebruiker, hebben we gewoon te maken met
een gigantische schadepost voor het bedrijfsleven.
Ik ben dus blij met de uw aanbevelingen om het belang van de
weggebruiker in de aanbestedingen mee te nemen. Mijn gevoel zegt dat
er vooral veel winst te behalen valt bij de kortdurende, intensieve
werkzaamheden op filegevoelige trajecten en in het onderling afstemmen
van wegwerkzaamheden door Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten
Dames en heren,
Dankzij de diversiteit van de aanbevelingen in uw manifest kunnen we
voorlopig eigenlijk geen aspect meer over het hoofd zien. Ik ben niet
iemand die beloftes doet die hij niet waar kan maken, dus ik ga niet
op voorhand zeggen dat ik alle aanbevelingen overneem. Maar daar
blijven we uiteraard over in gesprek.
Tot besluit wil ik u nog meegeven dat ik graag gebruik maak van het
aanbod van de denktank om samen met Rijkswaterstaat als een soort
klankbordgroep op te treden. Alle hulp is welkom. Want zoals ik al
zei: Nederland moet door!
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat