dienstverlening bij dementie
Verbetering dienstverlening bij dementie
29-5-2007 -
Wie te maken krijgt met dementie krijgt tevens te maken met
verschillende hulpinstanties zoals huisarts, thuiszorg, ziekenhuizen,
verzorgings- en verpleeghuizen. De provincie investeert EUR 190.000 in
een goede onderlinge afstemming van deze organisaties. Vorig jaar is
de provincie in samenwerking met het Landelijke Dementie Programma
begonnen om de samenwerking tussen de ketens te verbeteren wat tot
positieve resultaten heeft geleid.
In overleg met het Landelijke Dementie Programma kiest de provincie
voor een aanpak die de dienstverlening aan de direct betrokkenen van
dementie verbetert. Zo wordt de functie van
dementieconsulent/casemanager ondersteund. Deze begeleidt de
dementiepatiƫnten en hun omgeving als de diagnose dementie is gesteld.
In dit vroege stadium helpt de dementieconsulent bij het vinden van de
juiste informatie, adviseert, geeft steun en psychologische
begeleiding en helpt bij bemiddeling. De dementieconsulent werkt
zoveel mogelijk onafhankelijk van zorgaanbieders.
Daarnaast worden er ontmoetingscentra opgezet op laagdrempelige
plekken in de wijk. Hier kunnen mantelzorgers en thuiswonende mensen
met dementie terecht voor praktische, emotionele en sociale
ondersteuning. Bij deze ontmoetingsfunctie zijn zorg- en
welzijnsaanbieders actief betrokken. De effectiviteit van de
ontmoetingscentra is wetenschappelijk onderbouwd en wordt ondersteund
door de VU Amsterdam. De ondersteuning van de
dementieconsulent/casemanager en de opzet van ontmoetingscentra hebben
al tot positieve resultaten geleid in verschillende plaatsen. Door te
focussen op juist deze twee speerpunten, wordt versnippering van
projecten voorkomen.
Meer informatie: Wilma Heideman, telefoon 030-2582623
Provincie Utrecht