Drie projecten uit het BereikbaarheidsPlan vrijgegeven voor inspraak
23 mei 2007
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft deze week de
Voorlopige Ontwerpen voor drie projecten uit het Integraal
BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP) vrijgegeven voor inspraak.
Het betreft de herinrichting van het Den Uylplein en daaraan gekoppeld
de herinrichting van de kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat,
de herinrichting van de kruisingen van de Johannes Geradtsweg met de
Simon Stevinweg en de Snelliuslaan, en de reconstructie van de
kruising Insulindelaan/Sumatralaan.
De maatregelen staan in het teken van een van de belangrijkste
doelstellingen van het IBP: het opvangen van de toename van het
autoverkeer in de komende tien jaar met naar verwachting nog zo'n 30
procent en voorkomen dat het autoverkeer in grote delen van Hilversum
vastloopt.
Den Uylplein en kruising Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat
Op het Den Uylplein wordt de rotonde omgevormd tot een kruising met
verkeerslichten. De betere doorstroming van het autoverkeer wordt
bereikt door een vermeerdering van het aantal rijstroken op de
toeleidende wegen. Zo krijgt de Larenseweg-noord al direct na de
komgrens twee voorsorteerstroken, die op de laatste honderd meter
overgaan in drie stroken: één voor rechtsaf (Johannes Geradtsweg, één
voor rechtdoor (Larenseweg richting station) en één voor linksaf
(Kamerlingh Onnesweg). Op de Kamerlingh Onnesweg leiden twee
rijstroken naar de verkeerslichten: één voor rechtsaf (Laren) en één
gecombineerde voor rechtdoor (Johannes Geradtsweg) en linksaf
(Larenseweg richting station). Vanaf de Johannes Geradtsweg komen drie
rijstroken bij de verkeerslichten uit: één gecombineerde voor
rechtdoor (Kamerlingh Onnesweg) en rechtsaf (Larenseweg richting
station) en twee rijstroken voor linksafslaand verkeer (Laren). Op de
Larenseweg-noord gaan die twee rijstroken over in één rijstrook
(ritsen).
Voorrangspleintje Floris Vosstraat
Op de kruising van de Johannes Geradtsweg met de Floris Vosstraat
worden de rijbanen van de Johannes Geradtsweg uitgebogen. Ertussenin
wordt een zogenaamd voorrangspleintje aangelegd waarover de afslaande
bewegingen worden afgewikkeld.
Voor de wijk Noord blijven alle bewegingen mogelijk. Er komen aan die
kant twee in- en uitgangen, één bij de Floris Vosstraat en één bij
Ludenstraat. Voor de Floris Vosstraat geldt bij het uitrijden een
beperking: uitrijden richting Media Park kan rechtstreeks, uitrijden
naar het Den Uylplein kan alleen via de uitgang Ludenstraat en het
voorrangspleintje. Voor de Hoge Larenseweg geldt ook een beperking:
uitrijden kan in beide richtingen, inrijden alleen vanaf de kant van
het Media Park. Vanaf de kant van het Den Uylplein de Hoge Larenseweg
in wordt onmogelijk. Het gebied rond de Hoge Larenseweg is vanaf het
Den Uylplein bereikbaar via de Larenseweg en de Konradstraat.
Kruisingen Johannes Geradtsweg met de Simon Stevinweg en de
Snelliuslaan
Op de kruising Johannes Geradtsweg/Simon Stevinweg wordt het
oversteken van de Johannes Geradtsweg voor auto's onmogelijk gemaakt
met een middengeleider. Als gevolg van deze maatregel kunnen auto's op
de Simon Stevinweg alleen rechtsaf de Johannes Geradtsweg opdraaien.
Ook de beweging voor autoverkeer op de Johannes Geradtsweg komend
vanaf het viaduct linksaf de Simon Stevinweg in kan dan niet meer.
Voor de nood- en hulpdiensten geldt die beperking niet. Op de kruising
wordt een dynamische barrier geïnstalleerd, die zij met behulp van
Korte Afstands Radio kunnen laten zakken.
Kruising Snelliuslaan
Het grote plantsoen op de Johannes Geradtsweg wordt bij de kruising
met de Snelliuslaan iets verlengd in de richting van het viaduct. Het
plantsoen gaat fungeren als een voorrangsplein waarover de afslaande
bewegingen worden afgewikkeld. Vanuit de Snelliuslaan-noord kan dit
vrij eenvoudig. Maar om vanaf het viaduct linksaf te slaan de
Snelliuslaan op of om vanaf de Snelliuslaan-zuid over te steken moeten
automobilisten straks rond het plantsoen rijden. Om daarbij te
voorkomen dat autoverkeer dat dit rondje rijdt het doorgaand verkeer
ophoudt, wordt aan het eind van het plantsoen een uitvoegstrook
gecreëerd. Eenzelfde uitvoegstrook komt er aan de andere kant van het
plantsoen voor auto's die vanaf het Den Uylplein komen en linksaf naar
de Snelliuslaan-zuid willen.
Kruising Insulindelaan/Sumatralaan
De kruising van de Insulindelaan met de Sumatralaan wordt volledig
geasfalteerd en ingericht met verkeerslichten. Twee bewegingen worden
hier onmogelijk gemaakt: vanuit de Sumatralaan-zuid linksaf de
Insulindelaan op en komend vanaf het viaduct linksaf naar de
Sumatralaan-zuid.
