Vereniging Nederlandse Gemeenten

Betaaldiensten goed toegankelijk en goed bereikbaar

30.05.2007

Consumenten en ondernemers hebben geen problemen met de bereikbaarheid van hun bank. Dat blijkt uit het onderzoek dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) en de Landelijke Vereniging voor Kleine Kernen (LVKK) aan minister Bos van Financiën hebben gestuurd.

Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van de minister van Financiën. De Tweede Kamer vroeg daarom vanwege de behandeling van een wetsvoorstel van het PvdA-Kamerlid Crone. Het wetsvoorstel omvat de regeling van zaken als bereikbaarheid en prijsstelling van betaaldiensten.

Uit het onderzoek blijkt dat bereikbaarheidsknelpunten vaak onderdeel zijn van bredere leefbaarheidsproblematiek, waarbij allerlei vormen van dienstverlening verdwijnen. Maatwerkoplossingen (servicepunten, bankbussen, afstortfaciliteiten) komen als gevolg van onder meer communicatieproblemen niet altijd van de grond. Verbetering van de communicatie vormt daarom de kern van de werkafspraak, die het MOB, de VNG en de LVKK gemaakt hebben om knelpunten op te lossen.

Het lokale karakter van de knelpunten maakt dat oplossingen het beste lokaal gerealiseerd kunnen worden. Bevorderd moet worden dat particulieren en ondernemers eerst het gesprek aangaan met hun bank, gemeente, dorpsorganisatie en/of ondernemersvereniging om een oplossing te vinden. Als dit niet tot een goed resultaat leidt, kunnen zij hun probleem melden bij de Nederlandse Vereniging van Banken of een partij die hen in het MOB vertegenwoordigt, waarna deze een oplossing zal voorstellen in eerste instantie door lokale partijen met elkaar in gesprek te brengen.

Den Haag, 30 mei 2007