Afdeling SoZaWe scoort 7,3 in klanttevredenheidsonderzoek
Hoe tevreden zijn onze klanten over de kwaliteit van onze
dienstverlening? Deze vraag stond centraal in het vergelijkend
onderzoek waaraan de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid
(SoZaWe) van de gemeente Maassluis heeft meegedaan. Ook in voorgaande
jaren deed Maassluis mee aan dit onderzoek, dat wordt uitgevoerd door
de landelijke organisatie `Benchmark voor Werk, Inkomen en Zorg'. De
klanten mochten de dienstverlening van de afdeling op verschillende
punten een rapportcijfer geven. Maassluis scoort een 7,3. Dat is hoger
dan het landelijk gemiddelde (7,0). Ook is de waardering gestegen: in
2005 werd de dienstverlening in Maassluis gewaardeerd met een
gemiddelde van 7,0 en in 2003 was dit een 6,9. Maassluis scoorde een
respons van 46,3%. Dit is erg hoog is voor een dergelijk onderzoek.
Aan het vergelijkend onderzoek namen in totaal 26 gemeenten deel.
Tevreden klanten
De klanten van de afdeling SoZaWe zijn op veel punten tevreden met de
dienstverlening. Zo vinden ze dat de medewerkers van de afdeling
voldoende kennis, tijd en aandacht hebben om de klant te helpen. Het
meest positief zijn de klanten over de wachttijden bij de balie, het
respecteren van de privacy en de stiptheid van de medewerkers.
Verbeterpunten
In het onderzoek is de klanten ook gevraagd om verbeterpunten aan te
geven. De belangrijkste genoemde punten zijn de informatievoorziening
over de uitkering (rechten en plichten) en over de aanvullende
regelingen (bijzondere bijstand, langdurigheidstoeslag, etc.). De
afdeling SoZaWe gaat met de onderzoeksresultaten en verbeterpunten aan
de slag de dienstverlening nog verder verbeteren. Zo wordt er gewerkt
aan een klantmap waarin alle informatie over rechten, plichten en
mogelijkheden voor klanten van de afdeling is opgenomen.
Gemeente Maassluis