NLR werkt mee aan minder CO2 uitstoot luchtvaart

22.05.2007 / 00:31 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nlr

Nlr

Het Nationaal Lucht en Ruimtevaartlaboratorium NLR is betrokken bij diverse onderzoeksprojecten in nationaal en Europees verband om de CO2 uitstoot van het vliegverkeer te beperken. Het door de Advisory Council for Aeronautics Research in Europe (ACARE) gestelde doel is om in 2020 een CO2 reductie van 50 procent per passagierskilometer te bereiken. Deze verlaging moet worden gerealiseerd door middel van een geïntegreerd pakket aan maatregelen op technologisch, operationeel en financieel-economisch gebied.

Op technologisch gebied is het NLR betrokken bij onderzoek en toepassing van lichtere vliegtuigmaterialen en verbetering van de vliegtuigaerodynamica. Hierdoor neemt het totale gewicht respectievelijk de weerstand van het vliegtuig tijdens de vlucht af en dit kan significante brandstofbesparing opleveren en dus een verlaging van de CO2 uitstoot. Op het gebied van lichtere materialen is het NLR betrokken geweest bij de ontwikkeling en toepassing van het superlichte vezel-laminaat GLARE in rompdelen van de Airbus A380. Daarnaast is het NLR bezig met onderzoek om de weerstand van vliegtuigen te verminderen. Zo is het NLR in samenwerking met Stork/Fokker Services BV een haalbaarheidsonderzoek gestart om zogenaamde winglets te plaatsen aan de uiteinden van de vleugels van de bestaande Fokker 100 en Fokker 70 vloot. Ook doet het NLR onderzoek naar slankere vleugels, naar kleinere, effectievere staartvlakken van vliegtuigen en naar blended wing body vliegtuigen. Dat is een vliegtuigconcept, waarbij de romp vloeiend doorloopt in de vleugels.

Het NLR is daarnaast betrokken bij de ontwikkeling van efficiëntere gasturbines. Zo kan er nog veel verbeterd worden aan de afdichting van de turbines, waarmee weglekken van lucht voorkomen wordt en de stuwkracht verbeterd. Het NLR heeft daarvoor recent een nieuwe testfaciliteit in gebruik genomen.

Op operationeel terrein is het NLR nauw betrokken bij diverse onderzoeksprojecten. Zo onderzoekt het NLR nieuwe concepten en technologieën voor luchtverkeersleiding die een effectievere en efficiëntere vluchtuitvoering mogelijk moeten maken; denk hierbij aan het optimaliseren van vliegroutes, het er voor zorgen dat er zo min mogelijk vertraging zowel in de lucht als op de grond ontstaat en het gebruik van milieuvriendelijke vliegprocedures, zoals de glijvlucht of Continuous Descent Approach (CDA). CDA houdt in dat vliegtuigen in een geluidsarme glijvlucht landen met minimaal gebruik van hun motorvermogen. Daarmee wordt brandstof bespaard en de uitstoot van CO2 wordt verlaagd.

Financieel-economische maatregelen, zoals heffingen op brandstof, emissies of vliegtickets en een emissiehandelssysteem, richten zich uiteindelijk ook op een verlaging van het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2. Efficiëntere vluchtuitvoering of een geringere vraag naar (duurdere) vluchten moeten hiervoor zorgen. Het NLR beschikt over computermodellen om wereldwijd de milieu- en economische effecten van financieel-economische en ook bovengenoemde technologische en operationele maatregelen in kaart te brengen. Een goed voorbeeld is het AERO-model, dat medeontwikkeld is door het NLR in opdracht van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Het is uniek in de wereld en wordt op hoog internationaal niveau gebruikt voor effectstudies.