Impuls voor christelijke kinderopvang

woensdag 30 mei 2007

Binnenkort gaat een groot aantal projecten van identiteitsgebonden kinderopvang van start. Dit is het gevolg van de verplichting die scholen hebben om vanaf augustus voor- en naschoolse opvang aan te bieden.

Scholen mogen de kinderopvang zelf organiseren of een samenwerking met een kinderopvangorganisatie aangaan. Omdat het onderwijs georganiseerd is in verschillende identiteiten, gaat dit nu ook doorwerken in de kinderopvang. Reformatorische onderwijsorganisaties onderzochten in samenwerking met het christelijke adviesbureau Korelon de behoefte aan een landelijk reformatorisch gastouderbureau. Eenderde van de scholen bleek geĂŻnteresseerd. Korelon is op dit moment bezig met het opzetten van zon gastouderorganisatie. Daarnaast proberen reformatorische scholen in de Bommelerwaard een regionale kinderopvanginstelling te vestigen.

Volgens RKNieuws.net zochten verschillende gereformeerde en evangelische basisscholen al contact met het al bestaande christelijke gastouderbureau De Herberg, dat onder meer in Arnhem, Zwolle en Amersfoort actief is. Initiatiefnemer van dit bureau Trudy van Pijkeren verwacht daardoor een groeiende vraag naar gastouders via haar organisatie.

De gereformeerde scholenkoepel LVGS heeft geconstateerd dat veel gereformeerde scholen de nieuwe verplichting aangrijpen om rekening te houden met de identiteit van de ouders. Sommige christelijke scholen schakelen een algemene kinderopvangorganisatie in, die toch opvang met een christelijk karakter wil verzorgen. Zo sloten de hervormde scholen in Nijkerk een contract met een neutraal gastouderbureau, waarin is opgenomen dat het bureau verplicht is voor kinderen van hun scholen op zoek te gaan naar christelijke gastouders. Ook op de gereformeerde basisschool De Kleine Beer in Leusden gaat een neutrale organisatie een identiteitsgebonden gastouderopvang organiseren.

Bovenschools directeur Jan Overweg van deze school: "Wij zien de nieuwe wet niet alleen als een verplichting, maar ook als een kans. Het is een feit dat de behoefte aan kinderopvang groter wordt en nu kunnen we via de school daaraan gestalte geven op een manier die rekening houdt met identiteit.