Gemeente Hengelo
Burgerjaarverslag 2006 verschenen
Burgemeester Kerckhaert presenteerde op dinsdag 29 mei het
burgerjaarverslag 2006. Daarin brengt hij verslag uit over de
kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de kwaliteit van de
burgerparticipatie. Ook bericht de burgemeester over
klachtenafhandeling, de (internationale) samenwerking met andere
gemeenten en het veiligheidsbeleid. Bijzondere aandacht is er dit jaar
voor de totstandkoming van de wijkplannen Beckum/Oele en Hasseler Es.
Hoogte- en dieptepunten
In het burgerjaarverslag 2006 komen traditiegetrouw in vogelvlucht
enkele hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar aan de orde,
zoals de gemeenteraadsverkiezingen, de opening van het Publieksplein
in het stadhuis, de uitslaande brand bij Blokker en de hete zomer met
daaropvolgende wateroverlast. Verder komt de burgemeester terug op de
toezeggingen die vorig jaar door hem in het burgerjaarverslag zijn
gedaan.
Kwaliteit van de dienstverlening
In hoofdlijnen is de kwaliteit van de dienstverlening vergelijkbaar
gebleven met 2005. Wel blijkt uit het jaarlijkse
klanttevredenheidsonderzoek van de afdeling Burgerzaken dat de
waardering voor de wachttijden hoger is dan in 2005: een 7,4 ten
opzichte van een 7,0 in 2005. Op het gebied van de briefafhandeling
valt er echter nog wel veel te verbeteren. In 2006 werd 41,5% van de
brieven afgehandeld binnen zes weken, een percentage dat nog ver onder
de gewenste norm van 80% binnen zes weken ligt. In het
burgerjaarverslag leest u meer over de kwaliteit van de
dienstverlening, waaronder ook zaken als telefoonbeantwoording,
afhandeling van e-mail en digitale dienstverlening vallen.
Burgerparticipatie
Uit de omnibusenquête van 2006 blijkt dat Hengeloërs behoorlijk
tevreden zijn met de manier waarop de gemeente haar inwoners
informeert. Dit betekent niet dat het ook altijd goed gaat. In oktober
2006 is een werkconferentie gehouden over participatie en
communicatie. Met de uitkomsten hiervan is onder andere een
Participatiewijzer opgesteld en een checklist voor het organiseren van
bewonersavonden. Die moeten leiden tot beter georganiseerde en
opgezette bewonersbijeenkomsten.
In 2006 vond het eerste Trefpunt plaats, de eerste ervaringen hiermee
zijn erg positief. De gemeente gaat door op het ingezette traject om
zo de participatie en communicatie met en door Hengeloërs daar waar
het kan zoveel mogelijk te benutten.
Het volledige burgerjaarverslag kunt af halen in de Gemeentewinkel in
het stadhuis, telefoon (074) 245 9555 of e-mail
gemeentewinkel@hengelo.nl.
U kunt het burgerjaarverslag ook hier bekijken, klik hier om het
burgerjaarverslag te downloaden.