Chevrolet Sequel rijdt zich de geschiedenisboeken in
(5/22/2007)
General Motors heeft vandaag geschiedenis geschreven toen haar
Chevrolet Sequel â de technologisch meest geavanceerde auto ter wereld
â als eerste elektrisch aangedreven brandstofcelauto 300 mijl aflegde
op één tank waterstof. De Chevrolet reed zowel in druk verkeer als
op lege wegen en produceerde daarbij geen schadelijke emissies.
âMet deze rit heeft General Motors weer een volgende mijlpaal bereikt
op weg naar het op de markt brengen van onze brandstofautoâs door de
actieradius te realiseren die de consument tegenwoordig mag
verlangen,â aldus Larry Burns, GM vice president research &
development and strategic planning. âEn wij deden dat zonder
schadelijke emissies te produceren, omdat een brandstof-celauto alleen
maar water als restproduct kent. Bovendien werd de waterstof,
afkomstig van de Niagara watervallen en gebruikt om de Sequel aan te
drijven, gewonnen door middel van waterkracht, een schone en
recycleerbare energiebron. Dit betekent dat het gehele proces, van de
vorming van de waterstof tot het gebruik van de brandstof in de auto,
nagenoeg CO2-vrij plaatsvindt.â
De Sequel werd in 2005 geïntroduceerd tijdens de North American
International Auto Show in Detroit en de eerste rijdbare versie
verscheen eind vorig jaar. Het is de eerste auto ter wereld die op
succesvolle wijze een aandrijfsysteem met de brandstofceltechnologie
als basis integreert met een scala aan geavanceerde technologieën,
zoals een kabelloos besturing- en remsysteem, wielnaafmotoren,
lithiumion accuâs en een lichtgewicht aluminium structuur. De auto
maakt gebruik van schone, recycleerbare waterstof als brandstof en
stoot enkel waterdamp uit. Nu is het bovendien de eerste
brandstofcelauto met een bruikbare en reële actieradius.
âGeneral Motors bewijst dat geavanceerde technologie de
milieudiscussie rondom de auto kan verstommen en de afhankelijkheid
van olie kan beperken,â aldus Burns. âDe Chevrolet Sequel laat
duidelijk zien dat onze visie op de toekomst van de auto concreet en
haalbaar is.â
De 300 mijl lange tocht door de staat New York startte bij het Fuel
Cell Activity Center van General Motors in Honeoye Falls, waar de
ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor de brandstofceltechnologie
van de onderneming, de Sequel officieel een zetje richting een plek in
de geschiedenisboeken gaven. âHet zijn de enorme reeks successen en de
absolute toewijding van onze brandstofcelteams voor dit belangrijke
onderwerp die ons land, en onze wereld, uiteindelijk in staat zullen
stellen om onze energiebronnen te spreiden en zo het grootschalige
gebruik van olie te beperken,â besluit Burns.
Terwijl de Sequel het 300 mijl punt en de finish in Tarrytown
passeerde, onderstreepte General Motors haar streven op het gebied van
de promotie van brandstofceltechnologie door als onderdeel van het
âProject Drivewayâ ruim 100 Chevrolet Equinox brandstofcelautoâs in te
zetten voor een demonstratieprogramma dat deze herfst in de stad New
York van start gaat.
AutoRai