RandstandRail
25-5-2007
Laatste nieuws mei 2007
Sinds 15 maart jl. vinden testritten plaats met RandstadRail op de
Erasmuslijn. Dat geldt ook sinds 20 maart voor het trajectgedeelte
tussen Den Haag Laan van Nieuw-Oostindië en Zoetermeer Centrum West.
Het stadsgewest Haaglanden, vervoerders HTM en RET en de
projectorganisatie RandstadRail doen er alles aan om RandstadRail zo
spoedig mogelijk veilig en verantwoord in gebruik te nemen.
Resultaten testbedrijf
Op alle trajecten tussen Zoetermeer en Den Haag en Rotterdam en Den
Haag hebben zich tijdens het testbedrijf geen veiligheidsproblemen
voorgedaan. Het testbedrijf verliep aanvankelijk niet storingsvrij.
Uit de testresultaten van de afgelopen drie weken blijkt een goede
vooruitgang. Het testbedrijf wordt steeds stabieler en het aantal
storingen neemt aanzienlijk af. Dit geldt ook voor de wissels. Tot
voorkort traden er relatief veel kleine storingen op, die de
resultaten van het testbedrijf negatief beïnvloedden. Inmiddels zijn
bijna alle storingen verholpen. Er resteren nog een paar technische
punten die binnen het testbedrijf opgelost worden. Het aantal plaatsen
waar de ligging van de spoorstaven in het baanvak (scheluwte) niet
volledig voldeed aan de normen, is teruggebracht van tien naar drie.
Hieraan wordt gewerkt. Het betreft een aantal locaties van het nieuwe
deel van de Krakeling, waar zettingen in de onderlaag de ligging van
de baan beïnvloeden. Deze problematiek is niet eenvoudig op te lossen.
Door het nauwkeurig controleren van de baanvakken houden wij dit
proces goed in de gaten.
De voorbereidingen om het testbedrijf uit te breiden bij Ternoot en de
halte Beatrixkwartier in Den Haag zijn in volle gang. Zodra de
resultaten van testbedrijf goed zijn, gaan we over tot het
proefbedrijf. Nadat de praktijk heeft uitgewezen, dat het proefbedrijf
goed verloopt, hervat de HTM de ritten mét passagiers. Al deze
beslissingen worden genomen door een onafhankelijk
veiligheidsdeskundige, de regiobestuurder van het Stadsgewest
Haaglanden en de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW).
o Rotterdam
Wanneer het testbedrijf ook bij Ternoot en de halte Beatrixkwartier
goed verloopt, schalen wij (na toestemming van IVW) het testbedrijf
van de Erasmuslijn op met lege RET-voertuigen naar proefbedrijf.
Daarna bepalen een onafhankelijke veiligheidsdeskundige, de
regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden en de Inspectie van
Verkeer en Waterstaat of een positief besluit genomen kan worden om de
Erasmuslijn in gebruik te nemen. Wanneer dit precies gebeurt, is nu
nog niet duidelijk.
o Zoetermeer
Deze maand wordt aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat
toestemming gevraagd, om met het testbedrijf op het Zoetermeerse
traject (de Krakeling) te beginnen. Op de Krakeling is nog niet genoeg
proefgereden. Daarom zullen bestuurders van RandstadRail-voertuigen
hier nog ervaring op moeten doen. Het traject naar Oosterheem is al
wel bij veel bestuurders bekend. Tijdens het testbedrijf tussen Den
Haag Centraal en Zoetermeer wordt het traject stapsgewijs steeds meer
belast, voordat we overschakelen naar het proefbedrijf. Op welke
moment dit precies gebeurt, is nu nog niet duidelijk. Dit is
afhankelijk van de ervaringen van de bestuurders.
Vervangend vervoer
Zolang RandstadRail niet rijdt, is vervangend vervoer beschikbaar. Op
alle vervangend vervoerbussen zijn de puntenkaarten, de
RandstadRail-zonekaart, strippenkaarten en sterabonnementen geldig.
Ook kan met de puntenkaarten en de RandstadRail-zonekaart met de
trein tussen Den Haag en Zoetermeer worden gereisd. Reizigers worden
via internet (www.htm.net en www.connexxion.nl) op de hoogte gehouden
van de dienstregeling van de vervangend vervoer buslijnen.
Werving buschauffeurs voor vervangend vervoer
In de media is de indruk gewekt dat RandstadRail niet eerder dan
september gaat rijden. Dit idee komt voort uit een aantal berichten
over een wervingscampagne voor buschauffeurs, die doorloopt tot
augustus dit jaar. We hechten eraan u van de juiste informatie over
dit onderwerp te voorzien.
De vervoerondernemer die (een deel van) het vervangend vervoer voor de
HTM en Connexxion verzorgt, werft inderdaad extra personeel tot in
augustus. Dit heeft echter te maken met de looptijd van contracten en
de door reisorganisaties ingeplande busreizen naar Zuid-Europa. De
wervingsactie is met nadruk geen indicatie voor de start van
RandstadRail.
RandstadRail 4 Den Haag Centraal - Uithof
Sinds woensdag 16 mei jl. rijdt RandstadRail 4 op het traject tussen
De Uithof en Den Haag Centraal met passagiers. Op 25 mei jl. is, een
voertuig uit de rails gelopen. Hierbij was sprake van een menselijke
fout. Het vond plaats vlak voor het eindpunt bij de Uithof in Den
Haag. Er zaten derhalve geen passagiers meer in de tram en het baanvak
is hierna weer snel in gebruik genomen.
RandstadRail 3 Loosduinen - Den Haag Centraal Station
Voor de reizigers op RandstadRail 3 in Den Haag verandert er voorlopig
niets. Eindpunt blijft Den Haag Centraal. Daar kan worden overgestapt
op lijn 2 en 6 voor het traject richting Ternoot, Leidschendam en
Voorburg. RandstadRail 3 rijdt vanaf Den Haag Centraal zonder
passagiers tijdelijk door naar de keerlus bij de Laan van NOI.
Haltes nagenoeg compleet
De haltes langs het gehele tracé van Den Haag Centraal naar Zoetermeer
en Rotterdam Hofplein zijn klaar voor gebruik. Hier en daar worden
voor de zomer nog kleine werkzaamheden uitgevoerd, zogeheten
restpunten. Deze restpunten staan het in gebruik nemen van de haltes
niet in de weg. De liften zijn op Den Haag Centraal en
Leidschendam-Voorburg inmiddels in gebruik. Op alle overige locaties
worden de liften de komende tijd in gebruik genomen.