Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Inhoud pagina: Menukaart afhandeling bezwaarschriften

24 mei 2007

De interdepartementale werkgroep bezwaarschriften heeft in 2006 het gehele bezwaarproces onder de loep genomen. Niet om één volledig uniform en ideaal proces te ontwerpen; daarvoor zijn de organisaties en onze doelgroepen te verschillend. Maar wel om waar mogelijk de bezwaarafhandeling op specifieke onderdelen sneller en kwalitatief beter te laten verlopen. Een greep uit de onderwerpen:
* Communicatie vooraf met de doelgroep helpt om bezwaren te voorkomen;
* Voor een persoonlijker verloop van het bezwaarproces, kies voor `de andere aanpak'. Neem zo snel mogelijk telefonisch contact op met de bezwaarmaker en kijk of inzet van mediation kan werken;
* Breng het proces intern in kaart en maak slim gebruik van ICT; Maak heldere afspraken met de verschillende partners in de bezwaarketen;
* Investeer in medewerkers en niet alleen op juridisch vlak!; Zonder bestuurlijk commitment is er geen tijdige en kwalitatief hoogwaardige bezwaarschriftafhandeling mogelijk;

Bestanden


* Menukaartbezwaarschriften.pdf (323 Kb) | Pdf-icoon Pdf-bestand
* Insteekkaart overzicht aanbevelingen bezwaarschriftprocedure | Pdf-icoon Pdf-bestand


---

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties