AutoRai

Chevrolet Sequel rijdt zich de geschiedenisboeken in

(5/22/2007)
General Motors heeft vandaag geschiedenis geschreven toen haar Chevrolet Sequel â de technologisch meest geavanceerde auto ter wereld â als eerste elektrisch aangedreven brandstofcelauto 300 mijl aflegde op één tank waterstof. De Chevrolet reed zowel in druk verkeer als op lege wegen en produceerde daarbij geen schadelijke emissies.

âMet deze rit heeft General Motors weer een volgende mijlpaal bereikt op weg naar het op de markt brengen van onze brandstofautoâs door de actieradius te realiseren die de consument tegenwoordig mag verlangen,â aldus Larry Burns, GM vice president research & development and strategic planning. âEn wij deden dat zonder schadelijke emissies te produceren, omdat een brandstof-celauto alleen maar water als restproduct kent. Bovendien werd de waterstof, afkomstig van de Niagara watervallen en gebruikt om de Sequel aan te drijven, gewonnen door middel van waterkracht, een schone en recycleerbare energiebron. Dit betekent dat het gehele proces, van de vorming van de waterstof tot het gebruik van de brandstof in de auto, nagenoeg CO2-vrij plaatsvindt.â

De Sequel werd in 2005 geïntroduceerd tijdens de North American International Auto Show in Detroit en de eerste rijdbare versie verscheen eind vorig jaar. Het is de eerste auto ter wereld die op succesvolle wijze een aandrijfsysteem met de brandstofceltechnologie als basis integreert met een scala aan geavanceerde technologieën, zoals een kabelloos besturing- en remsysteem, wielnaafmotoren, lithiumion accuâs en een lichtgewicht aluminium structuur. De auto maakt gebruik van schone, recycleerbare waterstof als brandstof en stoot enkel waterdamp uit. Nu is het bovendien de eerste brandstofcelauto met een bruikbare en reële actieradius.

âGeneral Motors bewijst dat geavanceerde technologie de milieudiscussie rondom de auto kan verstommen en de afhankelijkheid van olie kan beperken,â aldus Burns. âDe Chevrolet Sequel laat duidelijk zien dat onze visie op de toekomst van de auto concreet en haalbaar is.â

De 300 mijl lange tocht door de staat New York startte bij het Fuel Cell Activity Center van General Motors in Honeoye Falls, waar de ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor de brandstofceltechnologie van de onderneming, de Sequel officieel een zetje richting een plek in de geschiedenisboeken gaven. âHet zijn de enorme reeks successen en de absolute toewijding van onze brandstofcelteams voor dit belangrijke onderwerp die ons land, en onze wereld, uiteindelijk in staat zullen stellen om onze energiebronnen te spreiden en zo het grootschalige gebruik van olie te beperken,â besluit Burns.

Terwijl de Sequel het 300 mijl punt en de finish in Tarrytown passeerde, onderstreepte General Motors haar streven op het gebied van de promotie van brandstofceltechnologie door als onderdeel van het âProject Drivewayâ ruim 100 Chevrolet Equinox brandstofcelautoâs in te zetten voor een demonstratieprogramma dat deze herfst in de stad New York van start gaat.