Federale regering Belgie
Toespraak Verhofstadt - Audi Brussels
(2007-05-30)
Persdienst van de Eerste Minister
TOESPRAAK VAN EERSTE MINISTER GUY VERHOFSTADT BIJ DE OPENING VAN AUDI
BRUSSELS.
BRUSSEL, 30 MEI 2007.
Geachte dames en heren van Audi en Volkswagen,
Mijnheer Ambassadeur,
Geachte collega's
Dames en heren,
Het is vandaag voor ons land een grote dag. Vandaag wordt Volkswagen
Vorst Audi Brussels. Het is een renaissance in de vele betekenissen
van het woord. Een autofabriek die ten dode was opgeschreven, herrijst
vandaag als een onderneming met toekomst. Een onderneming die garant
staat voor meer dan tweeduizend jobs en veelbelovende, nieuwe
modellen.
Audi Brussels is een bewijs dat de auto-industrie een toekomst heeft
in ons land. En dat is niet zo vanzelfsprekend. Dat weten we allemaal.
Industriereuzen zoals Audi en Volkswagen zoeken immers naar de locatie
waar de fabriek het meest rendeert. Dat is normaal. Dat zijn de wetten
van de economie. Dat is de reden waarom we met de regering al jaren
koppig doorwerken om ons land zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Koppig weigeren om ons neer te leggen bij het defaitisme dat er voor
industrie geen plaats meer zou zijn in ons land. Koppig doorgaan met
lastenverlagingen en meer flexibiliteit.
Daarom investeert de federale regering meer dan ooit in de industrie.
Daarom hebben we de bestaande lastenverlaging voor nacht- en
ploegenarbeid verdubbeld. Tot 10,7%. En de komende jaren zullen we
deze belastingsverlaging nogmaals optrekken tot 15,6%. Ook de
belastingverlaging op overuren werd aanzienlijk versterkt. Overuren
zijn hiermee flink goedkoper voor de werkgever en interessanter voor
de werknemer. Er zijn natuurlijk ook algemene maatregelen genomen waar
ook de auto-industrie mee van profiteert. Denk maar aan de algemene
belastingsverlaging, de verlaging van de vennootschapbelasting, de
notionele intrestaftrek of het Generatiepact.
En dit zijn maar een aantal van het grote pakket aan hervormingen die
we de voorbije jaren hebben doorgevoerd. Hervormingen die inmiddels
resultaten opbrengen. Vorig jaar bereikte onze economie een groei van
3,1% BBP. En volgens de verhoogde voorspellingen van de banken kunnen
we dat cijfer dit jaar opnieuw benaderen. Het komt er nu op aan om dat
ook op de langere termijn vast te houden. Door verder te hervormen.
Verder de belastingen te verlagen. En verder in te spelen op de
globalisering door het flexibeler maken van onze arbeidsmarkt. Dat is
de opdracht voor de komende jaren.
Dames en heren,
De toekomst ziet er goed uit voor de auto-industrie. Ondanks de
pijnlijke herstructureringen bij Ford Genk, Opel Antwerpen of
Volkswagen Vorst, zijn de fabrieken niet weggetrokken. Ze zijn zelfs
sterker geworden, competitiever en meer succesvol. Dat zien we onder
meer aan de cijfers van de autoverkoop. Vorig jaar werden immers meer
nieuwe personenwagens ingeschreven dan ooit. Het record van 2000 werd
bijna tien procent verpulverd. In 2006 werden in totaal namelijk
526.141 nieuwe auto's ingeschreven. Dat is niet alleen goed nieuws
voor de auto-assemblage, maar ook voor de toelevering, de distributie
en de reparatie.
De toekomst ziet er dus goed uit. Ook voor de werknemers van Audi
Brussels. Vandaag start de productie van de nieuwe Audi A3, vijfdeurs.
Volgend jaar komt de nieuwe Polo erbij. En vanaf 2009 worden hier in
Audi Brussels de nieuwe Polo, de Audi A1 en de Audi A3 en van a tot z
gebouwd. Exclusief. Na de nieuwe investeringen in de volgende drie
jaar zullen hier elk jaar tienduizenden, ik hoop een stuk boven de
100.000 nieuwe auto's van de band rollen.
Ik wil de mensen van Audi en Volkswagen feliciteren met Audi Brussels.
Na de moeilijkheden die we hebben gehad, kunnen we vandaag opnieuw
fier zijn. Fier op deze investering in ons land. Fier op onze
arbeiders en hun wereldbekende productiviteit. Fier op deze nieuwe
fabriek. En als ik het voor één keer mag zeggen, ik ben vandaag fier
dat ik met Audi rijd.
Ik dank u.