Impuls voor christelijke kinderopvang
woensdag 30 mei 2007
Binnenkort gaat een groot aantal projecten van identiteitsgebonden
kinderopvang van start. Dit is het gevolg van de verplichting die scholen
hebben om vanaf augustus voor- en naschoolse opvang aan te bieden.
Scholen mogen de kinderopvang zelf organiseren of een samenwerking met
een kinderopvangorganisatie aangaan. Omdat het onderwijs georganiseerd
is in verschillende identiteiten, gaat dit nu ook doorwerken in de
kinderopvang. Reformatorische onderwijsorganisaties onderzochten in
samenwerking met het christelijke adviesbureau Korelon de behoefte aan
een landelijk reformatorisch gastouderbureau. Eenderde van de scholen
bleek geĂŻnteresseerd. Korelon is op dit moment bezig met het opzetten
van zon gastouderorganisatie. Daarnaast proberen reformatorische
scholen in de Bommelerwaard een regionale kinderopvanginstelling te
vestigen.
Volgens RKNieuws.net zochten verschillende gereformeerde en
evangelische basisscholen al contact met het al bestaande christelijke
gastouderbureau De Herberg, dat onder meer in Arnhem, Zwolle en
Amersfoort actief is. Initiatiefnemer van dit bureau Trudy van
Pijkeren verwacht daardoor een groeiende vraag naar gastouders via
haar organisatie.
De gereformeerde scholenkoepel LVGS heeft geconstateerd dat veel
gereformeerde scholen de nieuwe verplichting aangrijpen om rekening te
houden met de identiteit van de ouders. Sommige christelijke scholen
schakelen een algemene kinderopvangorganisatie in, die toch opvang met
een christelijk karakter wil verzorgen. Zo sloten de hervormde scholen
in Nijkerk een contract met een neutraal gastouderbureau, waarin is
opgenomen dat het bureau verplicht is voor kinderen van hun scholen op
zoek te gaan naar christelijke gastouders. Ook op de gereformeerde
basisschool De Kleine Beer in Leusden gaat een neutrale organisatie
een identiteitsgebonden gastouderopvang organiseren.
Bovenschools directeur Jan Overweg van deze school: "Wij zien de
nieuwe wet niet alleen als een verplichting, maar ook als een kans.
Het is een feit dat de behoefte aan kinderopvang groter wordt en nu
kunnen we via de school daaraan gestalte geven op een manier die
rekening houdt met identiteit.