Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Menukaart afhandeling bezwaarschriften
24 mei 2007
De interdepartementale werkgroep bezwaarschriften heeft in 2006 het
gehele bezwaarproces onder de loep genomen. Niet om één volledig
uniform en ideaal proces te ontwerpen; daarvoor zijn de organisaties
en onze doelgroepen te verschillend. Maar wel om waar mogelijk de
bezwaarafhandeling op specifieke onderdelen sneller en kwalitatief
beter te laten verlopen. Een greep uit de onderwerpen:
* Communicatie vooraf met de doelgroep helpt om bezwaren te
voorkomen;
* Voor een persoonlijker verloop van het bezwaarproces, kies voor
`de andere aanpak'. Neem zo snel mogelijk telefonisch contact op
met de bezwaarmaker en kijk of inzet van mediation kan werken;
* Breng het proces intern in kaart en maak slim gebruik van ICT;
Maak heldere afspraken met de verschillende partners in de
bezwaarketen;
* Investeer in medewerkers en niet alleen op juridisch vlak!;
Zonder bestuurlijk commitment is er geen tijdige en kwalitatief
hoogwaardige bezwaarschriftafhandeling mogelijk;
Bestanden
* Menukaartbezwaarschriften.pdf (323 Kb) | Pdf-icoon Pdf-bestand
* Insteekkaart overzicht aanbevelingen bezwaarschriftprocedure |
Pdf-icoon Pdf-bestand
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties