Dinsdag 22 mei heeft het college van burgemeester en wethouders
ingestemd met het definitief ontwerp van de Openbaar Vervoerterminal
van station Den Haag Centraal. Dit betekent een belangrijke stap in de
realisatie van het centraal station als onderdeel van Den Haag Nieuw
Centraal. Het station ondergaat een ware metamorfose tot een moderne
internationale vervoersterminal. De nieuwe terminal wordt licht en
transparant en voldoet straks aan alle eisen van de toekomst.
Het huidige station is zwaar verouderd en niet geschikt voor de komst
van de Hogesnelheidslijn (HSL) en Randstadrail. Daarnaast neemt het
aantal reizigers toe van 190.000 nu per dag naar circa 325.000 in
2020. Het nieuwe station krijgt vier voorkanten en is een bijzonder
ontwerp van Jan Benthem van architectenbureau Benthem Crouwel, onder
andere bekend van Schiphol-Plaza en de stations Rotterdam Centraal en
Utrecht Centraal. Zowel het dak als de gevels worden van glas waardoor
het een overzichtelijk en heel transparant station wordt. De
commerciële ruimten boven het station krijgen een bijzondere
vormgeving, in de vorm van drie kristallen.
Voorbereid op de toekomst
Het definitief ontwerp is een integraal plan van de verbouwing van de
stationshal en een herontwikkeling van een gedeelte van het gebouw
Stichthage.
Wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) is enthousiast: Omdat we
naast de verbouwing van het station gelijk het hele gebied er om heen
moderniseren, is deze omgeving straks niet alleen ideaal om te reizen
maar ook een goede omgeving om te winkelen, te wonen en te werken.
Openbaar Vervoerterminal
De nieuwe Openbaar Vervoerterminal is onderdeel van het project Den
Haag Nieuw Centraal. Dit gebied is ingrijpend aan het veranderen Op
deze plek zullen reizigers overstappen van (internationale) treinen
naar tram of bus, kortom een internationaal vervoersknooppunt. De bouw
van de parkeergarage onder het Anna van Buerenplein is in het najaar
van 2006 gestart en zal in 2009 gereed zijn. De verbreding van het
tramplatform, noodzakelijk voor de komst van RandstadRail, is gereed.
De herontwikkeling van New Babylon gaat deze zomer van start. Het
ontwerp met onder andere twee appartementengebouwen van
respectievelijk 140 en 100 meter hoog geven de skyline van Den Haag
vanaf 2010 een nieuw gezicht.
Den Haag Nieuw Centraal
Den Haag Nieuw Centraal bestaat uit zes onderdelen: de verbouwing van
de stationshal, de bouw van kantoren en woningen op het Koningin
Julianaplein, de modernisering van het winkel- en dienstencentrum New
Babylon, de ontwikkeling van het Anna van Buerenplein tot een
aantrekkelijk en multifunctioneel ontmoetingspunt, de overbouwing van
het busplatform en de herinrichting van de openbare ruimte.
Gemeente Den Haag