Werkbezoek Putten
Toespraak | 21-05-2007 | Putten | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Een van de innovaties van het nieuwe kabinet is dat wij de eerste 100
dagen van onze periode gebruiken om het land in te gaan. Praten met de
mensen voor wie je het allemaal doet. In dialoog met de samenleving,
noemen we dat chic. En zo kan het gebeuren dat je
collega-bewindslieden 's ochtends in een ziekenhuis zijn en je zelf 's
middags langs de A28 bij Putten staat.
Vanochtend ging het over de zorgsector, vanmiddag over mobiliteit. En
dan komen wij bij een andere zorg, namelijk fijn stof. Ik neem aan dat
u bekend bent met de problematiek rondom dit fenomeen. Fijn stof is
slecht voor de gezondheid, maar dat niet alleen. De problemen met fijn
stof hebben de afgelopen jaren ook negatieve consequenties gehad voor
onze strijd tegen de files. En al dat stilstaand en optrekkende
verkeer is weer slecht voor het milieu en de gezondheid. Zo belanden
we in een negatieve spiraal.
In 2002 had het kabinet zich namelijk voorgenomen om de grootste
knelpunten in het rijkswegennet aan te pakken. Rijkswaterstaat was vol
goede moed aan een ambitieus programma begonnen, totdat in 2004 bleek
dat we in de problemen kwamen met de Europese normen voor
luchtkwaliteit. Niet dat het hier viezer is geworden - feitelijk zijn
de concentraties fijn stof sinds de jaren 70 alleen maar afgenomen.
Maar normen zijn er om je aan te houden. Dus gooide de Raad van State
het slot op de deur en stonden we voor een enorm dilemma. Want het
milieu en gezondheid zijn natuurlijk heel belangrijk. Maar Nederland
moest ook gewoon door!
Er zat maar één ding op: de hoeveelheid fijn stof verder
terugdringen. Dat bleek nog een hele kluif te zijn. Op snelwegen rond
de grote steden hebben we de maximumsnelheid verlaagd van 100 naar 80
kilometer per uur. Dat werkte soms wel en soms ook niet. Dus moest er
meer gebeuren. De vraag was alleen: wat? En hoe?
Op zo'n moment mag je jezelf gelukkig prijzen dat je in Nederland
woont. Want we hebben hier niet alleen fijn stof, maar gelukkig ook
heel veel slimme mensen die het als een uitdaging zien oplossingen te
bedenken voor problemen die op het eerste gezicht onoplosbaar zijn.
Mensen als u dus.
Hier langs de A28 zien we waar innovatief talent toe kan leiden. We
nemen zo een machine in gebruik die fijn stof van het asfalt
haalt. Een fijn stof zuiger. Als ze mij dit 10 jaar geleden hadden
verteld, zou ik waarschijnlijk gedacht hebben aan een verlate 1 april
grap. Maar anno 2007 is het realiteit. En daar blijft het niet bij. We
zien hier namelijk nog een wapen in de strijd tegen fijn stof:
geluidsschermen die niet alleen bescherming bieden tegen decibellen,
maar ook tegen uitlaatgassen.
Dit is uiteraard nog maar een proefopstelling. We moeten dus even
afwachten of het écht zo goed werkt als we hopen. Maar als blijkt dat
de luchtkwaliteit hier inderdaad verbetert, zullen we deze schermen
waarschijnlijk op meer plekken langs de snelwegen gaan zien. Dat zou
voor de doorstroming en bereikbaarheid echt fantastisch zijn. Het zou
betekenen dat allerlei projecten die sinds 2004 stilliggen kunnen
worden hervat zonder dat de Europese normen worden overschreden.
Dames en heren,
Het mag duidelijk zijn dat innovatieve kracht van levensbelang is voor
Nederland. Daarom stimuleert de overheid innovatie van harte. De
innovaties die wij vandaag hebben gezien, vallen onder het
Innovatieprogramma Luchtkwaliteit.
Ik denk dat we gerust mogen stellen dat er van dit programma een enorm
stimulerende werking uitgaat. Maar wij vinden het belangrijk dat
innovatie niet alleen plaatsvindt als wij erom vragen. Ik wil u daarom
allemaal uitnodigen om ook na vandaag met ideeën te komen.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat