Ingezonden persbericht
MOTORRIJDERS ACTIE GROEP - Belangenvereniging voor motorrijders
Persbericht - 29 mei 2007
Motorrijders verzetten zich in Tweede Kamer tegen Europese
rijbewijseisen
Op woensdag 30 mei 2007 organiseert de Vaste Kamercommissie voor
Verkeer en Waterstaat van 14.00 tot 16.00 uur een hoorzitting over de
aanpak van motorrijbewijzen als gevolg van de derde Europese
rijbewijsrichtlijn.
Voorzitter Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG),
belangenvereniging voor motorrijders, zal tijdens deze hoorzitting de
bezwaren tegen de verdere verzwaring van het motorrijbewijs kenbaar
maken.
De huidige situatie - In Nederland moeten kandidaten die jonger zijn
dan 21 jaar het rijexamen afleggen op een motorfiets met een
cilinderinhoud van meer dan 120 cc en een vermogen van minder dan 35
kW. Vervolgens krijgt men een beperkt rijbewijs A, waarmee men twee
jaar lang mag rijden op een motorfiets met een vermogen van maximaal
25 kW. Deze motor mag niet meer vermogen hebben dan 0,16 kW per kilo
ledig gewicht. Na twee jaar mag men, zonder opnieuw examen af te
hoeven leggen, op iedere motorfiets overstappen, ongeacht het
motorvermogen. Wie 21 jaar of ouder is heeft zogenaamde 'directe
toegang'; men kan het examen afleggen op een motorfiets met een
vermogen van 35 kW of meer en krijgt een onbeperkt motorrijbewijs.
De toekomst - De derde Europese rijbewijsrichtlijn voegt niet alleen
een derde fase toe aan het huidige systeem, de beginnende motorrijder
moet ook steeds opnieuw examen doen. Dit zal er voor Nederlanders op
neer komen dat je dan vanaf je achttiende jaar een A1-rijbewijs kunt
halen, aansluitend na twee jaar examen mag doen voor het A2-rijbewijs
en weer twee jaar later examen mag doen voor het A-rijbewijs
(onbeperkt motorvermogen). De motorrijder is dan minimaal 22 jaar
voor hij of zij het volledige rijbewijs op zak heeft. Hoeveel geld en
tijd de motorrijder met dit systeem aan opleiding en examens kwijt is,
laat zich raden. Dit zal naar mening van de MAG het motorrijden zeker
niet populairder maken onder jongeren. Voor directe toegang (direct
examen doen om te mogen rijden met onbeperkt motorvermogen), zonder
alles fases te doorlopen, wordt de leeftijd opgetrokken van 21 naar
24 jaar.
De Europese Commissie (EC) stelt dat het de verkeersveiligheid ten
goede komt wanneer mensen op latere leeftijd beginnen aan 'zwaardere
motorfietsen'. De stelling van de EC wordt echter niet onderbouwd met
cijfers en/of statistieken waaruit blijkt dat motorrijders in de
leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar vaker bij ongevallen betrokken zijn
als gevolg van een groter motorvermogen. Al in 1997 stelt TNO in een
onderzoek in opdracht van de Europese Commissie dat er geen
wetenschappelijk bewijs is om aan te nemen dat motorvermogen een
belangrijke factor is bij motorongevallen. Ook TNO noemt gedrag en
ervaring als cruciale factoren.
Uit de ongevalcijfers blijkt bovendien dat het aantal motordoden de
afgelopen jaren wel degelijk significant is gedaald terwijl het
aantal motorrijders is gestegen. Niet alleen wordt de keuzevrijheid
voor beginnende motorrijders met deze richtlijn nog verder beperkt,
de MAG ziet in de nieuwe regels ook een frontale Europese aanval op
het motorrijden zelf, aangezien het reële risico bestaat dat door het
steeds verder opschuiven van de leeftijdsgrens minder jonge mensen
zullen gaan motorrijden en vanaf hun achttiende direct zullen kiezen
voor vier wielen.
Naar mening van de MAG zijn een gedegen rijopleiding en de daarop
volgende rijervaring belangrijker voor verkeersveilig gedrag dan het
leeftijdsverschil tussen een 21- en een 24-jarige of een hoger
motorvermogen. Juist omdat rijervaring zwaar weegt in het
verkeersgedrag, pleit de MAG voor een lagere instapleeftijd voor het
motorrijbewijs.
Ingezonden persbericht