Ingezonden persbericht


Persbericht

Metro group en checkpoint systems partners voor 'tag it easy' bij leveranciers

Toonaangevende Retailer biedt Leveranciers in Hong Kong mogelijkheid deel te nemen aan RFID-Gedreven supply chain

Thorofare, N.J. / Nieuwegein, 23 mei 2007 - Checkpoint Systems, toonaangevend fabrikant en leverancier van RF- en RFID-oplossingen voor beveiliging, identificatie, tracking en merchandising, maakt vandaag de deelname bekend aan de 'Tag It Easy' pilot van de METRO Group. Deze pilot is onderdeel van het initiatief 'Advanced Logistics Asia' (ALA), dat de METRO Groep startte met als doelstelling gezamenlijk de logistieke processen met zijn Aziatische leveranciers te verbeteren door gebruik te maken van Radio Frequency Identification (RFID). De 'Tag It Easy' pilot maakt het mogelijk dat de consumptiegoederenindustrie RFID-labels toepast op de verzendingen van Hong Kong naar Duitsland. De kick-off met een toepassingsoverzicht en een demonstratie voor 30 zeer belangrijke partners vond vandaag plaats op het Hong Kong Science & Technology Park.

De METRO Groep wordt algemeen erkend als een technologieleider en een stuwende kracht binnen de internationale retail-wereld. Met deze pilot biedt het bedrijf nu zijn Aziatische leveranciers de mogelijkheid deel te nemen aan de RFID-gedreven leveringsketen. De meeste leveranciers van de METRO Group in dit gebied hebben beperkte technologiemogelijkheden binnen hun productiecapaciteit en hebben dus hulp nodig bij het drukken van RFID-labels om hun uitvoerpakketten van te voorzien. Door samenwerking met Checkpoint Systems, heeft de METRO Group een platform gecreëerd dat leveranciers de mogelijkheid biedt hun labels te bestellen en voorbedrukte te ontvangen.

'Checkpoint Systems is één van de technologieleiders als het over RFID-toepassingen gaat', stelt Dr. Gerd Wolfram, Managing Director van MGI METRO Group Information Technology. 'Daarom zijn wij overtuigd dat Checkpoint de juiste technologiepartner is voor een toekomstgericht pilotproject met RFID in een internationale leveringsketen .' De Aziatische leveranciers van de METRO Group zullen RFID-labels toepassen op alle categorieën van consumptiegoederen van speelgoed of kantoorartikelen tot kleding.

De METRO Group verwacht dat de RFID-pilot de efficiency en transparantie in de internationale goederenstroom zal optimaliseren. Toegang tot nauwkeuriger, direct beschikbare verzendingsgegevens zal de retailer verbeterde controle bieden over de internationale leveringsketen. Daardoor zullen de opslagkosten lager worden en de voorraadsituaties verbeteren.

'METRO en de toeleveranciers willen gezamenlijk waarborgen dat de producten altijd beschikbaar zijn voor onze klanten', zegt Dr. Wolfram. 'Voor promotionele artikelen is het vooral belangrijk om op de juiste tijd op de juiste plaats te zijn.'

METRO Group heeft als standaard gekozen voor de UHF EPS Gen 2 labels om aan alle regionale vereisten te voldoen: 917 - 922 Mhz voor China; 920 - 925 Mhz voor Hong Kong; en 865.6 - 867.6 Mhz voor Europa. De RFID-labels die door Checkpoint worden geleverd zullen voorzien zijn van de Serial Shipping Container Code (SSCC) die op verscheidene punten langs de leveringsketen van Hong Kong tot Unna (Duitsland) zullen worden uitgelezen. Voor de verzending zal de METRO Group een elektronisch leveringsbericht ontvangen, waarin de details van de container zijn vermeld. Ook de leverancier heeft er voordeel bij dankzij gedetailleerd bewijs van levering.

De pilot zal drie maanden duren en de METRO Group verwacht het project uit te breiden om verscheidene andere Aziatische leveranciers in de toekomst deel te laten nemen als het concept uitvoerbaar blijkt te zijn.

'Metro is altijd een vooruitstrevende, actieve en praktische gebruiker van technologie geweest. In de loop van de laatste jaren hebben zij één van de meest efficiënte wereldwijde leveringsketens van de industrie ontwikkeld', stelt George Off, CEO and chairman of the board van Checkpoint Systems. 'Wij zijn er van overtuigd dat hun plannen voor het gebruik van RFID en de inzet van de mogelijkheden van ons CheckNet 'track and trace' de volgende reuzenstap voorwaarts is voor nauwkeuriger beheer van de leveringsketen en uiteindelijk een hogere tevredenheid van de consumenten oplevert.'

Over Metro Group
METRO Group is een van de belangrijkste internationale retailbedrijven. In 2005 realiseerde de groep een verkoop van ¤ 60 miljard. Het bedrijf telt ongeveer 270.000 werknemers en heeft meer dan 2.400 vestigingen in 30 landen. De activiteiten worden verricht door de verkoopformules die onafhankelijk in de markt opereren: Metro/Makro Cash & Carry - wereldwijd marktleider in professionele zelfbedieningszaken - Real hypermarkten, Extra supermarkten, Media Markt, Saturn - marktleider in centra voor consumentenelektronica in Europa - en Galeria Kaufhof warenhuizen. Website: www.metrogroup.de

Over Checkpoint Systems, Inc.
Checkpoint Systems Inc. is wereldleider in productidentificatie en oplossingen voor dervingsreductie voor de retail en zijn supply chain. Checkpoint biedt zijn klanten verhoogde efficiëntie vanaf productie tot en met het moment van verkoop en verbetert het winkelgevoel van de consument. Checkpoint is beursgenoteerd op de NYSE, doet zaken in alle geografische regio's en heeft wereldwijd meer dan 4.000 medewerkers. Het is gespecialiseerd in RF-technologie (radiofrequentie). Het productportfolio bestaat o.m. uit: systemen voor digitale RF/EAS (elektronische artikelbeveiliging) en RFID (Radio Frequente Identificatie), RF-bronbeveiliging en etikettering. Het aanbod wordt ondersteund door een wereldwijd netwerk van 26 servicebureaus. Website: www.checkpointeurope.com

# # #