Prof. dr. Rob Koper benoemd tot hoogleraar-directeur OTEC
30.05.2007 / 11:11 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Open universiteit nederland
Open universiteit nederland
http://www.ou.nl
Het College van bestuur van de Open Universiteit Nederland heeft prof. dr. Rob Koper
benoemd tot hoogleraar-directeur van het Onderwijstechnologisch expertisecentrum (OTEC).
De benoeming gaat in op 1 september 2007.
OTEC
Het Onderwijstechnologisch expertisecentrum is een centrum met ruim 100 medewerkers en
beschikt over ruim 20 jaar ervaring in het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van
kwalitatief hoogwaardig, innovatief hoger onderwijs. Daarnaast biedt het OTEC sinds een
aantal jaren ook de succesvolle masteropleiding Actief leren. OTEC wordt nationaal en
internationaal erkend als hét expertisecentrum voor innovatief hoger onderwijs met
nieuwe onderwijstechnologie en is actief in tal van nationale en Europese programma's en
projecten.
CV
Rob Koper (14 maart 1957, Amsterdam) is vanaf 1987 in dienst van de Open Universiteit
Nederland, sinds 1998 als hoogleraar. De laatste jaren was hij directeur van het
onderzoek naar leertechnologieën bij OTEC. Hij was in die hoedanigheid onder andere
verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Educational Modelling Language (EML),
momenteel erkend als een open standaard door het IMS consortium (IMS Learning Design).
Koper is projectleider van en neemt deel aan diverse door de Europese Commissie
gesubsidieerde projecten. Zo is hij coördinator van het project TENCompetence
(www.tencompetence.org). Hij heeft tweeëntwintig jaar ervaring op het gebied van
leertechnologieën en heeft (had) talrijke rollen in management en adviesraden zoals
de National Assessment Agency, lokale overheden, standaardisatieorganisaties (IMS,
CEN/ISSS) en de Europese Commissie. Hij publiceert regelmatig in gerenommeerde
wetenschappelijke tijdschriften en is lid van diverse redactieraden van wetenschappelijke
tijdschriften, programmacommissies, organisatiecomités van internationale
conferenties en workshops. Zijn onderzoek is momenteel gericht op permanente persoonlijke
competentieontwikkeling in gedistribueerde leernetwerken, waarbij inbegrepen het gebruik
van geavanceerde leertechnologieën.