Op de Sumatralaan-noord komen de auto's vanaf het Media Park straks
over drie voorsorteerstroken naar de kruising toe: één strook voor
rechtsaf (Insulindelaan), één voor rechtdoor en linksaf
(Sumatralaan-zuid en viaduct) en de derde ook linksaf het viaduct op.
Daar ritsen de auto's terug naar één strook.
Op de Insulindelaan en vanaf het viaduct rijden de auto's over twee
voorsorteerstroken naar de verkeerslichten.
School De Wegwijzer
Om te voorkomen dat het halen en brengen van leerlingen van School De
Wegwijzer de doorstroming van het autoverkeer hindert, wordt voor de
ouders op het terrein van het Media Park een speciale
parkeergelegenheid voor tien auto's ingericht met een in-/uitrit op de
Insulindelaan.
Delilaan
Als auto's vanaf het viaduct straks niet meer linksaf de Sumatralaan
in mogen, is het de bedoeling dat ze via een rondje
Sumatralaan-noord/Lage Naarderweg/Celebeslaan de Raadhuiswijk
inrijden. Om te voorkomen dat automobilisten op de Insulindelaan een
andere mogelijkheid benutten, linksaf de Delilaan in, waarmee ze het
achteropkomend autoverkeer ophouden, wordt ter hoogte van de Delilaan
een middengeleider aangelegd. Het plantsoentje bij de Delilaan wordt
verlengd. Erdoor heen komt een toegangsweg naar de Delilaan voor
autoverkeer vanaf de westkant en een uitgang aan de kant van de
Celebeslaan, waar auto's vanuit de wijk rechtsaf naar het viaduct
kunnen rijden.
Resultaat informatieavonden
Begin april zijn, vooruitlopend op de Voorlopige Ontwerpen, drie
informatieavonden gehouden.
Deze avonden hebben een flink aantal suggesties en aandachtspunten
voor de ontwerpers opgeleverd. Waar mogelijk zijn die in de Voorlopige
Ontwerpen verwerkt.
In het ontwerp voor het Den Uylplein is bijvoorbeeld het aanvankelijk
beoogde aantal voorsorteerstroken op de Kamerlingh Onnesweg
teruggebracht van drie naar twee en op de Larenseweg-noord van vier
naar drie. Verder wordt op verzoek van de bewoners van de
Larenseweg-noord de bestaande ventweg verlengd vanaf de Orionlaan tot
het eind van de bebouwing. Tussen de ventweg en de hoofdrijbaan wordt
een groene haag geplant.
Aan de andere kant van de Larenseweg-noord worden de vier huizen die
daar staan via een ventweggetje op de Larenseweg aangesloten.
Ook op de Kamerlingh Onnesweg wordt tussen de rijweg en het fietspad
een haag geplant.
Bij de Floris Vosstraat was het aanvankelijk de bedoeling om de wijk
Noord alleen te ontsluiten via de Ludenstraat. In het Ontwerp is daar
de ontsluiting via de Floris Vosstraat bijgekomen.
Bij de Snelliuslaan is aan de centrumkant een inritconstructie aan het
ontwerp toegevoegd om fietsers die met grote snelheid van het viaduct
afkomen meer bescherming te bieden.
Verder ziet de gemeente af van het plan om opzij van het plantsoen het
parkeren onder de bomen te vervangen door parkeren langs de rijweg.
In het ontwerp Insulindelaan/Sumatralaan is meer aandacht besteed aan
de bereikbaarheid van de inritten van de woningen langs de
Insulindelaan. De middengeleider die in het eerste schetsontwerp over
een flink stuk van de Insulindelaan was geprojecteerd, wordt vervangen
door (overrijdbare) belijning. Verder wordt over de middengeleider bij
de Delilaan een oversteekvoorziening voor fietsers en voetgangers
aangelegd. En ook de
oplossing bij het plantsoentje van de Delilaan en de Celebeslaan is
een gevolg van de informatieavond.
Integraal Bereikbaarheidsplan
De drie Voorlopige Ontwerpen maken deel uit van het Integraal
BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP), dat in december 2005 is
goedgekeurd door de gemeenteraad. Dat plan beoogt met ruim 40
infraprojecten de bereikbaarheid van het Media Park en heel Hilversum
met openbaar vervoer, auto en fiets te verbeteren.
Hilversum beter bereikbaar
De drie Voorlopige Ontwerpen zijn vanaf woensdag 23 mei in te zien op
(en te downloaden vanaf) de nieuwe website Hilversumbeterbereikbaar.
Op deze website is ook alle achtergrondinformatie te vinden over het
Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o.
Inspraak
De inspraaktermijn loopt van 23 mei t/m 3 juli.
In die periode worden drie inspraakavonden georganiseerd:
* maandag 4 juni: Voorlopig Ontwerp Den Uylplein/Floris Vosstraat;
* maandag 11 juni: Voorlopig Ontwerp Simon Stevinweg/Snelliuslaan;
* woensdag 13 juni: Voorlopig Ontwerp Insulindelaan/Sumatralaan.
De inspraakavonden van 4 en 11 juni worden gehouden in Hilfertsheem
Beatrix, Lieven de Keylaan 58. De avond van 13 juni vindt plaats in De
Wegwijzer, Sumatralaan 40.
Alle avonden beginnen om 20.00 uur (zaal open vanaf 19.30 uur).
Verdere procedure/uitvoering
Naar verwachting zullen de Definitieve Ontwerpen voor de betrokken
kruisingen in oktober worden voorgelegd aan de raadscommissie Verkeer
en Buurt.
De werkzaamheden worden in 2008 uitgevoerd.
Gemeente Hilversum