Heijmans N.V.

23 mei 2007
DENKTANK: WEGGEBRUIKER EN BEREIKBAARHEID MEER CENTRAAL STELLEN BIJ WEGWERKZAAMHEDEN

Bij wegwerkzaamheden wordt nog onvoldoende rekening gehouden met de doorstroming en overlast voor het verkeer. Dit levert onnodig tijdsverlies en daarmee economisch nadeel op voor de weggebruiker. Om daar een oplossing voor te vinden, heeft Heijmans het initiatief genomen tot oprichting van de Denktank Bouwen met Maximale Doorstroming. Daarin werkt Heijmans samen met organisaties van weggebruikers, zoals de ANWB, Transport & Logistiek Nederland, EVO en VNO NCW. Op 24 mei presenteerde Paul Nouwen namens de Denktank het Manifest Denktank aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings.

Een belangrijke conclusie van de Denktank luidt dat bij de aanbestedingen van wegwerkzaamheden maatschappelijke en economische verlieskosten nadrukkelijker moeten worden meegewogen. Bovendien moeten onderhoudswerkzaamheden in grotere gebieden beter op elkaar worden afgestemd. Hierdoor wordt de bereikbaarheid verbeterd.

De volledige tekst van het Manifest vindt u hier (pdf, 980kB)

De drie belangrijkste aanbevelingen zijn:


1. Per saldo methode
De Denktank vindt dat de overheid in haar rol als opdrachtgever voor het werk aan het rijkswegennet aanbiedingen van aannemers meer moet beoordelen op maatschappelijke en economische voordelen. De Denktank heeft dit de Per Saldo methode genoemd om aan te geven dat meer elementen betrokken moeten worden in het beoordelen van de prijs/kwaliteitverhouding van aanbiedingen. Dit vraagt om een nieuwe manier van het aanbesteden van wegwerkzaamheden in ons land. Naast tijd en kosten moeten criteria als doorstroming, sluipverkeer en autoverliesuren, verkeersveiligheid en milieueffecten een vast onderdeel in de aanpak zijn. Door deze economische en/of maatschappelijke voordelen explicieter mee te wegen, kan de aanbieding, per saldo gunstiger zijn. Volgens de Denktank is op dit punt een gerichter beleid van de overheid noodzakelijk.


2. Netwerkgericht aanbesteden
De Denktank heeft geconstateerd dat bij de planning van wegwerkzaamheden het werk aan provinciale of gemeentelijke wegen niet meegenomen wordt. Door dit gebrek aan coördinatie kan ook op omleidingsroutes extra oponthoud ontstaan. De bereikbaarheid van bijvoorbeeld stedelijke agglomeraties moet volgens de Denktank centraal staan. Door werkzaamheden binnen een gebied als totaal aan te besteden, kunnen marktpartijen de werkzaamheden beter coördineren en daardoor een betere doorstroming realiseren en de bereikbaarheid verbeteren.


3. Koppeling aanleg en onderhoud
Incidenteel is al ervaring opgedaan met het koppelen van aanleg en onderhoud bij nieuwe snelwegen of uitbreidingen. Als voorbeeld noemt de Denktank de aanleg van de A59 (ombouw rijksweg N59 Rosmalen-Geffen naar snelweg). De Denktank stelt dat wanneer marktpartijen naast aanleg ook verantwoordelijk voor het onderhoud zijn, dit leidt tot andere keuzes bij de aanleg. Zo kan men kiezen voor een asfaltvariant die duurder is, maar langer meegaat. Voor de weggebruiker biedt dit grote voordelen omdat de weg minder vaak dicht hoeft voor onderhoud. Dit werkt uiteindelijk ook kostenverlagend.

Samenstelling Denktank
De Denktank Bouwen met Maximale Doorstroming werd voorgezeten door mr. Paul Nouwen, oud-hoofddirecteur ANWB en voorzitter van het Nationaal Platform Anders Betalen voor Mobiliteit en is op initiatief van Heijmans NV in het leven geroepen.

De Denktank bestond verder uit de volgende leden: Nico Anten algemeen directeur Connekt
Dick van den Broek Humphrey algemeen directeur EVO Ron van t Schip algemeen directeur TLN
Joop Goos directeur Veilig Verkeer Nederland
Piet van Herk algemeen directeur Voerman Groep
Guus Hoefsloot voorzitter Raad van Bestuur Heijmans NV Eric Janse de Jonge - gedeputeerde Provincie Noord-Brabant August Mesker - secretaris Transport en Infrastructuur VNO NCW Ton Nelissen vice-voorzitter Bouwend Nederland
Hans Peeman directeur Simon Loos
Ferry Smith hoofd ledenbelang ANWB
Luc Dietz secretaris

Met het Manifest van de Denktank willen de gebruikers van de weg een bijdrage leveren aan een beter bereikbaar Nederland, toegespitst op de doorstroming bij wegwerkzaamheden. De Denktank blijft op verzoek van de minister van Verkeer & Waterstaat betrokken bij het concretiseren van de aanbevelingen.

Het Manifest van de Denktank is ter kennisneming aan de Vaste Kamercommissies van Verkeer & Waterstaat en Economische Zaken gestuurd.