NLR werkt mee aan minder CO2 uitstoot luchtvaart
22.05.2007 / 00:31 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nlr
Nlr
Het Nationaal Lucht en Ruimtevaartlaboratorium NLR is betrokken bij diverse
onderzoeksprojecten in nationaal en Europees verband om de CO2 uitstoot van het
vliegverkeer te beperken. Het door de Advisory Council for Aeronautics Research in Europe
(ACARE) gestelde doel is om in 2020 een CO2 reductie van 50 procent per
passagierskilometer te bereiken. Deze verlaging moet worden gerealiseerd door middel van
een geïntegreerd pakket aan maatregelen op technologisch, operationeel en
financieel-economisch gebied.
Op technologisch gebied is het NLR betrokken bij onderzoek en toepassing van lichtere
vliegtuigmaterialen en verbetering van de vliegtuigaerodynamica. Hierdoor neemt het
totale gewicht respectievelijk de weerstand van het vliegtuig tijdens de vlucht af en dit
kan significante brandstofbesparing opleveren en dus een verlaging van de CO2 uitstoot. Op
het gebied van lichtere materialen is het NLR betrokken geweest bij de ontwikkeling en
toepassing van het superlichte vezel-laminaat GLARE in rompdelen van de Airbus A380.
Daarnaast is het NLR bezig met onderzoek om de weerstand van vliegtuigen te verminderen.
Zo is het NLR in samenwerking met Stork/Fokker Services BV een haalbaarheidsonderzoek
gestart om zogenaamde winglets te plaatsen aan de uiteinden van de vleugels van de
bestaande Fokker 100 en Fokker 70 vloot. Ook doet het NLR onderzoek naar slankere
vleugels, naar kleinere, effectievere staartvlakken van vliegtuigen en naar blended wing
body vliegtuigen. Dat is een vliegtuigconcept, waarbij de romp vloeiend doorloopt in de
vleugels.
Het NLR is daarnaast betrokken bij de ontwikkeling van efficiëntere gasturbines. Zo
kan er nog veel verbeterd worden aan de afdichting van de turbines, waarmee weglekken van
lucht voorkomen wordt en de stuwkracht verbeterd. Het NLR heeft daarvoor recent een nieuwe
testfaciliteit in gebruik genomen.
Op operationeel terrein is het NLR nauw betrokken bij diverse onderzoeksprojecten. Zo
onderzoekt het NLR nieuwe concepten en technologieën voor luchtverkeersleiding die
een effectievere en efficiëntere vluchtuitvoering mogelijk moeten maken; denk
hierbij aan het optimaliseren van vliegroutes, het er voor zorgen dat er zo min mogelijk
vertraging zowel in de lucht als op de grond ontstaat en het gebruik van
milieuvriendelijke vliegprocedures, zoals de glijvlucht of Continuous Descent Approach
(CDA). CDA houdt in dat vliegtuigen in een geluidsarme glijvlucht landen met minimaal
gebruik van hun motorvermogen. Daarmee wordt brandstof bespaard en de uitstoot van CO2
wordt verlaagd.
Financieel-economische maatregelen, zoals heffingen op brandstof, emissies of vliegtickets
en een emissiehandelssysteem, richten zich uiteindelijk ook op een verlaging van het
brandstofverbruik en de uitstoot van CO2. Efficiëntere vluchtuitvoering of een
geringere vraag naar (duurdere) vluchten moeten hiervoor zorgen. Het NLR beschikt over
computermodellen om wereldwijd de milieu- en economische effecten van
financieel-economische en ook bovengenoemde technologische en operationele maatregelen in
kaart te brengen. Een goed voorbeeld is het AERO-model, dat medeontwikkeld is door het NLR
in opdracht van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Het is uniek in de wereld en
wordt op hoog internationaal niveau gebruikt voor effectstudies.