6 april 2007
Laura owens: schilderijen & studies 1994 -2006
Grenzeloze schilderkunst in Bonnefantenmuseum Maastricht
29 mei 19 augustus 2007
I feel like there's a space of personal freedom for me where my
art-making happens. When I go into that space, I'm completely in this
world of possibility.' Laura Owens
Er zijn momenteel niet veel schilders die in hun werk zulke verre
horizonten en gevoel van vrijheid weten op te roepen als de
Amerikaanse Laura Owens (1970 Euclid, Ohio). Laura Owens slaagt erin,
op een zowel verleidelijke als verontrustende manier, van schilderen
een uitdagend avontuur voor het oog én intellect van de beschouwer te
maken. Ze laat de tradities van de kunstgeschiedenis versmelten met
die van abstracte thema's en de toegepaste en naïeve kunst. In plaats
van het schilderkunstig verleden als een last te ervaren, weet Owens
in haar werk de geschiedenis van het maken van afbeeldingen' als een
kracht in te zetten. Het is voor het eerst dat 23 schilderijen van
Laura Owens in Nederland getoond worden, samen met 90 voorstudies die
haar atelier zelfs nog nooit eerder hebben verlaten.
Vanaf midden jaren negentig heeft Laura Owens' werk een nieuw kritisch
terrein opengelegd voor de schilderkunst wat haar op de
onwaarschijnlijk jonge leeftijd van 32 jaar een
overzichtstentoonstelling in het Museum of Contemporary Art in Los
Angeles opleverde. Haar werk biedt weerstand tegen monolithisch
denken, is stelselmatig diffuus en behandelt een breed scala aan
onderwerpen die deels inherent zijn aan schilderkunst: zoals de
formele werking van perspectivische ruimte, maar ook meer algemeen,
zoals het vertellen van verhalen en de cyclische patronen van de
natuur.
Owens virtuoze beheersing van het métier roept veel bewondering op
evenals haar inventieve toe-eigening van beelden en beeldsystemen uit
alle tijdvakken, categorieën en windstreken. Van 18 e eeuwse
borduurkunst, Chinese landschapsschilderkunst, Japanse prentkunst, Op
art, Color Field painting, textielpatronen, volkskunst en haar eigen
fotografie. Owens' gewoonte om van landschap naar abstractie te
wisselen, naar figuratie en weer terug, zet de kijker aan tot vrije
associaties.
Werken van Owens lijken gemaakt om te behagen, maar verkennen steeds
nieuw terrein. Met haar terloopse eclecticisme en uiteenlopende
samenwerkingsverbanden ze maakte werken samen met andere kunstenaars,
organiseerde tentoonstellingen zoals Cavepainting met Peter Doig en
Chris Ofili (2002) biedt Owens tegengas aan traditionele ideeën over
heroïsch isolement en egogerichte signature style .
Zo creëert ze een gevoel van collectieve creativiteit en voor elk wat
wils', met odes aan het tapijt van Bayeux, decoratieve bloemstillevens
en sfeervolle sprookjestaferelen. Wat in de schilderkunst niet gezien
of ondergewaardeerd werd, brengt zij in haar werk op de voorgrond.
I feel like what's most important for painting is that painting should
open up laterally to include other cultures and things
that don't immediately resonate as a painting but are obviously of
equal contribution to the genre'.
Laura Owens woont en werkt in Los Angeles. Ze studeerde aan de Rhode
Island School of Design, Providence (1992) en de Skowhegan School of
Painting and Sculpture and the CalArts (1994). Ze had belangrijke
solotentoonstellingen in Amerika, Japan en Europa o.a. in het Museum
of Contemporary art, Los Angeles, Aspen Museum, Aspen, (2003),
Shiseido Gallery, Japan (2005), Douglas Hyde Gallery, Dublin (2006).
Haar werk is vertegenwoordigd in collecties van onder meer: Guggenheim
Museum New York; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Metropolitan
Museum of Art, New York; Arts Institute of Chicago en Centre Georges
Pompidou, Parijs.
De tentoonstelling is voorbereid en georganiseerd door de Kunsthalle
Zürich.
Een rijk geïllustreerde oeuvrecatalogus is gepubliceerd door de
Kunsthalle Zürich i.s.m. JRP | Ringier. Teksten van Gloria Sutton, Rod
Wengham, Beatrix Ruf en Laura Owens in gesprek met
kunstenaar-collega's, 224 pp. ISBN 10:3-905770-11-3. EUR 47,-
Tijdens de opening op zondag 27 mei zal collega-schilder Peter Doig in
gesprek zijn met Laura Owens. Thema's zijn o.a. Owens' werk en de
positie van schilderkunst tegen de achtergrond van de ontwikkelingen
in de hedendaagse kunst. Gespreksleider is conservator Paula van den
Bosch.
Gedurende de tentoonstelling zullen Focusrondleidingen verzorgd worden
door conservator Paula van den Bosch (3 juni) en cultuurfilosoof dr.
Guido Goossens (8 juli & 5 augustus) om 15.00 uur (Nederlandstalig) .
Kosten: EUR 2,50 exclusief entree museum. I.v.m. beperkte capaciteit
(25 deelnemers) adviseren wij u zich vooraf aan te melden. Dit kan
telefonisch via 043 329 0111 (di t/m vrij) of per e-mail:
reservations@bonnefanten.nl .
---
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de
persafdeling van het Bonnefantenmuseum, Avenue Céramique 250, postbus
1735, 6201 BS Maastricht.
Tel. +31 43 329 01 10, fax 043 329 01 99 (di t/m vrij),
pressoffice@bonnefanten.nl, www.bonnefanten.nl
Het Bonnefantenmuseum ontvangt jaarlijks subsidie van de Provincie
Limburg.
Bonnefanten Museum Maastricht