Unilever betrekt thee uit duurzame bronnen
25/05/2007 : Tot 2 miljoen mensen wereldwijd zullen profiteren van
betere oogsten, hogere inkomens en een hogere levensstandaard.
Unilever, 's werelds grootste theeproducent, gaat zorgen voor een
revolutie in de thee-industrie door haar voornemen al haar thee te
betrekken uit duurzame, ethisch verantwoorde bronnen. Unilever heeft
de Rainforest Alliance, een internationale NGO op het gebied van
milieubehoud, gevraagd te beginnen met het certificeren van
theeplantages in Afrika.
Lipton, het best verkopende theemerk ter wereld, en PG Tips, het
grootste theemerk in het Verenigd Koninkrijk, zijn de eerste merken
die gecertificeerde thee zullen bevatten. Unilever streeft ernaar in
2010 alle theezakjes van Lipton Yellow Label en PG Tips die worden
verkocht in West-Europa gecertificeerd te hebben en in 2015 alle
wereldwijd verkochte Lipton-theezakjes. Dit is de eerste keer dat een
grote theeproducent toezegt op zo'n grote schaal duurzaam
gecertificeerde thee te gaan introduceren en de eerste keer dat de
Rainforest Alliance, bekend door haar certificering van koffie,
theeplantages heeft doorgelicht.
In een toespraak voor MBA-studenten van INSEAD in Fontainebleau
(Frankrijk), waarin hij het initiatief aankondigde, zei Unilevers
Group Chief Executive Patrick Cescau vandaag (25 mei 2007): "Deze
beslissing zal zorgen voor een revolutie in de thee-industrie, die al
vele jaren te lijden heeft van overaanbod en slechte prestaties. Het
zal even tijd kosten, maar we zijn vastbesloten dit te doen, omdat we
ervan overtuigd zijn dat het de juiste stap is voor alle mensen die
onze thee drinken, alle mensen in de productieketen en voor onze
onderneming.
Met dit initiatief kunnen we consumenten geruststellen ten aanzien van
de herkomst van de thee die zij zo graag drinken, we kunnen zorgen
voor betere oogsten en we kunnen het inkomen en de levensstandaard
verbeteren van bijna één miljoen mensen in Afrika en uiteindelijk van
zo'n twee miljoen mensen wereldwijd. Daarnaast kunnen we het milieu
beschermen tegen verdere uitputting van hulpbronnen en bieden we onze
merken de mogelijkheid zich te onderscheiden van die van onze
concurrenten."
Unilever heeft een lange geschiedenis op het gebied van de
ontwikkeling van duurzame landbouw en een goede reputatie wat betreft
het bevorderen van goede werkmethoden bij het telen, produceren en
leveren van thee. In 2002 publiceerde Unilever zelfs haar eigen
richtlijnen voor het duurzaam telen van thee.
Unilever heeft de Rainforest Alliance gevraagd met onmiddellijke
ingang te beginnen met het doorlichten van haar theeleveranciers. De
eerste theeplantage die in aanmerking wil komen voor certificering is
Unilevers eigen theeplantage in Kericho, Kenia, die al jarenlang
pionier is op het gebied van duurzame theeproductie. Andere
theeplantages in Kenia, Tanzania, Malawi, Indonesië, India, Argentinië
en Sri Lanka zullen volgen. Uiteindelijk zullen duizenden
theeplantages in Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië worden
gecertificeerd, wat de levensstandaard zal verbeteren van ongeveer
twee miljoen mensen verspreid over drie continenten. De eerste
gecertificeerde thee zal vanaf augustus 2007 worden geleverd aan de
horeca in Europa.
Tensie Whelan, Executive Director van de Rainforest Alliance, zei in
een toelichting op de aankondiging: "Unilevers initiatief om haar
gehele theebehoefte te betrekken uit duurzame bron is uniek op deze
schaal. We zijn blij dat we met Unilever samenwerken om zo twee
miljoen mensen te laten profiteren van betere managementmethoden en
hen te helpen het water en de natuur te beschermen, hun
werkomstandigheden te verbeteren en toegang te krijgen tot betere
markten en betere prijzen."
Unilever heeft voor de Rainforest Alliance gekozen vanwege haar
ervaring met gewassen als koffie en fruit, haar strenge normen en haar
uitgebreide certificeringsproces waarin sociale, economische en
milieufactoren worden meegewogen. Hiertoe behoren waterbeheer, de
bescherming van de natuur, een eerlijke behandeling van en goede
werkomstandigheden voor arbeiders, en bodembeheer en -behoud.
Certificering stelt telers in staat de kwaliteit van hun thee te
verbeteren, hun concurrentievermogen te vergroten en een duurzamer
inkomen te realiseren. Op basis van de ervaringen van de Rainforest
Alliance met andere gewassen wordt verwacht dat gecertificeerde thee
hogere prijzen zal opleveren dan de huidige gemiddelde prijzen die op
de veiling worden betaald. Unilever schat dat zij tegen 2010 telers
zo'n EUR 2 miljoen meer voor hun thee zal betalen en circa EUR 5
miljoen meer tegen 2015.
Jonathon Porritt, oprichter/directeur van het Forum for the Future,
die Unilever adviseert over duurzaamheid, zei: "Dit is een
buitengewoon initiatief van Unilever. Het zal enorm veel verschil
maken voor een groot aantal mensen in Afrika en elders in de wereld.
Unilever is al meer dan tien jaar koploper op het gebied van duurzame
landbouw en dit besluit is een bevestiging van deze leidersrol - een
waarvan ik van harte hoop dat zij navolging zal vinden bij velen."
Unilever NV