Arriva
23 mei 2007.
Gedeputeerde Martin Huls, Arriva-directeur Anne Hettinga en
Merwede-Lingelijn coördinator Matti Baggerman presenteren
verbeteringen
Merwede-Lingelijn vormgegeven door reizigers
Conform de ambities die de samenwerkende partijen hebben met de
Merwede-Lingelijn (spoorlijn Dordrecht Geldermalsen), is een aantal
projecten voor de treinen en de omgeving verder geconcretiseerd.
Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 22 mei voor reizigers en andere
belanghebbenden zijn de resultaten van het reizigersonderzoek
gepresenteerd. Martin Huls en Anne Hettinga hebben tevens de kleur van
de nieuwe Arriva-trein, die vanaf eind 2008 op het traject gaat
rijden, bekendgemaakt. De reizigers hebben met overgrote meerderheid
voor de kleur rood gekozen. 5 inzendingen werden beloond met een
glassculptuur van de Spurt, de nieuwe Arriva-trein.
Reizigersonderzoek
Het Platform Sociale Veiligheid heeft in november 2006 een enquête
gehouden onder de reizigers van de Merwede-Lingelijn. Het doel van het
onderzoek was om een beter beeld te krijgen van de wensen en behoeften
van de reizigers ten aanzien van de sociale veiligheid op de
Merwede-Lingelijn. De enquête is ontwikkeld door Roberto van de Berg,
student aan de Hogeschool Amsterdam, onder begeleiding van Matti
Baggerman, coördinator Sociale Veiligheid.
Aan het onderzoek namen 1248 reizigers deel. 44% van de respondenten
is vrouw, 56% man. De grootste groep, 29%, behoort tot de
leeftijdscategorie tot 25 jaar. 73% van de reizigers is afkomstig uit
de gemeenten gelegen aan de Merwede-Lingelijn. Het merendeel van de
reizigers is op weg naar het werk (41%), 27% reist over de
Merwede-Lingelijn naar school.
Duidelijk is ook dat niet alleen de vervoerder, gemeenten en politie
een stempel drukken op de kwaliteit van het openbaar vervoer: ook het
gedrag van de reiziger zelf is van invloed. 62% van de reizigers op de
Merwede-Lingelijn ergert zich aan elkaar. Het gaat daarbij concreet om
geluidsoverlast door telefoons en muziek. Dit is topergernis nummer 1.
Dit pleit voor duidelijke huisregels en toezicht op naleving daarvan.
Twee andere grote ergernissen hebben betrekking op de basisfuncties
van het openbaar vervoer: 52% ergert zich aan onnodige vertragingen en
treinuitval en 51% aan gebrek aan zitplaatsen tijdens de spits. 41%
ergert zich aan de hygiëne op de trein.
Tot slot laat de enquête duidelijk zien dat de communicatie richting
de reiziger beter kan: 66% van de respondenten is namelijk niet op de
hoogte van de ontwikkelingen op de Merwede-Lingelijn. Hier zal het
platform en de partners dan ook de komende jaren veel aandacht aan
besteden.
De reizigers zijn duidelijk in hun oordeel. Verbeterpunten als
comfortabele treinen, moderne haltes en meer toezicht worden de
komende tijd opgepakt door de verschillende partijen die samenwerken
aan de ontwikkelingen van de Merwede-Lingelijn. Door middel van
klanttevredenheidsonderzoeken en klantenpanels blijven we de reiziger
bij de ontwikkelingen betrekken.
Arriva op de Merwede-Lingelijn
Een aantal punten dat uit het reizigersonderzoek komt, heeft bij
Arriva al voor aanvang van de concessie de volledige aandacht
gekregen. Zo is op iedere trein een steward aanwezig; wordt ingezet op
goede aansluitingen op trein en bus en ontwikkeld zij acties om het
reizen nog aantrekkelijker te maken.
De komende 11 jaar verzorgt Arriva het personenvervoer op de
Merwede-Lingelijn. Door een flink pakket aan verbeteringen door te
voeren en de inspanningen die door andere partijen rond het spoor
verricht worden, wordt een aanzienlijke reizigersgroei verwacht.
Nieuwe treinen
De Spurt, zoals de nieuwe Arriva-trein heet, is in het Noorden van het
land al op enkele trajecten in gebruik. De trein wordt gekenmerkt als
comfortabel en modern. De gelijkvloerse instap, de mogelijkheid om
fietsen mee te nemen en de ruime opzet zijn voor reizigers grote
pluspunten. De Spurt zal vanaf eind 2008 de 40 jaar oude NS treinen
vervangen. Op de Merwede-Lingelijn worden elektrische treinen ingezet,
in het Noorden rijdt de dieselvariant.
Op en rond het spoor
Een hoge frequentie maakt reizen met de Merwede-Lingelijn
aantrekkelijker. Door op een tweetal plaatsen (Dordrecht Stadspolders
en bij Hardinxveld) het spoor te verdubbelen, is het mogelijk met een
15-minutendienst te gaan rijden. Ook meer plaatsen om in, uit en over
te stappen maakt het reizen aantrekkelijker. Door het nieuwe materieel
dat sneller stopt en optrekt (zogenaamde lighttrain), is er op het
hele traject nauwelijks tijdsverlies door de extra stops.
De komende tijd wordt veel geïnvesteerd in de haltes en hun omgeving.
Het gaat dan niet alleen om meer meubilair en betere voorzieningen
(fietsenstalling, parkeren, winkels), maar ook om meer toezicht in de
trein, op het station en in de omgeving en een betere aansluiting op
de bus en trein.
Samenwerking
Veel partijen werken de komende jaren samen aan deze ontwikkeling van
de Merwede-Lingelijn. Trekkers voor de verschillende onderdelen zijn:
provincie Zuid-Holland voor concessie van het openbaar vervoer en de
aanleg van de passeersporen;
gemeenten langs de Merwede-Lingelijn voor het Platform Sociale
Veiligheid, de aanleg van de nieuwe haltes, verbetering van bestaande
haltes en ruimtelijke ontwikkelingen rondom de haltes;
Arriva als vervoerder op de Merwede-Lingelijn;
ProRail voor het bouwen en beheren van de passeersporen en de nieuwe
haltes.
Binnen het Platform Sociale Veiligheid zijn naast de gemeenten, Arriva
en ProRail ook partijen als KLPD, openbaar ministerie en NS Poort
actief.