Betaaldiensten goed toegankelijk en goed bereikbaar
30.05.2007
Consumenten en ondernemers hebben geen problemen met de bereikbaarheid
van hun bank. Dat blijkt uit het onderzoek dat de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG), het Maatschappelijk Overleg
Betalingsverkeer (MOB) en de Landelijke Vereniging voor Kleine Kernen
(LVKK) aan minister Bos van Financiën hebben gestuurd.
Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van de minister van Financiën.
De Tweede Kamer vroeg daarom vanwege de behandeling van een
wetsvoorstel van het PvdA-Kamerlid Crone. Het wetsvoorstel omvat de
regeling van zaken als bereikbaarheid en prijsstelling van
betaaldiensten.
Uit het onderzoek blijkt dat bereikbaarheidsknelpunten vaak onderdeel
zijn van bredere leefbaarheidsproblematiek, waarbij allerlei vormen
van dienstverlening verdwijnen. Maatwerkoplossingen (servicepunten,
bankbussen, afstortfaciliteiten) komen als gevolg van onder meer
communicatieproblemen niet altijd van de grond. Verbetering van de
communicatie vormt daarom de kern van de werkafspraak, die het MOB, de
VNG en de LVKK gemaakt hebben om knelpunten op te lossen.
Het lokale karakter van de knelpunten maakt dat oplossingen het beste
lokaal gerealiseerd kunnen worden. Bevorderd moet worden dat
particulieren en ondernemers eerst het gesprek aangaan met hun bank,
gemeente, dorpsorganisatie en/of ondernemersvereniging om een
oplossing te vinden. Als dit niet tot een goed resultaat leidt, kunnen
zij hun probleem melden bij de Nederlandse Vereniging van Banken of
een partij die hen in het MOB vertegenwoordigt, waarna deze een
oplossing zal voorstellen in eerste instantie door lokale partijen met
elkaar in gesprek te brengen.
Den Haag, 30 mei 2007
Vereniging Nederlandse Gemeenten